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사용자 시지각 특성을 고려한차량용 내비게이션의 정보표현양식 연구

Title
사용자 시지각 특성을 고려한차량용 내비게이션의 정보표현양식 연구
Other Titles
An Inquiry into the Form of Information Provision by Car Navigation Systems Taking into acoount the Visual Perception of Users
Authors
이소라
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
대부분의 운전자들은 내비게이션 시스템의 보조 하에 운전 업무를 수행한다. 그러나 운전 중에는 다양한 인지적, 시각적 주의분산 요소가 존재한다. 또한 내비게이션이 운전 업무를 전달하는 과정에서 정보설계나 표현방식이 잘못 설정되거나 너무 많은 정보를 제공하게 되면 이는 운전자에게 또 다른 인지적, 시각적 부담을 안길 수 있다. 따라서 본 논문은 사용자의 시지각 특성을 고려한 내비게이션의 정보표현양식의 필요성에 주목한다. 내비게이션이 제공하는 정보는 실제 운전 업무와 연결되어야 한다. 따라서 운전 업무를 전략적(strategic), 전술적(tactical), 조작적(operational) 단계로 나눠 내비게이션에서 제공하는 정보를 분류하였다. 운전 업무에 근거한 내비게이션이 제공하는 정보는 지도, 경로계획정보, 주행정보, 경로안내정보, 교통정보, 안전정보이며, 각각의 정보는 항시적, 적시적, 긴급적 특성에 근거한다. 운전 중에는 운전자가 처리할 수 있는 인지의 용량을 넘어선 여러 방해요인이 존재한다. 이에 운전자의 주의 분산을 일으키는 주요 원인이 시각적 부분에 있음을 확인하고, 시각에 의해 정보를 처리하는 인간의 시지각 특성을 살펴보았다. 게슈탈트 시지각 이론에 의거해 내비게이션의 정보표현에 적용할 수 있는 시지각 특징을 전경과 배경의 구분, 근접성, 유사성, 간결성, 친숙성으로 분류하여 이를 정보 특성 별 고려사항과 함께 내비게이션 정보 표현 양식의 기준으로 삼았다. 즉, 정보 특성 별 고려해야 하는 부분과 정보 표현에 적용할 수 있는 시지각 특성에 따라 GUI 구성요소를 도구로 삼아 여섯 개의 내비게이션 애플리케이션의 사례분석을 진행하였다. 사례분석 결과, 항시적, 적시적, 긴급적 정보에 따라 공통점과 문제점을 발견하였다. 내비게이션의 항시적 정보는 필수 정보 누락, 불분명한 표현 등의 정보 설계에 문제를 가지고 있었다. 또한, 적시적 정보는 익숙한 정보인지 아닌지에 따라 적용하는 시각 요소가 아이콘, 3D 그래픽으로 달라졌다. 마지막으로 긴급적 정보는 GUI 구성요소, 특히 색 사용에 있어 공통점을 지녔지만 정보를 중복으로 표현함에 따라 인터페이스에 정보중첩 현상이 발생하였다. 따라서, 사례분석을 통해 도출된 문제점을 보완하여 내비게이션의 정보 별 효과적인 정보표현양식을 위한 가이드라인을 제안하였다. 이상의 과정을 거쳐 진행된 내비게이션의 정보표현양식의 연구는 표현 방법 자체가 아닌, 주행 중 운전자의 인지적 특성과 실제 운전 업무를 내비게이션 정보와 연결시켜서 가이드라인을 제안했다는 것에 첫 번째 의의를 가진다. 또한 시지각 법칙과 정보마다의 고려사항을 기준으로 삼아 사례분석을 거쳤기 때문에 내비게이션의 정보 별 표현양식의 기준을 확보했다는 것에 두 번째 의의를 갖는다. 이는 운전자에게 안전하게 정보를 제공하기 위한 내비게이션을 디자인하는 데에 기초자료로서 실질적인 역할을 할 것이라고 기대한다. 한편, 운전자의 친숙도에 따라 결정되는 정보 표현 양식에 대해 실제 평가 과정을 거치지 못한 것이 본 연구의 한계점이라고 할 수 있다. 향후 이를 보완하여 운전자의 친숙도와 숙련도를 적용하여 보다 운전자 개인에 맞춰진 내비게이션 정보 표현 양식을 연구하는 하는 것을 후속 연구로 남긴다.;Today the majority of drivers is using navigation systems. While drivers have to deal with a variety of distracting factors, navigation systems also can become one of them. Wrongly modified informational design and notice features or simply too much information provided at once can become a burden for drivers. Therefore this thesis explores the need for a better form of information provision by navigation system considering the visual perception of drivers. To better connect the information provided by navigation systems with the actual act of driving, it has been divided into the three stages of strategic, tactical and operational information. Based on the actual situation of the driver the provided information was divided into the display of the map, the route, driving information, route directions, traffic information and security notices. Every type of information is then classified into urgent, advance and constant information. During driving drivers have to deal with a large amount of distracting information. I show that the majority of this information is visual and explore the special features of human perception for visual information. Based on the Theory of visual Gestalt, the visual characteristics of the information provision by navigation systems is categorized into the difference between front and background, proximity, similarity, brevity(pragnanz), and familiarity. Utilizing this list of visual characteristics and the special characteristics of information a GUI composite factor was applied to six cases of navigation applications. The analysis of these case studies revealed several common features in how urgent, advance and constant information is supplied but also several problems. For example, some necessary information among the constant information was left out, while some information was not unambiguous. For advance information, some information was displayed as icon or 3D graphic if the driver was presumed to know it. For urgent information, GUI composite factors, especially the usage of colors, were a common feature, but the repeated display of this information led to a crowding of the interface. Through the comparison of these six applications and the analysis of existing problems a guideline was developed on how information in navigation systems can be displayed more effectively. Next to this guideline, the possible forms of information display could be expanded by considering rules of perception and informational features. It is hoped that the improved design of navigation systems outlined in this study can make the supply of information to drivers more secure. This study could not analyze how the familiarity of drivers with certain informational displays had an effect on how they interact with the navigation system. Therefore analysis of the individual features of drivers like their familiarity and expertise regarding navigation systems had to be left to future studies.
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