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해외여행의 패션 준비경험 개선을 위한 모바일 앱 UX 디자인

Title
해외여행의 패션 준비경험 개선을 위한 모바일 앱 UX 디자인
Other Titles
Mobile Application UX Design to Improve the Fashion Preparation Experience for Overseas Travel
Authors
양다혜
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
해외여행을 떠나기 전 한번쯤은 다들 ‘뭘 입고 가지?’라고 고민해본 경험이 있을 것이다. 일상을 벗어나 새로운 경험을 하는 설렘과 함께 낯선 환경에 대한 두려움을 모두 해소해 줄 수 있다는 점에서 여행 패션 준비는 중요한 단계이다. 본 연구는 해외여행 준비 과정에서 특히 패션 준비를 하는 데 어려움을 겪거나 귀찮음을 느끼는 사용자를 위해, 개인의 평소 취향을 반영한 패션 코디네이션을 추천해주고, 여행 준비 과정의 즐거움을 향상시키는 서비스를 제안하고자 하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문헌조사를 통해 최근 개별 자유 여행의 비중이 증가하고 있음을 발견하였고, 사전 준비 시 SNS(Social Network Service)에서 정보를 얻는 비중이 증가함을 알 수 있었다. 특히, 20~30대는 여행 및 패션 정보를 획득할 때, 양방향 소통이 가능하고 취향이 비슷한 사람들의 SNS를 통해 정보를 얻는 비중이 늘고 있음을 확인했다. 또한 개인이 여행을 통해 기대하는 욕구를 패션을 통해 강화, 해소해 줄 수 있음을 알 수 있었다. 둘째, 현재 제공되고 있는 여행 준비 앱과 패션 코디네이션 앱의 사례 조사를 통해 주요 서비스의 장, 단점을 분석하였다. 그 결과 기존 서비스들은 각 주제에 따른 기능별로는 충실하지만, 해외여행과 패션 준비를 모두 준비하기는 부족하며, 개인의 취향을 반영하여 패션을 준비할 수 없다는 문제점이 발견되었다. 셋째, 향후 6개월 내 여행계획이 있는 패션 및 여행에 관심이 높은 20~30대 사용자 6명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행, 인터뷰 결과를 통해 주요 사용자 니즈를 도출한 후, 어피니티 다이어그램(Affinity Diagram)을 통해 핵심 기능을 구성하였다. 넷째, 인터뷰 결과로 2명의 퍼소나(Persona)를 제작하고, 퍼소나 기반 정황 시나리오를 통해 각 퍼소나에 맞는 요구사항을 반영하여 ‘나의 옷장’,‘패션피플’,‘사전입력’ 등 필수 기능 10개를 정의하고 사용자 경험 여정맵(Experience journey map)을 작성하였다. 다섯째, 퍼소나와 사용자 경험 여정맵을 바탕으로 한 경험 모델링을 통해 ‘개인의 취향에 맞게 여행 패션 코디네이션을 하고 싶다’는 니즈와 ‘현지 상황과 날씨를 쉽게 파악하고 싶다’는 사용자 목표가 도출되었다. 이를 바탕으로 서비스 컨셉을 ‘For myself', 'Be excited'로 정하고, 태스크플로우(Task Flow)에 따른 정보 구조(Information Architecture)를 정의하였고, 이에 맞는 와이어프레임(Wireframe)을 설계하였다. 마지막으로 처음 사용자 인터뷰에 응했던 5명을 대상으로 페이퍼 프로토타이핑(Prototyping)을 통해 사용성 평가를 실시하였다. 평가 결과 사전 정보 입력과 이를 통한 현지인의 옷차림 정보를 한 눈에 보여주는 메인 화면에 대해서는 좋은 평가를 얻었으나, 내 옷을 이미지화해서 관리하는 것에 대해서는 용이성 측면에서 낮은 평가를 받았다. 평가 결과 및 건의사항을 토대로, 바로 개선이 가능한 기능에 대해서는 디자인 개선을 수행하였다. 본 연구는 개별 자유 여행을 즐기며 패션에 관심이 많은 20~30대 사용자가 여행을 준비하는 과정에서 평소 본인이 탐색한 패션 정보나 취향을 반영하여 여행 패션을 준비할 수 있고, 본인이 보유한 옷과 여행 여정을 직접 입력하여 준비 과정을 설계할 수 있도록 하여 보다 개인화된 서비스를 제공하고자 하였다. 또한 정보를 이미지화 하여 직관성을 높이고, SNS와 연동하여 현지 실시간 옷차림 정보를 통해 여행 현지의 정보를 파악하여 효율적이고 즐거운 여행 패션준비 경험을 할 수 있을 것이라 기대한다.;The purpose of this research is to recommend fashion coordination that can reflect the personal preferences of a prospective traveler experiencing difficulties or inconvenience with regard to clothing and fashion in the process of preparing for overseas travel, and provide services that can enhance the pleasure of travel preparations. The content of this research can be summarized as follows: First, through a survey of the literature, we have discovered that the importance of free independent travel has recently been increasing, and that during preparations for travel the number of cases in which prospective travelers obtain necessary information from SNS has also been rising. In particular, among prospective travelers in their 20s and 30s, it was confirmed that the importance of obtaining necessary information related to travel and fashion from the SNS of those who are capable of conducting bi-directional communication and whose preferences are similar to one another is increasing. It was also discovered that the expectations of each individual of planned travel can be reinforced and resolved through clothing and fashion. Second, through case studies on travel preparation applications and fashion coordination applications that are being currently supplied, an analysis of the virtues and shortcomings of major services was carried out. As a result, it was discovered that while the existing services are quite reliable