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소셜다이닝(Social dining) 참여자들의 집밥의 가치와 소셜다이닝 참여 동기가 참여의도에 미치는 영향

Title
소셜다이닝(Social dining) 참여자들의 집밥의 가치와 소셜다이닝 참여 동기가 참여의도에 미치는 영향
Other Titles
The effect of home-meal value & motivation on participating intention of social dining participants
Authors
김영경
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 식품영양학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조미숙
Abstract
Social dining is a community where you can fulfill your desire to communicate with others by having meal together. In Korea, social dining started from single-households’ desire to communicate and they gathered together by looking for people who can share‘home meal.’ After this, participants of social dining expanded to local resident, young man, office worker, woman single-household, and so on. Social dining can be resolution of social problems such as single-households’ difficulty of having meal, loneliness, social division, and emotional problem. The research is about analyzing what affect social dining by factors. In this research, Extended Theory of Planned Behavior(ETPB) was used to analyze how attitude, subjective norm, perceived behavioral control factor, value of home meal, utilitarian motive, and hedonic motive affect of participants of social dining participating intention of social dining. All research’s analysis of actual proof is verified at significance level α=.05, and SPSS(ver. 22.0) & AMOS(ver.21.0) program is used for statistical analysis. By result, F number, which tells us conformity of model, is 17.664 and significance probability p was under 0.001, which means it is significant. In regressino equation, R2=0.322 and it means equation has 32.2% power of explanation. Factors that influenced on Participating intention were subjective norm(β=0.310, p<0.001), perceived behavioral control(β=0.187, p<0.004), hedonic motive(β=0.313, p<0.001), which has significant positive influence. Also, in value of home meal and participating intention, mediator effect of attitude, subjective norm, perceived behavioral control, utilitarian motive, and hedonic motive is verified. And value of home meal influenced positively on participating intention by attitude, subjective norm, perceived behavioral control, utilitarian motive, and hedonic motive. Attitude partially mediate in how value of home meal influence participating intention and fully mediate in subjective norm, perceived behavioral control, utilitarian motive, and hedonic motive. Multiple regression analysis is used to find out how value of home meal, attitude, subjective norm, perceived behavioral control, utilitarian motive, and hedonic motive influence participating intention between single person households and non-single person households. In subjective norm has significant differentiation. By the result of research, participants of social dining will more likely to participate in social dining if their acquaintance’s comprehension, positive judgement, others’ participation, participant of social dining’s desire to participate, accessibility of participating, good atmosphere