View : 1819 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor임소혜-
dc.contributor.authorYANG, YIFAN-
dc.creatorYANG, YIFAN-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:19Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:19Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000127364-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214917-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000127364-
dc.description.abstractWith the rapid development of the media technology nowadays, the media environment of science and innovation has tended to provide various audiences with more customized service in order to meet their different requirements. Likewise, the video market shares the same situation. For example, we used to think of watching TV or going to the cinema when referring to images. However, as the information technology develops, especially when products such as smart phones and laptops are widely used, the ways that we obtain and receive videos nowadays are no longer as limited as before. The booming of avariety of video websites particularly leads to this situation. The appearances of these websites on terminals like mobile phones and computers have a great impact on traditional TV industry as well as the competitive relations among various video platforms. Based on the above point, this paper will investigate the relations among different video websites under the fierce market competition and provide possible suggestions for their future development. Specifically, the object of this study involve three major video platforms, which are smart devices (suchas mobile phones and ipad), personal computers (including laptops and desktops), and TV respectively. This study will focus on the competitive relations among these three platforms in the video market nowadays. The resources they compete for is just the audience's motivation for using these platforms. The rationale for this study is based on the Niche Theory, which is popularly adopted to analyze competitive situations in biology. Under this theoretical foundation, this paper offers athorough analysis of the competitive relations among the three video platforms from the perspectives of niche breadth, niche overlap and competitive superiority. Then it sheds some light on the future tendency of their relations that whether they will be substituted by other platforms or mutually complementing.;현재 미디어 기술의 발전에 따라 동영상 시장 내 많은 경쟁을 조래하였다. 본 연구는 미디어 기술을 발달로 인해 급변하고 있는 동영상 플랫폼 시장 내 동영상 플랫폼 간의 경쟁상황을 어떻게 진행하고 있는지를 연구하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 사용자의 인구통계학적 요소를 고려하여 스마트 기기, PC, TV 세 가지 동영상 플랫폼을 대상으로 각 플랫폼이 사용자의 이용동기 자원을 어떻게 활용하고 있는지, 어느 플랫폼이 현재의 경쟁상황에서 더 우위를 차지하고 있는지에 대해서 적소이론을 도입하여 실증적으로 예측 분석해 보고자 한다. 이를 검증하기 위해 본 연구는 세 플랫폼에 대해 모든 이용 경험이 있는 사용자 300명이 대상으로 설문을 실시하였다. 연구결과, 먼저 사용자들이 세 플랫폼에 대한 이용동기를 추출하였다. 즉 사용자들이 스마트 기기, PC, TV에 대한 공통된 이용동기는 본 연구에서 ‘시청경험성’, ‘편리성’, ‘이동성’ 세 가지 요인으로 추출하였다. 이에 따라 세 가지 요인을 대상으로 현재 스마트 기기, PC, TV 서로 간의 경쟁상황에 대한 연구한 결과 스마트 기기가 모든 이용동기 차원에서 다른 두 플랫폼에 비해 적소폭이 제일 넓어 사용자의 이용동기 자원을 제일 많이 활용하고 있는 것으로 알 수 있다. 적소중복 분석 결과는 스마트 기기와 PC, PC와 TV 간의 적소중복이 제일 높아 자원 의존의 중복되는 정도가 제일 심한 것으로 나타났다. 또한 경쟁우위에 대한 분석한 결과 스마트 기기는 이동성, TV는 시청경험성 차원에서 다른 플랫폼에 비해 우위에 있는 결과가 나타났다. 따라서 세 가지 플랫폼이 서로 간의 보완 혹은 대체 관계가 있는지를 연구한 결과 현재 스마트 기기, PC, TV 간의 거의 다 대체 조건 존재 관계가 발생하고 있는 것을 알 수 있다. 또한 경쟁환경에 있어서 사용자의 연령과 성별 등 인구통계학적 요인은 세 플랫폼 간의 경쟁상황에 대한 유의미한 영향을 줄 수 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 현재 동영상 플랫폼 시장 내 플랫폼 간의 어떤 경쟁을 하고 있는지 또한 경쟁상황을 어떻게 되고 있는지를 검증하였다. 연구결과에 따라 각 플랫폼 향후의 발전 전략과 방향에 대한 실증적 논의를 제시하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 문제제기 1 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 동영상 플랫폼 선택에 대한 이론적 논의 4 1. 이용과 충족이론 4 2. 플랫폼 이용동기 및 선택요인 6 B. 성별과 연령에 따른 플랫폼 이용행태 7 C. 미디어 경쟁과 적소이론 9 1. 미디어 경쟁에 관한 성행연구 9 2. 적소이론의 개념 10 3. 미디어 경쟁상황에 대해 적소이론의 응용 12 D. 미디어 대체 및 보완 14 Ⅲ. 연구문제 17 Ⅳ. 연구방법 19 A. 주요변인의 정의 19 1. 동영상 플랫폼 유형 19 2. 사용자의 플랫폼 이용동기- 20 3. 적소폭 21 4. 적소중복 21 5. 경쟁우위성 22 B. 조사대상 및 조사방법 22 C. 설문지 구성 24 D. 자료의 분석방법 24 Ⅴ. 연구결과 26 A. 조사 대상자 특성 및 플랫폼 이용정도에 대한 기술적 분석 26 1. 조사 대상의 사회적 특성 26 2. 플랫폼 이용정도 28 B. 동영상 플랫폼 이용동기에 대한 요인분석 30 1. 스마트 기기에 대한 사용자의 이용동기 30 2. PC에 대한 사용자의 이용동기 32 3. TV에 대한 사용자의 이용동기 34 C. 동영상 플랫폼 이용동기에 대한 적소분석 37 1. 동영상 플랫폼 이용동기 적소폭 37 2. 동영상 플랫폼 이용동기에 대한 플랫폼 간의 적소중복 40 3. 동영상 플랫폼 이용동기에 대한 플랫폼 간의 경쟁우위성 44 E. 플랫폼 간의 보완 및 대체 48 Ⅵ. 결론 및 논의 53 Ⅶ. 연구의 함의 및 한계 57 참고문헌 59 부록1. 설문지 63 ABSTRACT 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent826942 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title적소이론 관점에서 본 동영상 플랫폼 간의 경쟁-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle동영상 플랫폼 이용동기를 중심으로-
dc.title.translatedAn Analysis of Competition Relations among Video Platforms based on niche theory : Focused on user’s motivation for using platforms-
dc.format.pagevi, 76 p.-
dc.contributor.examiner유세경-
dc.contributor.examiner최윤정-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 언론홍보영상학과-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE