View : 163 Download: 0

International Tourist Arrivals to Myanmar

Title
International Tourist Arrivals to Myanmar
Authors
OHNMAR KHIN
Issue Date
2016
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
Jennifer Sejin Oh
Abstract
관광 산업은 미얀마 경제를 밑받침 하는 주요 분야 중 하나이며 최근 몇 년간 방문 관광객의 증가와 더불어 미얀마를 방문하는 관광객들의 출신 국가도 다양해 지고 있다. 본 논문은 중력 모형(gravity model)을 바탕으로 미얀마를 방문하는 국제 관광객을 결정하는 중요 요인들과 관광객을 많이 보내지 않는 국가들을 결정하는 요인에 대해 조사했다. 이를 위해 2004년부터 2014년까지의 기간 동안 미얀마를 방문한 유입 관광객 중 26개 국가의 데이터를 바탕으로 패널 데이터 분석법을 활용하였다. 모든 데이터를 분석한 결과는 국경 더미(dummy)를 제외하고는 중력 모형의 일반적인 예측과 일치하는 경향을 보였다. 인구를 GDP에 대한 도구 변수로 사용했을 때에는 모든 결과의 중요도가 상당하게 증가하였다. 미얀마를 방문하는 국제 관광객을 결정하는 요인은 경제 규모, 관광객 출신 국가의 소득 수준, 물가 수준의 차이로 나타났다. 또한, 방문 관광객의 출신 국가와 미얀마 사이의 거리, 상대 물가 수준, 비자 필요 여부는 방문 관광객 수와 통계적으로 유의미한 수준의 상관관계를 갖고 있는 것으로 나타났다. 다만 국경을 접하고 있는지 여부는 중요하지 않은 것으로 드러났다. 본 연구는 유럽과 인접국을 중심으로 한 11개 국가에서 중력모형의 예측보다 관광객이 적게 유입되는 것을 확인하였다. 이는 정책적인 측면에서 미얀마가 관광 단체들과 밀접한 업무 교류와 지역적인 협력을 통해 대상 국가에 대한 마케팅과 광고를 실시하여 더 많은 관광객이 미얀마를 방문할 수 있도록 해야 한다는 점을 시사하고 있다.;Tourism is one of the pillars of Myanmar’s economy and visitor arrivals increased in recent years so that Myanmar has abundant tourist sources. Based on the gravity model, this study examines the important factors for determining international tourist arrivals in Myanmar and the underrepresented tourist source countries by analyzing a panel dataset of the country’s international tourism flows from 26 countries for the period of 2004 to 2014. The empirical results for the entire dataset are consistent with the general prediction of the gravity model except the border dummy. When population is used as an instrument for GDP, all the results have been significantly improved. The determinants of international tourist inflows to Myanmar are: the economic size and the income level of the source country, as well as the different price level by countries. Moreover, the distance, relative price, and visa have significantly correlated with tourist inflows but the result of border dummy is insignificant. This study finds that there are eleven underrepresented tourist arrivals countries, mainly from Europe and neighboring countries. For policy implication, Myanmar needs to initiate marketing and advertising the country as a tourist destination by working closely with tourism organizations and regional cooperation for getting more tourists to visit Myanmar.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE