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LT 협동학습을 적용한 유니버설디자인 수업이 학습자의 인성에 미치는 영향

Title
LT 협동학습을 적용한 유니버설디자인 수업이 학습자의 인성에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Learning Together Cooperative Learning Model with Universal Design Program on Learners’ Character : A Case Study of Universal Design Program for 3rd Grade Middle School Students
Authors
김민성
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김남시
Abstract
입시위주의 경쟁적이고 개인적인 교육환경에서 인지적 측면의 지식 위주 교육만을 지나치게 강조함으로써, 정의적 측면에서의 ‘인성교육’이 등한시된 결과 교육현장에서 학교폭력 및 학생들의 학교생활 부적응 현상이 나타나고 있다. 이에 따라 정부와 교육부에서는 인성교육의 중요성을 강조하며 학생들의‘바른 인성’을 기르도록 하여 학교폭력의 발생을 미리 예방하고 대응할 수 있도록 인성교육을 강화하였다. 이에 따라 교육과정을 일부 개정 하여 바른 인성의 함양, 공감, 협동, 배려, 소통능력과 같은 글로벌 사회에서 더불어 살아가는 공동체적 삶을 살아가기 위한 역량과 태도를 강조하고 있다(교육과학기술부, 2012). 지금까지 인성은 도덕 및 사회교과에서 밀접하게 다루어져왔으나 기존의 주지 주의적인 입장에 기초한 지식 교육 위주의 학습방법만으로는 한계가 있다. 반면 미술 교과 내 인성교육은 인성과 관련된 내용을 직접적으로 가르치지 않더라도 다양한 방법을 통해 학습을 하면서 인지적, 정의적, 심동적 차원에서 간접적으로 관련된 인성을 학습시킬 수 있다. 이는 미술과 교수-학습 과정에서 인성을 함양할 수 있는 수업의 연구 및 실행의 필요성을 뒷받침 한다. 따라서 본 연구의 목적은 LT 협동학습 모형을 적용한 유니버설디자인 수업이 중학교 3학년 학생의 인성에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구의 절차는 다음과 같다. 먼저 연구의 이론적 배경에서 크게 인성의 이해, 협동학습의 이해, 유니버설 디자인으로 나누어 고찰한 후 인성교육과 유니버설디자인, 존슨과 존슨(Johnson & Johnson)이 개발한 LT 협동학습 모형에 관한 문헌 및 선행연구를 검토하여 인성 함양을 위한 미술 교육의 방향성을 모색하였다. 이와 같은 이론적 배경을 바탕으로 총 7차시에 해당하는 LT 협동학습 모형을 적용한 유니버설 디자인 교수-학습 지도안 및 수업자료를 개발하였다. 인성 검사 도구는 한국교육개발원에서 개발한‘초・중등학생 인성수준 검사‘를 학습자의 수준에 맞게 수정・보완한 후 인성요소 별 및 전체 검사지의 신뢰도를 검증한 후 사전 동징설 검사지로 사용하였다. 또한 수업 전 협동학습과 유니버설디자인 이해도를 알아보기 위하여 사전 설문조사를 실시하였다. 실기평가 척도는 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 미술과 교육과정의 성취기준을 참고하여 세운 후 측정도구를 제작하였다. 본 연구는 2016년 3월 경기도 분당시에 소재한 C 중학교 3학년 두 학급 총 42명을 대상으로 7차시의 수업을 진행하였다. 두 집단 모두‘유니버설 디자인 제품 포스터 만들기’라는 동일한 수업 주제를 가지고 같은 기간 동안 수업을 진행하였으며 실험집단에는 LT(Learning Together) 협동학습 모형을 적용한 수업을 진행하였고, 통제집단에는 전통적인 소집단 모둠학습으로 진행하였다. 두 집단의 인성지수는 수업 전과 후에 실시한 검사를 통해 실험집단과 통제집단의 사전 사후 변화정도의 집단 간 차이를 비교・분석하였다. 연구 결과를 도출하기 위한 통계적 자료처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 21.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 전산통계 처리하였고, 유의수준은 p<.05, p<.01, p<.001 에서 검증하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단별 인성지수 사전 및 사후 검사 결과 본 연구자가 개발한 LT 협동학습 모형을 적용한 미술수업을 받은 실험집단의 인성지수의 사전 및 사후 변화가 전통적인 소집단 학습을 적용한 미술수업을 받은 통제집단의 변화보다 유의미하게 증가되었다. 둘째, LT 협동학습 모형을 적용한 미술 수업을 받은 실험집단은 인성지수 검사 결과 검사지에 포함된 인성의 하위 항목(자기조절, 정의, 책임, 배려・소통, 정직・용기, 지혜, 성실)에서 긍정적인 변화를 보였다. 특히 책임, 자기조절, 정직・용기에 해당하는 인성지수는 사전검사에서 실험집단이 통제집단보다 낮았으나 사후검사 결과 높게 나타났다. 따라서 LT 협동학습 모형을 적용한 수업은 학습자의 인성을 함양하는데 긍정적 효과를 보였다고 할 수 있다. 셋째, ‘유니버설 디자인 제품 포스터 만들기’를 주제로 한 실기결과물과 학습지를 질적 분석한 결과 LT 협동학습 모형을 적용한 미술 수업을 받은 실험집단의 유니버설 디자인 결과물에서 창의적인 아이디어와 유니버설 디자인의 기본 원리가 잘 나타나 있었다. 결론적으로 본 연구는 LT 협동학습 모형을 적용한 중학교 유니버설 디자인 교육 프로그램은 중학교 3학년 학생의 인성 함양에 효과적이며, 학습자의 학습 내용에 대한 흥미, 학업 성취, 상호작용 등에 교육적으로 긍정적인 영향을 미쳤음을 검증하였다는 의의를 갖는다. 앞으로 인성교육의 실천방향과 더불어 학교 미술교육 현장에서 다양한 협동학습 모형을 적용한 교수-학습 프로그램 개발과 연구가 활발히 이루어져 학생들의 인성 역량을 강화하는데 도움이 되는 효과적이고 질 높은 미술교육으로 발전하기를 기대한다.;Due to the excessive competition and emphasis on cognitive knowledge education with the individual education environment, there has been a shortage of ‘character education’ for the righteous so that bullying at school and maladjustment are appeared in education field. Thus, Korean government and the Korean Ministry of Education emphasize the importance of building upright character and revised the education course to prevent and deal with school violence. They stress the abilities and attitudes for living together in this global society such as upright character, empathy, cooperation, consideration and communication (the Korean Ministry of Education, Science and Technology,2012). The ethics and society textbooks deal with building upright characters in detail but the intellectualism-based knowledge education has its limits. And the character education in art curriculum, even it does not teach directly though, has character-related learning through diverse means in