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도해 조직자와 협동 학습 활동이 초등 영어 학습자의 읽기 능력과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
도해 조직자와 협동 학습 활동이 초등 영어 학습자의 읽기 능력과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Post-reading Graphic Organizer Activity and Cooperative Learning on Korean EFL Primary Students’ Reading Comprehension Abilities and Attitudes toward Reading
Authors
손소진
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
읽기란 글쓴이가 독자에게 전달하고자 하는 내용을 독자가 이해하려고 시도하는 어떤 목적이 있는 과정이라고 보며 하나의 의사소통 자료인 글을 통하여 서로 반응해가는 일종의 글을 이해하는 수단으로 정의하고 있다(Wallace, 1992). 우리나라에서는 말하기와 듣기 교육이 의사소통을 하는데 중요하다는 관점에서 영어 교육이 이루어지고 있다. 그렇기에 많은 학자들은 읽기 학습의 유용성과 필요성에 대해 연구를 하여 학습자에게 읽기 교육이 하나의 의사소통의 도구로써 사용될 수 있음을 지적하고 있다. 영어 읽기 교육의 효과에 관해 많은 학자들이 연구하였지만 초등학생을 대상으로 영어 이야기책을 읽고 도해 조직자 활동과 협동 학습을 실시하면서 학습자의 영어 수준 집단 간에 차이를 두어 상·하위 집단 학습자의 읽기 능력이 향상되고 도해 조직자와 협동 학습을 활용한 읽기 학습이 학습자들의 태도에 미치는 영향을 알아보는 연구는 부족하다. 따라서 본 연구는 도해 조직자 활동과 협동 학습을 활용한 영어 읽기 학습이 초등학생의 영어 읽기 능력과 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적을 둔다. 본 연구에서는 이러한 부분을 착안하여 초등학교 5학년을 대상으로 도해 조직자 활동을 활용하여 협동 학습 하였을 때 학습자의 독해력과 정의적 태도에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보고자 하였다. 이들은 이야기 글을 읽고 읽기 후 활동으로 실험 집단은 도해 조직자 활동지를 하였고 통제 집단은 이해력 문제 풀기 활동지를 하는 네 집단으로 나눠서 실험을 전개하였다. 매 차시 읽기 후 활동을 마치고 나서 학습자들은 회상 시험을 통하여 기억나는 것을 문장으로 적는 읽기 평가를 통해서 읽기 후행 활동이 학습자들의 이야기 글 정보 회상에 미치는 영향이 차시별로 어떠한 변화를 나타내는지 알아보았다. 마지막으로 이야기 읽기 수업이 모두 끝난 후 10차시에는 학습자들을 대상으로 사후 독해력 평가와 사후 설문을 실시하여 도해 조직자 활동과 협동 학습 유무 그리고 학습자들의 수준에 따라 영어 독해력과 정의적 태도의 반응을 조사하고자 하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 도해 조직자 활동과 읽기 후 협동 학습이 학습자의 수준에 따라 영어 독해력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 사전·사후 평가 점수 차이를 분석해 보았다. 사전·사후 독해력 평가지는 집단 간 구별 없이 이야기 글 두 개의 지문으로 구성되어 있으므로 각 집단의 회상 정보 점수를 가지고 능력 변화를 분석하였다. 그 결과, 도해 조직자 활동 집단의 하위 학습자들과 이해력 문제 풀기-협동 학습 집단 학습자들 그리고 이해력 문제 풀기-개별 학습 집단의 하위 학습자들의 사후 독해력 평가 점수가 사전 점수와 비교해보았을 때 더 상승하였으나 삼원분산분석을 실시한 결과, 도해 조직자 활동과 협동 학습 유무에 따라서는 유의미한 차이를 보이지 않았으나 학습자의 수준에 따라 주효과를 나타내었다. 상위 학습자의 평균 점수가 하위 학습자의 평균 점수보다 높긴 하였지만 사전·사후 독해력 평가 점수 차이를 비교해 본 결과, 하위 학습자의 점수 차이가 더 향상한 것으로 보아 하위 학습자들의 영어 읽기 능력에 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 둘째, 실험·통제 집단을 대상으로 사후 설문 조사를 실시한 결과, 모든 집단의 평균이 3점이 넘은 것으로 보아 대체적으로 영어 학습, 영어 읽기 학습, 도해 조직자 활동과 협동 학습 활동에 만족하고 있는 것으로 나타났지만 영어 학습과 도해 조직자 활동, 협동 학습 활동에 따른 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 실험 집단을 대상을 도해 조직자 활동의 장단점과 협동 학습의 장단점을 물어보는 개방형 문항을 살펴보면, 도해 조직자 활동지를 활용하여 이야기 글의 내용을 이해하는 데 더 도움이 된다는 긍정적인 답변을 기술 하였지만 책을 읽을 때마다 하면 힘이 든다는 어려움을 제시하였다. 따라서 앞으로의 초등 영어 읽기 수업에서는 학습자들이 좀 더 흥미를 가지고 활동에 참여 할 수 있도록 수업 방법과 활용 빈도수를 고려하여 읽기 지도에 도입하는 것이 필요하다고 본다.;The study aimed at examining the effects of post-reading graphic organizer activity and cooperative learning on Korean EFL primary students’ reading comprehension abilities and attitudes toward reading. The study was conducted in regular English class for 10 weeks with 99 elementary school 5th graders in Seoul, Korea. There were four participating groups, two experimental groups were supposed to use graphic organizer and control groups were supposed to solve reading comprehension questions for their post-reading activity. One of the experimental group and the control group worked on each graphic organizer by cooperating and the other group worked individually. After performing post-reading activities, both groups were asked to take a recall test to measure how much information they understood and were able to write according to the types of post-reading activities and English proficiency level. In order to investigate the effects of the students’ English proficiency level, they students were divided into two proficiency groups based on their pre-test score. Prior to the experiment, all of the student took a pre-reading test and pre-survey about the attitude toward reading learning. Right after the experiment, post-test was carried out to compare how their reading comprehension ability got improved and post-survey and students’ interview were conducted to investigate and see the progress of students attitude toward reading. The results were analyzed through t-test and three way ANOVA. The results of the study are as follows. First, regardless of the groups, all of the low English proficiency group made more significant gains on post-reading test which means their reading ability has proved and statistically the score is meaningful. Therefore there were no differences for the students’ reading ability between post-reading graphic organizer activity and answering the questions activity for the low-level students to improve their English proficiency. Second, post-reading graphic organizer activity with individual work group showed higher improvement in attitudes toward reading English book and the improvement was statistically meaningful. However, attitudes toward studying English, effects of graphic organizer activity and cooperative learning showed no differences between pre-survey and post-survey. It was found that the graphic organizer-individual group was able to complete their graphic organizer worksheet with higher interest and motivated them to read books in the class which helped them to be improved more and more. On the other hand, since the graphic organizer-cooperative learning group needed to converse with their teammates consistently and efficiently to conduct the activity, they were exposed to the other things more easily which discourage them to concentrate on the work such as teammates’ chatting, fighting, different ideas, and lack of communication skill. These elements made them unmotivated and less interested in reading a story. Moreover, for students it was hard to see their improvement according to their efforts. The questionnaire about graphic organizer showed that most of students were satisfied using the graphic organizer as a post-reading activity. The reason is this activity helped to understand the story and structure better and clearer. However, it was unmotivated when they did the graphic organizer in every story time and both the high English proficiency group and the low proficiency group shared using graphic organizer can be useful depends on their English level. Lastly, in the result of analyzing students recall test, the graphic organizer-individual group’s score was consistently decreased. Both control groups’ recall test score was increased until the 5th lesson, but their 8th lesson recall test score was lower than the 1st recall test result. However, the graphic organizer-cooperative learning group’s recall test score was continuously getting higher. Especially, the low English proficiency group made significant improvement than the high English proficiency group. This shows that using graphic organizer with cooperative learning was effective for the low English level students to understand stories and complete the task. This result is as same as the result of the post-reading test which showed that the low English proficiency group made hight improvement compare to the high English proficiency group. In summary, the result of this study indicated positive effects of a reading program using a story book on Korean EFL primary low English proficiency group. Regardless of using the graphic organizer and cooperative learning, the low English level students reading comprehension ability showed improvement. Based on the founding, it is concluded that a reading program would be effective for young EFL learners in input poor EFL condition to enhance reading comprehension capacity and foster positive attitudes toward reading in English. It is, therefore, recommended that a reading class using a story book should be widely implemented in Korean primary school classrooms which provides various and abundant context and background knowledge to communicate with others.
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