View : 213 Download: 0

스마트카 인포테인먼트 시스템을 위한 맥락적 디자인에 관한 연구

Title
스마트카 인포테인먼트 시스템을 위한 맥락적 디자인에 관한 연구
Other Titles
A study on Contextual design for Smart car Infotainment system : Focusing on Mobile device UX and Context
Authors
이윤지
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
‘Smart car’ with convergence of automotive industry technology and advanced IT technology provides a high level of convenient and safe environment to drivers. This means that an automobile is not only a means of transportation but also space for various activities. Thus, it can be predicted that the importance of vehicle infotainment system will increase which provides information and contents to drivers. In other words, the range of information and services related to driver’s activities in vehicle will be expanded. Now, a vehicle is evolving as a service platform which put importance of driver’s experience. Therefore, it is necessary to study the context and the factors of driver and infotainment system interaction for smart car infotainment system design. This study conducted a study about the context surrounding the driver via the user-oriented design process called contextual design. Contextual design derives a design vision from user data in real environment to catch the context surrouding the user. This study has focused on the context based on the user experience of mobile device because mobile device use context has been flowed in vehicle environment according to the market research and analysis. Since the core value of ‘smart car’ is connectivity and a mobile device contains user’s vast context, a mobile device can be seen as an infotainment system. According to Dey et al. (1998), context is any information that can be used to characterize the situation of entities that are considered relevant to the interaction between a user and an application. Concept of Context is used in a variety of research areas including context-aware computing, HCI, UX design, psychology and information science. Based on the literature reviews, the study has re-defined and classified the context which influence driver experience in using infotainment system. The classification of the context elements were for defining the standard to analyze the user data from contextual inquiry. The infotainment system is configured to navigation, entertainment and communication systems. Throughout the contextual inquiry, the study analyzed the context type and that affect each type of infotainment system usage. Also, some design requirements and issues were found out from user’s behavior. These were integrated to make an affinity diagram and design visions were established. Applying the visions with interaction process of Dix et al. (2004), the results led to four design keywords related to each steps of interaction which consist of articulation, performance, presentation and observation stage. Four design keywords are ‘Contextual’, ‘Personalization’, ‘Passive interaction’ and ‘Context history’. In terms of ‘To-be’ scenario, some cases of particular driving situation were applied with the context-based activity model to determine the suitability of the study. Smart car can perceive the context surrounding the driver and intelligently operate before the driver acts. In this regard, the study has its significance in configuring the context of driver experience to external and internal factors that are comprised of physical, system and user context with context elements. Furthermore, direction of system design which supports the driver’s interaction with system usage has been presented based on the user centric data from contextual design research and reconstitution of context-based activity modeling. Henceforth, it requires specific user environment design and prototyping with technical approach. The study will continue the progress of user interface design depending on the contextual design study. ;자동차 산업 기술과 첨단 IT기술이 융합되어 고도의 안전과 편의를 보장하는 ‘스마트카(Smart car)’에서 제공하는 주행 환경은 단순한 이동 공간이 아니라 다양한 유형의 운전자 활동이 활발하게 이루어지는 공간이 될 것이다. 이에 따라 정보와 오락성을 가미한 자동차 인포테인먼트 시스템의 중요성이 커질 것이라 예측한다. 본 연구에서는 스마트카 인포테인먼트 시스템 환경에서의 운전자와 시스템 간 인터랙션에 영향을 줄 수 있는 맥락적 요인들을 연구하고 이를 활용한 스마트한 시스템 디자인의 방향을 모색하고자 하였다. 본 연구는 우선 인포테인먼트 시스템 시장 분석을 통해 모바일 기기의 사용 경험이 시스템으로 유입되며 자동차가 서비스 플랫폼으로 진화하고 있는 것을 파악할 수 있었다. 스마트카의 핵심 가치인 ‘연결성’을 구현하는 점에 있어 스 마트카 인포테인먼트 시스템 환경에서는 모바일 기기 사용 경험에 기반을 둔 이동 서비스를 설계해야 한다는 결론을 내릴 수 있었다. 하지만 모바일 기기 의 사용 경험을 그대로 적용하기에 인포테인먼트 시스템은 다소 모바일 기기 와 상이하고, 기술적으로 완전한 스마트카의 모습이 구현되지 않았기 때문에 인포테인먼트 시스템으로써 모바일 기기 사용 경험을 중심으로 연구를 진행하 되, ‘안전’이라는 측면에서 운전자의 전방 주시를 저해하는 문제점 및 요구사 항 또한 추출하여 시스템 디자인 전략으로 적용하고자 하였다. 연구의 절차는 사용자 중심 디자인의 한 방법론인 맥락적 디자인 프로세스를 기본 골자로 하였다. 맥락적 디자인(Contextual design)이란 사용자 환경에서 직접적인 관찰과 인터뷰를 통해 사용자 연구를 진행하고 여러 유형의 사용자 데이터 분석 방법을 통해 디자인 비전을 도출하는 방법으로, 여기서 사용자를 둘러싼 컨텍스트(Context)는 디자인 프로세스에서 중요한 요인이 된다. 컨텍스 트란 상황 인식 컴퓨팅, HCI, 사용자경험 디자인, 심리학, 정보과학 등 다양한 연구 분야에서 쓰이는 개념으로 사용자를 특징 짓고, 사용자와 시스템 간 인 터랙션에 영향을 미치는 맥락 요소이다. 본 연구에서는 스마트카 인포테인먼 트 시스템 환경에서는 모바일 기기 사용 환경처럼 사용자의 컨텍스트가 활발 하게 유입될 수 있고, 향후 이를 반영한 지능적인 서비스를 제공할 방안을 찾 기 위해 본 연구에서는 맥락적 디자인 방법을 선택하였다. 모바일 기기 사용 경험에 기반을 둔 사용자 연구 진행을 통해 내비게이션, 엔터테인먼트, 커뮤니케이션 시스템으로 구성된 인포테인먼트 시스템 사용에 영향을 주는 컨텍스트 유형들을 분석하고, 각 시스템 사용 행태에서 발견할 수 있는 특징들을 살펴보았다. 그리고 친화도법(Affinity diagram)을 통한 몇 가지 이슈사항을 도출하여 표명, 변환, 표현, 평가라는 시스템 인터랙션 단계 에 적용하여 향후 시스템 디자인을 위한 비전으로 수립하였다. 인터랙션 단계 별 키워드는 맥락적인(Contextual), 개인화(Personalization), 방해의 최소화 (Passive interaction), 컨텍스트 기록화(Context history)로 정의하였다. 이를 상 황기반 행위 모델에 사례와 함께 적용하여 봄으로써 단계별 구체적인 시나리 오를 기술하며 연구 결과의 적합성을 확인하고자 하였다. 본 연구에서는 운전자의 모바일 기기 사용 경험을 연구하기에 앞서 맥락적 디자인에서 중요한 요소인 컨텍스트에 대한 개념을 집중적으로 고찰하였다. 문헌 연구들을 토대로 운전자 경험을 구성하는 컨텍스트를 외부 요인과 내부 요인으로 구분하여 물리적, 시스템, 사용자 컨텍스트로 정의하고 구체적인 구 성 요소들을 분류하였다는 점에서 그 의의가 있다. 컨텍스트와 맥락적 연구 기반 사용자 중심 데이터로부터 시스템 사용 활동을 지지할 수 있는 견고한 시스템 디자인의 방향성을 제시하고자 하였다. 또한 본 연구에서 재구성한 상 황기반 행위 모델은 추후 컨텍스트를 반영하는 스마트한 이동 서비스 디자인 에 활용될 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE