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질 들뢰즈(Gilles Deleuze)의 감성론을 통한 즉흥 방식에 대한 연구

Title
질 들뢰즈(Gilles Deleuze)의 감성론을 통한 즉흥 방식에 대한 연구
Other Titles
A Study on Dance Improvisation Based on G. Deleuze’s Aesthetics : Focused on S. Paxton’s Contact Improvisation and W. Forsythe’s Improvisation Technologies
Authors
이나현
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김말복
Abstract
본 연구는 현시대 춤의 비재현적 특성을 이해하기 위해서 무용예술에서 전문인을 위한 즉흥 중 포스트 모던댄스를 대표하는 팩스톤의 접촉 즉흥과 현시대를 대표하는 포사이드의 즉흥 테크놀로지를 들뢰즈의 리좀과 기계 그리고 촉지성 개념을 바탕으로 살펴보고자 하였다. 이러한 논의를 위해서 본 연구는 무용예술에 있어서 즉흥의 위상과 영향력을 문헌연구를 통해 정리하고 본 논의에 직접적으로 활용되는 들뢰즈의 개념들을 무용에 적용하여 정리하는데서 출발하였다. 이어서 본론의 논의에서는 팩스톤과 포사이드의 영상자료를 함께 활용하여 질적 연구를 진행하였다. 본 연구의 발견점은 다음의 세 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 즉흥은 더 이상 새로운 움직임 개발을 위한 수단에 그치지 않고 비정형성과 불확정성이라는 특성이 현시대의 춤에 직접적인 영향을 미쳐 안무개념의 확장과 함께 움직임의 역동성 자체를 추구하는 춤의 특성이 나타난다는 사실을 알 수 있었다. 둘째, 접촉 즉흥과 즉흥 테크놀로지는 기존의 무용체제로부터 벗어나 새로운 춤의 탐험자체를 중시하는 무용에 있어서의 리좀적 사유이자 즉흥-기계임을 알 수 있었다. 이러한 춤들은 무용동작의 정형화에서 벗어나 춤의 형성과정 자체를 중시하는 생성의 춤이자 기존의 재현에 의존한 지각활동으로 포착하기 힘든 지각불가능한 특성을 지닌다는 사실도 함께 드러났다. 셋째, 즉흥은 공통적으로 감각의 확장을 요구하며 그 중에서도 시각성을 획득한 촉각인 촉지성이라는 복수 감각이 요구된다는 사실을 발견할 수 있었다. 즉흥에 의한 춤은 비재현적인 춤으로 형태나 의미의 재현에 얽매이지 않고 그 실행과 감상모두 감각의 변형을 통해 몸의 잠재성에 도달하고자 한다는 것을 알 수 있었다. 들뢰즈의 감성론을 통한 즉흥에 대한 본 논의는 현시대의 영향력 있는 이론을 바탕으로 무용예술에서 큰 비중을 차지하게 된 즉흥에 대한 논의를 진행하였다는 점과 즉흥을 바탕으로 창작된 현시대의 춤을 이해하는 토대를 제공한다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다.;This study aims to analyze improvisation in professional dance, focused on S. Paxton’s contact improvisation and W. Forsythe’s improvisation technologies, based on G. Deleuze’s terms rhizome, machine and haptic to understand unrepresentative contemporary dance. This study is qualitative research which starts from reference research of status and influence of improvisation in dance and applying Deleuze’s terms to dance research. In addition, it used image materials for subject of study, contact improvisation and improvisation technologies. In chapter 2, this study find out that improvisation provides a clue to understand characters of contemporary dance as it directly influences on characters of dance on stage after post-modern dance. Through discussions in chapter 3 and 4, contact improvisation and improvisation technologies come out that they emphasize to break bounds of traditional dance systems as rhizome and machine. Also the purpose of contact improvisation is in process of ‘becoming’ and the dance which follows improvisation technologies is imperceptible as it is hard to catch by perception relying on representation. Lastly in chapter 5, this study find that dance improvisation commonly demands the expansion of sense, specially synaesthesia called haptic which is sense of touch gained function of sight. Dance improvisation is unrepresentative aiming to body’s virtuality by transformation of sense beyond the representation of form or meaning. The significance of this study can be found in applying influential theory to discussion of dance improvisation and providing base of understanding characters of contemporary dance.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Ph.D
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