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열매반 옥내중간놀이터의 효율적 활용을 위한 실행연구

Title
열매반 옥내중간놀이터의 효율적 활용을 위한 실행연구
Other Titles
The Action Research on the Efficient Use of the Indoor Intermediate Playing Space of Yeolmae Class
Authors
윤진주
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구의 목적은 열매반 옥내중간놀이터의 효율적 활용 방안을 모색하여 실행하고, 영아와 교사에게 미치는 효과를 살펴보는 것이다. 이를 통해 어린이집 물리적 환경 중 옥내중간놀이터의 효율적 활용 방안을 모색하며 실행하는 것에 의의가 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 열매반 옥내중간놀이터를 효율적으로 활용할 수 있는 방안은 무엇인가? 2. 열매반 옥내중간놀이터를 효율적으로 활용하는 방안이 영아와 교사에게 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 직장어린이집 열매반 옥내중간놀이터에서 이루어졌으며, 연구대상은 열매반 만 2세 영아 13명과 교사 3명이였다. 연구기간은 2016년 1월 25일부터 5월 31일까지였다. 연구자의 옥내중간놀이터는 보육실의 보조적인 공간으로 이용되었고, 진행하는 활동이 즉흥적이었다는 문제점을 인식하였다. 옥내중간놀이터에서 진행한 과거 활동 분석과 평가, 비품과 교구의 현황을 파악한 후, 발현적 교육과정에 기초하여 구체적인 활용 방안을 모색하고 실행하였다. 연구과정은 어린이집 옥내중간놀이터의 현황 파악, 1차 실행 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가 및 2차 방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 평가 및 3차 실행 방안 모색, 3차 실행, 3차 실행 방안 평가 및 4차 실행, 4차 실행, 4차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 연구기간 동안 오디오 녹음, 사진, 현장 약기, 비디오 녹화 등을 바탕으로 현장노트를 작성하여 자료를 수집하였다. 주간보육계획안, 일일보육계획안 및 일일보고서, 연구자 저널, 활동 사진, 환경구성 사진, 신입아 적응일지, 교사 협의 자료, 홈페이지 부모 생활이야기를 수집하였다. 연구를 실행하는 동안 자료수집과 동시에 영아의 반응, 연구자의 해석, 교사의 반응, 물리적 환경 구성에 대한 평가, 앞으로 필요한 계획 등을 관찰차 코멘트로 작성하였다. 수집된 자료는 반복해서 읽으며 코드화하고, 예비범주를 조정하며 해석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 열매반 옥내중간놀이터를 효율적으로 활용하기 위한 실행 방안은 1차에서 보육실의 부족한 신체영역 보완하기, 학기 초 신입아와 재원아의 적응을 위해 활용하기, 개별영아의 요구를 수용하기 위해 활용하기, 영아의 새로운 흥미 관찰하기였다. 2차 실행 방안은 전이공간과 식물을 기르기 위해 물리적 환경 정비하기, 옥내중간놀이터의 특색을 활용한 활동 실행하기, 실내 활동을 옥내중간놀이터로 확장하기였다. 3차 실행 방안은 옥내중간놀이터 특성을 활용하기, 실내·외 활동을 옥내중간놀이터로 확장하기였다. 4차 실행 방안은 만 1세 잎새반과 협의하여, 다른 학급과 함께 열매반 공유공간을 이용하며 실내 활동을 확장하여 전개하였다. 둘째, 열매반 옥내중간놀이터의 효율적 활용 방안이 영아와 교사에게 미치는 효과는 다음과 같다. 영아는 과학과 수학 교과 관련 활동에 대한 관심이 증가하였다. 활동 중 교과 관련 경험은 물리과학 중 물과 소리, 생명과학 중 식물과 동물, 지구과학 중 날씨, 수학에서는 기하와 관련하여 위치 및 공간관계에 대해 관심을 갖기 시작했다. 이를 통해 영아는 주도성, 호기심, 관찰력 등의 학습 성향을 증진시켰으며, 자유롭고 허용적인 분위기에서 보다 적극적으로 감각탐색활동에 참여하게 되었다. 교사는 환경적 능력의 중요성을 인식하고 신장하고자 노력하였고, 발현적 교육과정에 대한 이해가 증진되었다. 본 연구는 열매반 옥내중간놀이터의 효율적 활용을 위한 방안을 마련하여, 어린이집의 물리적 환경을 적극적으로 이용하고자 하였다. 이러한 실행방안을 통해 열매반 옥내중간놀이터는 열매반의 보육과 교육과정을 원활하게 운영되도록 하는 공간이 되었으며, 실내와 실외의 활동이 긴밀하게 연계하며 확장되었고, 일상적으로 자연을 경험하는 자연친화 공간으로 다양하게 활용되었다. 본 연구가 보육현장의 건축설계자나 사업주, 원장, 보육교사에게 옥내중간놀이터의 물리적 환경에 대한 실제적 사례가 되고, 보다 적합한 어린이집 시설을 마련하는데 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of this study was to develop and execute a plan for using the indoor intermediate playing space of Yeolmae Class efficiently and determine its effects on the young children and teachers. This study is significant in that it developed and executed a plan for efficient use of an indoor intermediate playing space in the physical environment of a nursery. For this purpose, the following questions were set: 1. What is a plan for using the indoor intermediate playing space of Yeolmae Class efficiently? 2. How does a plan for using the indoor intermediate playing space of Yeolmae Class efficiently affect the young children and teachers? This study was conducted in 13 two-year-olds and 3 teachers of Yeolmae Class in the indoor intermediate playing space of the class at an employer-supported childcare center in Seoul from January 25 to May 31, 2016. It was recognized that the indoor intermediate playing space was used an auxiliary space to a childcare room and that the activity was an impromptu one. The previous activity in the indoor intermediate playing space was analyzed and assessed and equipment and instruments were inspected; then, a specific plan for using it was developed and executed on the basis of emergent curriculums. Investigation of the current state of indoor intermediate playing spaces at nurseries was followed by development of the first execution plan, the first execution, assessment of the first execution and development of the second plan, the second execution, assessment of the second execution and development of the third execution plan, the third execution, assessment of the third execution and development of the fourth execution plan, the fourth execution, and assessment of the fourth execution and the final assessment. During the course of the research, data were collected by making a field note based on tape-recording, photographing, taking a brief note in the field, and videotaping. Weekly childcare plans, daily childcare plans, daily reports, researcher's journal, photos of activity, photos of environment composition, new children's adaptation journals, teacher discussion data, and parents' living stories on the homepage were collected. During the course of the research, observer's comments about children's responses, researcher's interpretation, teachers' responses, assessment of physical environment composition, and necessary plans were made at the same time as data collection. The collected data were read repetitively, coded, coordinated in preliminary categories, and interpreted. The results of this study can be summarized as follows: The first execution plan for using the indoor intermediate playing space of Yeolmae Class efficiently included complementing the physical area insufficient in the childcare room, using it to assist adaptation of new and existing children in the beginning of a term, using it to accept individual children's needs, and observing children's new concerns. The second execution plan included improving the physical environment to create a transition space and raise plants, doing activity using the characteristics of an indoor intermediate playing space, and expanding indoor activity into an indoor intermediate playing space. The third execution plan included using the characteristics of an indoor intermediate playing space and expanding indoor/outdoor activity into an indoor intermediate playing space. The fourth execution plan included using a shared space of Yeolmae Class together with another class to do expanded indoor activity in consultation with Ipsae Class for one-year-olds. Second, the effects of the plan for using the indoor intermediate playing space of Yeolmae Class efficiently on the young children and teachers are as follows: The children became more interested in activity related to the subjects of science and mathematics. As for subject-related experiences during activity, they began to take interest in water and sound in physical science, in plants and animals in life science, in weather in earth science, and in positional and spatial relations associated with geometry in mathematics. By doing this, they improved their learning dispositions, including initiative, curiosity, and observation, and came to participate more actively in sensory exploration activity in the free and permissive atmosphere. The teachers made efforts to recognize and promote the importance of environmental competence and got a better understanding of emergent curriculums. This study aimed to develop a plan for using the indoor intermediate playing space of Yeolmae Class efficiently and use the physical environment of nurseries positively. Through these execution plans, the indoor intermediate playing space of Yeolmae Class became useful to run childcare and curriculums of the class properly, closely connected and expanded indoor and outdoor activities, and became a nature-friendly space to experience nature on a daily basis. This study is expected to be helpful in providing a practical case of the physical environment of an indoor intermediate playing space to architectural designers, entrepreneurs, directors, and childcare teachers at childcare practice and in building more appropriate nursery facilities.
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