and relationship in social dining, unique food experience, and fun of meeting itself are increased. Social dining participants’ ideal value of home meal, which are happiness, fulfillment, family affection, human relationship, self fulfillment, and self esteem, influence social dining participating intention and plan to participate by participants’ fun, others’ comprehension about participating in social dining, others’ participation, social dining participants’ participating desire, accessibility of participating, good atmosphere and relationship at social dining, unique food experience, and fun of meeting itself. This study presented an practical operating methods on social dining program. Furthermore the study can be extended to profound research of social dining.;소셜다이닝은 식사를 하며 다른 사람과 소통하고 싶은 욕구를 충족하는 모임이다. 국내에서는 이러한 욕구 충족을 위해 1인 가구를 중심으로 함께‘집밥’을 먹을 식구를 구성하는 소셜다이닝 문화가 시작되었고, 이후 소셜다이닝 참여자는 1인 가구 뿐 아니라 지역 주민, 일반 청년, 직장인, 1인 여성가구 등 공감대를 형성할 수 있는 대상자들의 모임으로 세분화, 다양화되고 있다. 사회 제도적 차원에서 1인 가구의 식생활의 어려움, 정서적 문제 뿐 아니라 개인의 고립감, 사회적 해체 등의 해법으로 소셜다이닝이 제시되고 있으므로 소셜다이닝에 영향을 주는 집밥의 가치, 참여 동기 등을 소셜다이닝 참여자를 대상으로 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 확장된 계획행동 이론(ETPB)을 적용하여 소셜다이닝 참여자의 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제 요인과 집밥의 가치, 실용적 동기, 쾌락적 동기의 추가 요인이 소셜다이닝 참여 의도에 미치는 영향을 연구하였다. 연구의 실증분석은 모두 유의수준 α=.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSS(ver. 22.0)와 AMOS(ver. 21) 프로그램을 사용하여 분석하였다. 집밥의 가치, 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제, 실용적 동기, 쾌락적 동기가 참여의도에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과, 모형의 적합도를 알 수 있는 F값이 17.664, 유의확률 p<0.001로 유의하였으며, 회귀식에 대해 R2=0.322로 32.2%의 설명력을 보이고 있었다. 행동의도에 영향을 미치는 요인으로는 주관적 규범(β=0.310, p<0.001), 지각된 행동통제(β=0.187, p<0.004), 쾌락적 동기(β=0.313, p<0.001)가 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 또, 1인 가구와 다인가구의 비교를 위해 다중집단 분석을 하였다. 그 결과 주관적 규범에서 두 집단 간 유의한 차이가 있었다. 집밥의 가치와 참여의도에서 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제, 실용적 동기, 쾌락적 동기에서의 매개효과를 검증하였고, 집밥의 가치가 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제, 쾌락적 동기를 통해 참여의도에 유의적 영향을 주고 있음을 확인하였다. 집밥의 가치가 참여의도에 미치는 영향을 태도가 부분매개하고 있었으며, 주관적 규범, 지각된 행동통제, 쾌락적 동기는 완전매개하고 있었다. 본 연구 결과를 바탕으로 소셜다이닝 참여자들이 소셜다이닝에 참여하는 것에 대한 주변인의 이해, 호의적 판단, 주변인의 동참, 소셜다이닝 참여자의 참여 자신감, 참여 용이성, 소셜다이닝에서의 좋은 분위기와 만남, 특별한 음식체험, 모임 자체의 즐거움 요인을 증가시킨다면 소셜다이닝의 참여 의도는 높아질 것이다. 소셜다이닝 참여자가 집밥을 통해 추구하고자 하는 가치인 행복감, 성취감, 가족애, 인간관계, 자기만족, 자기존중감은 참여자의 즐거움, 소셜다이닝에 참여하는 것에 대한 주변인의 이해, 호의적 판단, 주변인의 동참, 소셜다이닝 참여자의 참여 자신감, 참여 용이성, 소셜다이닝에서의 좋은 분위기와 만남, 특별한 음식체험, 모임 자체의 즐거움을 통해 소셜다이닝 참여 의도에 영향을 줄 것으로 고찰된다. 본 논문에서는 확장된 계획행동이론을 통해 소셜다이닝 모임 참여 의도를 검증하였다. 이 연구를 통해 도출된 시사점은 첫째로 주관적 규범의 차원에서 소셜다이닝 참여자의 참여의도를 높이기 위해 주변인들의 지지와 동조, 동참과 더불어 사회적 공감대가 수반된다면 소셜다이닝을 사회 통합의 도구로 이용하기에 적절할 것으로 인식된다. 둘째, 지각된 행동통제의 차원에서 소셜다이닝 참여자가 원한다면 언제든 참여할 수 있는 열린 공간의 친숙한 분위기와 참여의 용이성이 수반될 수 있도록 다양한 특성을 가진 충분한 소셜다이닝 공간 마련이 필요하며 이를 위한 사회제도적 지원과 소셜다이닝 모임을 운영할 전문 인력의 육성도 필요할 것으로 보인다. 셋째, 동기의 차원에서 소셜다이닝 참여자들은 좋은 만남과 다양한 정보 교환을 바탕으로 한 소통을 통해 만족을 얻고자 하므로, 참여자가 공감대를 형성할 수 있는 구성원과 가치 있는 정보가 제공되는 다양한 형태의 소셜다이닝 모임이 활성화 되어야겠다.
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