View : 1030 Download: 0

국악관현악 활동에 의한 초등학생의 자아탄력성과 사회성 연구

Title
국악관현악 활동에 의한 초등학생의 자아탄력성과 사회성 연구
Other Titles
The Research on Ego-Resilience and Sociality of Elementary School Students through Traditional Music Orchestra
Authors
이소연
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
최근 사회의 특징 중 하나는 경쟁사회라는 것이다. 그 결과 또래 친구들이 함께 성장하며 협동해야하는 동반자 관계가 아닌 입시의 경쟁자로 전락한 교육으로 인하여 또래집단에서 적응하지 못하는 등 많은 사회·문화적 문제점이 발생하고 있다. 가장 작은 사회 집단인 또래집단에서 적응하지 못하는 사회성이 떨어지는 아동과 개인에게 스트레스와 역경 등 위험한 상황이 닥칠 때 이겨내기보다는 그 감정에 휩쓸려 이전의 상태로 돌아가지 못하고 쉽게 포기하는 자아탄력성이 떨어지는 아동들이 많아지는 추세이다. 이러한 문제해결방안의 일환으로 국악관현악 교육을 들 수 있다. 국악관현악 교육은 감정의 표현을 폭넓게 하고, 풍부한 정서와 창의력을 길러주며 다른 악기들과의 조화로 협동심을 키운다. 그러므로 사회성과 정서적 위험상황에서의 빠른 회복속도를 발전시키기 위한 자아탄력성을 증진시키는 교육법이라 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 주목받고 있는 초등학생의 국악관현악 활동이 자아탄력성과 사회성에 어떠한 영향을 미치는지 연구한 후 초등학교 국악관현악 교육이 음악성 뿐만 아니라 자아탄력성과 사회성 증진 효과에 중요한 역할을 하고 있음을 알리는 것에 그 목적이 있다. 본 연구는 교육부 지원 사업인 학생 오케스트라 중 국악관현악단 운영 학교를 선정기준으로 하였으며 그 중 서울시 소재 A, B 초등학교, 인천광역시 소재 C, D 초등학교, 경기도 소재 E 초등학교에서 국악관현악 활동에 참여하고 있는 4, 5, 6학년 초등학생 총 128명을 대상으로 연구를 진행하였다. 본 연구에서 구성한 자아탄력성의 하위영역은 대인관계, 활동성, 감정통제, 호기심, 낙관성으로 설정하였으며, 사회성의 하위영역으로는 준법성, 협동성, 사교성, 자주성 등 4개의 하위 영역이다. 국악관현악 활동에 의한 자아탄력성과 사회성의 관계분석을 위하여 수집된 자료는 연구문제에 따라 SPSS (Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-test와 일원분산분석, Duncan 사후검정, Pearson 상관분석, 회귀분석을 통해 양적으로 분석하고 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 자아탄력성 검사 결과 성별과 활동기간에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉, 여학생이 남학생보다 국악관현악 활동에 의한 자아탄력성이 높은 결과를 나타냈으며, 활동기간이 길수록 자아탄력성 또한 높은 결과를 보였다. 이를 통해 국악관현악 활동이 자아탄력성을 향상시키는 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 일반적 특성에 따른 사회성 검사 결과 활동기간에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉, 국악관현악 활동기간이 길수록 사회성 또한 높은 결과를 나타내었다. 이를 통해 국악관현악 활동이 사회성을 향상시키는 효과가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 자아탄력성과 사회성의 관계를 분석한 결과 정(+)의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 자아탄력성과 사회성의 영향관계 분석 결과 자아탄력성의 영향력은 유의도 수준에서 유의미하게 나타났다. 이 결과는 국악관현악단 활동 참여 초등학생들은 자아탄력성이 높을수록 사회성이 높아짐을 의미한다. 넷째, 국악관현악 참여 초등학생들을 대상으로 개방형 설문을 실시하였으며 이 답변을 또래관계 형성과 협동성 증진으로 나누어 분석하였다. 또래관계 형성은 자아탄력성의 하위영역인 대인관계와 사회성의 하위영역인 사교성과 관련된 영역으로 국악관현악 활동이 또래관계 형성에 긍정적인 영향을 미친다고 답변한 학생은 28%였다. 협동성 증진은 사회성의 하위영역인 협동성과 관련된 영역으로 국악관현악 활동이 협동성에 긍정적으로 영향을 미친다고 답변한 학생은 17%였다. 이와 같은 연구결과는 국악관현악 활동이 초등학생의 자아탄력성 증진과 사회성 함양에 긍정적인 영향을 주는 것을 입증하는 바로, 국악관현악 활동이 아동들의 인성 교육 프로그램으로도 사용될 수 있음을 확인할 수 있었다. 특히 국악관현악 활동의 참여기간이 길수록 초등학생의 자아탄력성 및 사회성 수준이 높아진 결과를 확인할 수 있었으므로 인성교육이 무엇보다 중요하게 다루어져야 하는 현 사회에서 교사들은 학생들에게 지속적으로 국악관현악 활동을 독려하고 국악관현악 활동에 꾸준히 참여할 수 있도록 프로그램을 기획해야 할 필요가 있다. 즉 초등학생에게 국악창작곡을 다양하게 개발하고 그에 대한 국악관현악 지도 교사교육을 지속적으로 받을 수 있도록 하는 등의 노력이 필요하다. 이를 통해 많은 공교육에서 국악관현악 교육을 받을 수 있는 기회가 많아지길 기대한다.;One of the major characteristics of the modern society is competitiveness. As a result, learners are not able to adapt to their peer groups in the environment that the education has caused them to experience the shift from the collaborative relationship among peer groups into the competitive relationship only for college entrance. These kinds of sociocultural problems have increased the number of children who have trouble adjusting to their peer group as the smallest social group and thus have lower sociality. Also, the increasing number of children tends to have lower ego-resilience that leads them not to recover to the previous condition and to end up giving up easily rather than to overcome it when they are faced with dangerous circumstances such as stress and adversity. The solution to this problem can be found in education of traditional music orchestra. This type of class helps broaden the expression of emotion and develop creativity and emotional expressions. Also, it enhances the sense of collaboration when children play in harmony with other instruments. Therefore, this instruction boosts the ego-resilience by quickly restoring children's sociality and emotions in their psychological danger. Thus, the research intended to analyze the effect of the activity of traditional music orchestra on ego-resilience and sociality in elementary school students. It also aims to suggest