cognitive, righteous, psychomotor ways. This supports the need of research and conduct of the art class through teaching and learning to build upright character. Therefore, the purpose of this study is to comprehend the effect of universal design program with Learning Together(LT) cooperative learning model on the 3rd grade middle school students’character. The procedure is as follows to reach the purpose of this study. The theoretical background is reviewed by mainly three topics; understanding of character, understanding of cooperative learning and universal design. And this research seeks the art education with reviewing the preceding research of universal design and the LT cooperative learning model that Johnson and Johnson developed. Based on this theoretical background, the universal design teaching-learning guideline with LT cooperative learning model that is consisted of eight classes in all is developed. For the method for character test, the character level test for elementary and middle school students from the Korean Educational Development Institute has been modified and supplemented for the learners’ level and used as, according to the character requisites, pre-test of homogeneity after verifying reliability. Before the class, pre-survey conducted to investigate hot understand cooperative learning and universal design. The criteria for practice test is made using achievement criteria established by ‘Middle school art and education courses for curriculum 2009’. This case study conducted into the two classes with forty- two students in the C middles school in Bundang in March 2016. The research consisted of 7 classes. The two groups had the same subject, ‘designing universal design poster’, and the same duration. The experimental group had LT cooperation model program and the other, controlled group, had the traditional assorted program. The change of the character index of the two groups, the experimental and the controlled, is compared and analyzed before and after classes. In order to deduce result, the data processed by Statistical Package for Social Science(SPSS) Ver 21.0 program and the significance level is p<.05, p<.01 and p<.001 The analysis result of this research could be summarized as below. First, the result of the change of the group character index shows that the character index of the experimental group who had the art education with LT cooperative learning model developed by this researcher meaningfully increased more than the controlled group who had traditional small group education. Second, the experimental group with the LT cooperation learning had positive change on the subcategories of the character index test; self-regulation, justice, responsibility, consideration, communication, honesty, courage, wisdom and faithfulness. Especially the experimental group had lower indexes for the responsibility, honesty, courage than the controlled group but after the experiment, the experimental group showed higher. Therefore, the program with LT cooperative learning model had positive effect to build learners’ upright character. Third, the quality result of the practice test and study material for ‘designing universal design product poster’ represents that the experimental group had well-understood basic principle with creative design and fundamentals on the outputs. In conclusion, the universal design education with LT cooperation model is and effective program on 3rd grade of middle school students and it has significance that it has positive education influence on upright character, learner’s interest on learning, academic achievement, interaction and etc. It is expected that, with the practical upright character building education, the variously applied cooperation learning model with teaching-learning program development and research should improve students’ characters and contribute to the high quality in art education.
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