in terms of their topic-specific functions, they are inadequate when it comes to supporting the preparation of all the requirements related to overseas travel as well as clothing and fashion, exposing their weaknesses in assisting in the preparation of fashion that can reflect personal preferences. Third, we conducted in-depth interviews with 6 application users in their 20s and 30s who are interested in clothing and fashion and who plan to travel within the next 6 months as target users. Through the interview, we were initially able to derive 25 major user needs, and from these we ultimately succeeded in deriving a total of 17 major functions. Through an affinity diagram, we were able to constitute the core functions involved. Fourth, as a result of the interview, we produced two (2) persona and defined 10 essential functions including ‘my wardrobe,’ ‘fashion people,’ and ‘advance input’ through persona-based situation scenarios that reflect the requirements for each persona, as well as a user experience journey map. Fifth, through the use of experience modeling that is based on personae and user experience journey maps, we derived a need of ‘I want travel fashion coordination that is customized to my personal preferences’ and a user goal of ‘I would like to grasp local situations and weather.’ Based on these, we have determined our service concept as ‘For myself' and 'Be excited,' defined an IA that is based on the task flow, and designed a wire-frame that agrees with the definition. Finally, we have conducted a usability evaluation through paper prototyping with 5 prospective travelers who initially responded to our user interview. For an evaluation process, we have received a favorable score on the main screen that shows at a glance advance information input and clothing information of local residents obtained through it, but on the management of my clothing imaging in terms of ease of use we received a low score. Based on these evaluation results and suggestions, we made a design improvement that seemed possible right away. Through this research, we have attempted to provide a personalized service that would enable prospective travelers in their 20s and 30s who enjoy free independent travel and who are interested in clothing and fashion to design the preparation process itself. This preparation process would allow the user to prepare travel clothing and fashion that reflect the fashion information he or she searched as well as his or her personal preferences through the direct input of the clothes he or she possesses and his or her travel schedule. This research has significance in that it provides an efficient and enjoyable travel fashion preparation service by grasping the information of the travel destination through real-time imaging of clothing information by way of enhancing the intuitiveness and linkage with SNS. However, as personal preferences vary, in creating a database through information imaging of the clothes possessed by each individual, there is a need to improve the relevant functions involved through simplification. In addition, there is a further limitation of not being able to verify methods of technological implementation concerning the logic of recommending shopping items through favored style and wish lists. As such, it seems that in subsequent studies the relevant verification and complementation need to be made regarding methods of functional improvement and technological implementation, which are necessary for storing the clothes of individuals.
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