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미술과 중심의 자유학기제 진로교육이 중학교 1학년 진로성숙도에 미치는 영향

Title
미술과 중심의 자유학기제 진로교육이 중학교 1학년 진로성숙도에 미치는 영향
Other Titles
Impact of Art Focused Free Semester Career Education on Career Maturity of Middle School Year 1 Students
Authors
장영
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
최근들어 OECD 등을 중심으로 협동능력, 의소소통 능력 등 21세기 인재가 갖추어야 할 핵심역량 함양을 위해 교육 혁신이 강조되어지고 있다. 우리나라에서도 학생들이 이러한 핵심역량을 함양할 수 있도록 창의적 체험활동 및 학교 스포츠클럽 활동 등을 도입하여 노력을 기울이고 있으나 학생들의 흥미와 자신감, 행복지수가 현저하게 낮은 상황이다. 특히 행복지수가 OECD 23개 국 중 23위를 차지하게 되며 적지않은 충격을 주었다. 또한 조사에 따르면 학생들의 ‘장래희망 없음’ 응답률이 초등학생에 비해 중학생 시기에 급증하는 등의 여러 문제점으로 인하여 현교육의 패러다임 전환이 요구되었다. 교육부는 학생들의 꿈과 끼를 키우기 위한 교육으로 전환이 필요한 시점임을 인지하고 행복교육으로 변화시키는 전기를 마련하기 위하여 자유학기제를 교육개혁을 핵심과제로 선정하였으며 2016년부터 모든 중학교에 전면 실시되고 있다. 진로교육이 중요시되고 있는 자유학기제와 관련해 미술과에서도 맞춤형 진로교육이 강조되어야 하는 시점이다. 이에 따라 본 연구자는 미술과 중심의 자유학기제 진로교육 프로그램을 개발하여 학생들의 진로성숙도에 미치는 영향에 대해 연구하는 것에 목적이 있다. 본 연구의 절차 및 방법은 다음과 같다. 먼저 이론적 배경으로 자유학기제의 도입목적과 개념에 대해 알아보고 특징 및 편성·운영방향에 대하여 분석하여 자유학기제에 대한 이해와 프로그램 개발의 필요성을 제시하였다. 그 후 진로교육의 중요성에 대해 논의하고 진로성숙에 대해 이론적으로 고찰하여 진로성숙을 위한 방법을 모색하였다. 또한 중학교 미술교육의 역할과 진로교육의 관계성에 대해 알아보고 중학생 1학년을 대상으로 한 미술과 중심의 자유학기제 진로교육에 대한 교수·학습지도안을 설계하고 평가방법을 제시하였다. 수업설계가 끝난 후 강원도 원주시 소재 W중학교 1학년 학생 21명을 대상으로 총 8차시로 설계한 프로그램을 적용하고 이때 동일한 집단의 진로성숙도 사전·사후검사를 실시하였다. 수집된 자료를 SPSS WIN 21.0v 프로그램을 사용하여 진로성숙도의 변화를 측정하였으며 연구를 통하여 얻은 내용을 바탕으로 결론을 도출하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과 중심의 자유학기제 진로교육 프로그램에 참여한 학생들의 사전검사(M=144.71)와 사후검사(M=172.43) 진로성숙도 총점을 비교하였을 때 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 대응표본 t-test 검증결과 또한 유의미한 결과로 나타났음을 확인 할 수 있었다. 둘째, 진로성숙도 하위요인 세 가지 영역(태도, 능력, 행동) 모두 유의한 차이를 보였다. 각각을 살펴보면‘태도’는 실험 전 81.71점에서 교육 후 11.29점 상승한 93.00점, ‘능력’영역은 실험 전 56.62점에서 교육 후 13.33점 상승한 69.95점, ‘행동’을 살펴보면 실험 전 6.38점에서 교육 후 3.10점 증가한 9.48점으로 나타나 유의한 차이를 보였다(t=-8.068, p<.001). 셋째, 프로그램을 실시 한 후 실험집단에게 실시한 수업만족도 조사에서 본 프로그램에 대한 전반적 만족도는 매우 그렇다, 그렇다의 긍정적 답변만 한 것으로 나타나 평균 4.76점의 매우 높은 수준을 보였다. 또한 본 프로그램이 자신의 진로에 도움이 되었는지 여부는 보통이다로 응답한 1명을 제외하고 모두 긍정적으로 응답하여 평균 4.67점으로 높은 수준을 보였다. 미술과 중심의 자유학기제 진로교육 수업 전과 비교해서 미술관련 직업의 흥미도에서도 모두 그렇다, 매우 그렇다의 긍정적 응답만 한 것으로 나타나 평균 4.71점의 매우 만족한다에 가까운 수준을 보였다. 연구결과를 종합해보자면, 실험집단의 진로성숙도 검사 결과 모든 영역에서 향상되어 통계적으로 유의미한 차이를 보였으므로 본 프로그램 개발에 대한 검증 확인을 할 수 있었으며 수업에 대한 흥미도 향상에도 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 결론적으로 미술과 중심의 자유학기제 진로교육 프로그램은 학생의 진로성숙에 유의미한 영향력이 있으며 이는 미술교과의 교육적 차원에서의 활용 가능성을 제시하였다고 볼 수 있다. 그러나 이러한 결과는 강원도 원주시 W중학교 1학년 학생만을 대상으로 하였기에 연구 결과를 일반화하기에는 한계가 있을 것으로 보여지며 후속 연구에서는 연구대상의 범위를 확대하여 연구할 필요가 있다.;Recently, innovation of education is emphasized for cultivation of core competences such as cooperation abilities and communication abilities that needs for talented people in 21stcentury by OECD and other organizations. Korean government also implemented creative experiential activities and school sports club activities to put efforts on cultivation of core competences towards students, but interest, confidence and happy planet index of students are remarkably low. The Ministry of Education selected innovation of education called ‘Free Semester System’ as core subject to develop dreams and talents of students. According to that, it has been implemented to all middle school from 2016. Related with free semester which is focused on career education, art area also needs to emphasize customized career education. By that, this researcher developed an art focused free semester career education program to research about influence of the program on career maturity of middle school year 1 students. Procedures and methods of this research are listed below. First, importance of free semester system and career information are discussed and find a method for career maturity through theoretical consideration about career maturity. Then, role of middle school art education and relationship with career education are investigated. After designing a teaching and learning guidance about the career education program, this research suggested evaluation method. When class design was finished, the designed program is implemented for total 8 periods for 21 middle school year 1 students from W middle school in Wonju-si Gangwon-do. Pretest-posttest are executed to investigate career maturity of same group to measure change of career maturity. From results of this research, it was possible to deduce a conclusion. This research result can be summarized as below. First, there was a significant difference statistically by comparing total school of career maturity from pretest (M=144.71) and posttest (M=172.43) of students who participated on art focused free semester career education program. Also, paired t-test result was shown as having meanings. Second, there were significant difference in all three categories (attitude, ability and behaviour) which is sub categories of career maturity. By looking each category, ‘attitude’, ‘ability’ and ‘behavior’ increased 11.29 point, 13.33 point and 3.10 point repectively. Therefore, it showed significant difference (t=-8.068, p<.001). Third, change of interest on art related job showed as very satisfied by comparing before and after about satisfaction on this program from class satisfaction test on experimental group after executing program. To conclude above result, all areas are improved as showing significant difference from career maturity test of experimental group. Therefore, it is possible to claim that this program gave significant impact of career maturity of students and it is possible to see that this research suggested utilization possibility in educational perspective about art subjects. However, this research only targeted year 1 students from W middle school in Wonju-si Gangwondo. By that, there are limitations to generalize research results and it is necessary to expand subject range in the future research.
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