the important role of traditional music orchestra instruction in elementary school in development of their ego-resilience and sociality as well as musicality. This research primarily selected the school performing traditional music orchestra class as candidates for subjects among students' orchestra supported by the Ministry of Education. Among them, the study was conducted among elementary school students in 4th, 5th, and 6th grades (N=128), who have taken classes of traditional music orchestra in A and B elementary schools in Seoul, C and D schools in Incheon, and E school in Gyeonggi province. The questionnaire scale consisted of two categories, ego-resilience and sociality, with 30 question items. The subcategories of ego-resilience were divided into interpersonal relationship, activity, emotional control, curiosity, and optimism and those of sociality were law-abiding traits, cooperativity, sociability, and autonomy. The collected materials were analyzed quantitatively through frequency analysis, descriptive statistics, t-test, one-way analysis of variance, and Duncan post-hoc comparison, Pearson correlation analysis, and regression analysis in SPSS Ver. 19.0 program. The results are the following. First, the ego-resilience based on general traits showed significant difference according to genders and duration of the orchestra activity. Girls had higher ego-resilience than boys through traditional music orchestra. The students who took the class longer got higher ego-resilience than those who took activity for shorter periods. This result shows that the traditional music orchestra activity can improve the ego-resilience. Second, the sociality showed significant difference according to the duration of the activity. The longer the students were engaged in the orchestra, the higher sociality they had. That is, the traditional music orchestra improved the sociality of the subjects. Third, the relation between ego-resilience and sociality was proven to have significant correlation. In terms of the relation of the influence between two elements, the influence of the ego-resilience was significant. For the elementary school students who participated in the traditional music orchestra, the higher ego-resilience they had, the higher sociality they achieved. Lastly, the research was conducted open-ended question of the subjects and the answers were analyzed into formation of peer relationship and enhancement of cooperativity. In terms of development of peer relationship, composed of interpersonal relationship as the subcategory of ego-resilience and sociability as that of sociality, 28 percent of the participants responded that the activity of traditional music orchestra has positive impact on the development of peer relationship. In terms of the enhancement of cooperativity, related to the cooperativity as the subcategory of sociality, 17 percent of the subjects stated that the orchestra had a positive influence on the cooperativity. The research finding demonstrates the positive impact of the activity of traditional music orchestra on enhancement of ego-resilience and cultivation of sociality of elementary school students. This kind of activity can be effectively employed as educational program for children's personality. What was notice able is that the longer duration children participated in the orchestra class, the higher level of ego-resilience and sociality they had. This result shows that in the society toward the importance of education on personality development, teachers need to encourage students to take part in the orchestra consistently. Also, they should design attractive programs for students to constantly participate in the orchestra activity. That is, they should compose a variety of traditional music for elementary school students and many instructional programs for traditional music orchestra teachers need to be offered on a regular basis. These efforts will provide much more opportunities for more students to take traditional music orchestra classes in public education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE