View : 222 Download: 0

2015 개정 중등 음악과 교육과정에 근거한 교수·학습 지도 방안 연구

Title
2015 개정 중등 음악과 교육과정에 근거한 교수·학습 지도 방안 연구
Other Titles
A Study on Teaching-Learning Plans in accordance with the 2015 revised curriculum : Focused on the music curriculum of secondary school
Authors
김학영
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구는 2015 개정 중등 음악과 교육과정을 파악하고, 이에 근거한 중학교 교수·학습 지도방안을 개발하여 수업 계획의 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2009 개정 중등 음악과 교육과정과 2015 개정 중등 음악과 교육과정을 비교하여 2015 개정 중등 음악과 교육과정의 개정 내용을 파악하고, ‘2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구 Ⅱ’에서 제시된 성취 기준별 교수·학습 방법 및 평가 예시를 분석 한 후, 이를 참고하여 표현, 감상, 생활화 영역의 교수·학습 지도 방안을 개발하였다. 2009 개정 중등 음악과 교육과정과 2015 개정 중등 음악과 교육과정의 비교분석을 통해 2015 개정 중등 음악과 교육과정에서‘교과 역량,‘내용 체계표’,‘성취기준’내용이 중점적으로 개정되었고, 이를 중심으로 2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구’에서 교수·학습 지도 방안의 예시가 제시 되어 있음을 파악하였다. 따라서 연구자는 2015 개정 중등 음악과 교육과정의 교과역량, 내용체계표, 성취기준의 내용을 중심으로 음악 수업을 계획하여 영역별 교수·학습 지도 방안을 개발하였다. 표현 영역의 수업은 시‘성장’을 주제로 하는 음악극 만들기 수업으로‘음악적 창의·융합 사고 역량’함양을 중심전략으로 설정하여 학생들의 기존 음악 지식을 창의적으로 재구성 할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 계획하였다. 감상 영역의 수업은 다양한 연주 형태의 음악을 감상하며 특징을 구별하고, 교가를 다양한 연주 형태로 재구성하는 수업으로‘음악적 감성 역량’함양을 중심전략으로 설정하여 학생들이 음악의 아름다움과 가치를 경험할 수 있도록 계획하였다. 마지막으로 생활화 영역의 수업은 축제 및 행사에서 쓰이는 음악의 역할과 기능에 대해 조사하고 행사에서 쓰이는 음악을 구상해보는 수업으로‘자기관리역량’함양을 중심전략으로 설정하여 학생들이 음악을 생활 속에서 스스로 학습하고 관리하여 풍요로운 삶을 살아가는 능력을 기를 수 있도록 계획하였다. 이 연구를 통해 새롭게 개정된 2015 개정 중등 음악과 교육과정의 개정 내용을 파악하고, 이에 근거하는 효과적인 교수·학습 지도 방안을 개발하여 수업을 계획하는데 도움이 되기를 기대한다. ;This study is firstly focusing on understanding what is changed in 2015 revised music curriculum of secondary school. And then, based on the revised curriculum, this research paper suggests more appropriate teaching-learning methods. The purpose of this paper is to investigate the overall issues of 2015 revised music curriculum of secondary school focusing on what was changed from 2009’s curriculum. After analyzing Teaching-Learning Methods and Evaluation Methods with performance standards in a ‘Direction of The 2015 Revised National Curriculum Development Through Teachers PlanningⅡ focusing on music course’, this study developed different teaching methods for each area in music curriculum. Especially this paper compares and analyzes 2015 revised music curriculum of secondary school and the previous one of 2009’s. With this method, this study found that the examples of teaching and learning guide are suggested in ‘Direction of The 2015 Revised National Curriculum Development Through Teachers Planning’. On the basis of this implication, this paper continues to make up the teaching-learning methods by reconstituting curriculum in each area based on the standard of accomplishment, system of content and subject competence focusing on 2015 revised music curriculum. The class for Expression area chooses a ‘Building up creative and integrated thinking competence’ as a core strategy. This is the plan for creatively rebuilding the ability of student’s established music knowledge. The appreciation area class is the course that distinguishes various forms of musical performance and changes the school song’s ways of performance. This class established ‘Melodious emotional competence’ which can make learners’ feel music’s value and beauty. The class for the Music in daily life is to search the music’s role and function, which is used for the festival and event. This course chooses ‘Self-management competence’ as a main strategy. Then this method could let students voluntarily study and manage music in daily life, which could make learners’ control their productive life. This paper covers overall revised curriculum’s contents which are revised curriculum of secondary school. So, this study could expect this new approach would be helpful for developing new effective teaching and learning plan and designing new guidance for class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE