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초등학교 학습조직 수준에 따른 학교성과 분석

Title
초등학교 학습조직 수준에 따른 학교성과 분석
Other Titles
An Analysis on School Performance by Learning Organization Level of Elementary School : Focus on Teacher & Student Variables
Authors
장윤숙
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
한유경
Abstract
학습조직에 대한 국내 논의는 경영학이 이외에, 공공부문, 특히 교육영역에서는 학교와 관련된 학습조직에 대해 근래에 들어 주목하고 있는 실정이다(박주호, 2008). 때문에 학습조직 이론의 교육 분야에 대한 포괄적 적용가능성을 모색을 위해 활발히 논의하는 국외의 연구 상황과는 달리, 국내의 학습조직에 대한 논의는 학교 적용 가능성에 대한 탐색(김희규, 2004; 박주호, 2008)이나 학교 문화나 풍토관련 연구의 일부 변인으로 설정(강경석 외, 2013; 유선주 외, 2013) 등으로 요사이 주목받고 있다. 이는 그동안의 대부분의 학습조직의 논의가 주로 민간부문의 기업을 대상으로 한 경영학을 중심으로 이루어지고, 이마저도 학자들 저마다의 경험과 시각에 근거한 다양하게 모델을 통해 개념화되는 상황이라 아직 명확한 합의된 개념을 정의하기는 어렵다는 것도 학습조직과 관련한 학교교육 논의의 어려운 점이라 사려 된다(Garvin, 1993, Park, 2006). 즉, 학습조직 연구자들은 학습조직이 갖고 있는 학교와 교육 개선을 위한 조직론으로의 이론적 포괄성과 체제적 사고로의 전환을 위한 경험적 연구나 실천적 프로그램이이기 보다는, 급변하는 조직 환경에 대처하기 위한 추상적인 제안으로 논의되고 점을 비판한다. 관련 분야의 연구자들은 무엇보다 학습조직에 대한 실증적인 연구가 부족하며 특히, 초등학교의 학습 조직화에 대한 연구는 일부 지역을 표집으로 한 적은 수의 집단을 대상으로 한 몇몇 단편적인 연구만이 있다(권화선, 2000; 서인귀, 2005, 허은정, 2011)는 것을 문제로 지적한다. 본 연구자는 보다 다양한 관련변인에 대한 대규모 연구로의 확장이 학습조직과 관련한 교육논의의 필요성을 제안한다. 또한, 학습조직에 실천적 논의를 위해, 무엇보다 학교 구성원 가운데 학생의 학교 교육의 현장에서 학생들과의 직접 가르치고 생활하는 한국 교사들에게 실지로 학습조직을 어떤 의미로 개념화 할 수 있는지를 살펴보는 것도 의미 있는 일이라 하겠다. 이를 위해 본 연구는 첫째, 한국교육개발원의 「학교 교육 실태 및 수준 분석 연구(Ⅲ): 초등학교」자료를 바탕으로, Senge와 동료들(2000)과 Park(2006)이 제안한 학습조직모델을 한국 초등학교 상황에서 설명할 수 있는 문항요소들로 구성하여 그 신뢰도와 확보하고, 초등학교 학습조직 진단 도구를 개발하였다. 그리고 선행연구들과 관련이론을 바탕으로, 그 구안된 초등학교 학습조직 진단도구의 적용 가능성과 타당성을 검증하고자 하였다. 요컨대, 1차 선별된 예비문항과 2차, 3차에 걸쳐 전문가와 함께 요인분석과 확인분석을 통해 총 5개 요인 21개 본 문항으로 초등학교 학습조직 진단도구를 설계하였다. 둘째, 초등학교 학습조직 진단도구 점수 분포 상의 사분위를 기준으로 네 집단으로 구분하여, 학습조직의 학교 수준별 교사요인과 학교성과에 대한 집단 간 차이검증을 실시하였다. 이를 통해 학습조직 학교수준별 교사변인과 학교성과로서 학생요인 차이검증을 통해 학습조직의 학교별 수준에 따른 학교성과 차이를 실증적으로 분석하였다. 정리하자면, 본 연구에서는 초등학교 학습조직 학교수준에 따라 교사변인과 학교성과로서 학생변인이 달라질 것으로 가정하고, 이들의 상관관계와 차이여부를 탐색하였다. 이를 위하여 전국단위의 표집으로 초등학교의 실태 수준 자료를 수집한 종단연구「학교수준 실태분석(Ⅲ); 초등학교」자료(임현정 외, 2011) 가운데 교사대상 설문데이터와 학생대상 설문데이터를 활용하였다 연구결과 초등학교 학습조직 진단도구는 시스템사고, 개인숙련, 사고모델, 팀 학습, 가치공유의 5개 요인 21개 문항으로 타당도와 신뢰도를 확보할 수 있었고, 모형적합도도 매우 양호하였다. 또한, 초등학교 수준별 학습조직 요인과 교사요인과 학교성과로서의 학생요인과 비교적 긴밀한 상관을 바탕으로 각 요인별 통계적으로 유의미한 차이를 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 통해 확인 수 있었다. 즉, 교사요인인 교사효능감과 교사열정 대한 학교수준별 학습조직 차이 분석결과 네 집단 모두 명확한 유의미한 차이가 있었다는 결과를 통해, 학습조직 진단도구의 보다 면밀한 타당성을 확보할 수 있었다. 그리고 학생요인에 대한 학교수준별 학습조직의 차이는 학업성취, 학습동기, 그리고 학교만족도 모두 분석결과 유의미한 차이가 있었다는 분석결과를 통해, 학교수준별 학습조직이 학교성과로서 학생요인에 대한 차이를 준다는 것을 확인할 수 있었다. 이하 본 연구가 초등학교 학습조직에 대한 한 모형을 제안하고, 교사변인을 통해 진단도구의 면밀한 타당성을 확보함과 동시에 학교성과로서 학생요인 간의 실증적 연구 가능성을 제시함으로써, 관련 후속 연구에의 보다 정교하고 면밀한 논의의 시발점이 되기를 기대한다.;Most of existing debates on learning organization are mainly focused on business administration oriented to enterprises of private sector, but even this is still in the process of conceptualization through diverse models based on each scholar’s experience and perspective, therefore, it is still difficult to define its clear and agreed concept. That is why the debates on school education related to learning organization encounter difficulties (Garvin, 1993; Park, 2006). In other words, researchers of learning organization criticize that learning organization is debated only as an abstract suggestion for facing the rapid-changing organizational environment, instead of being an empirical research or practical programs aiming at theoretical comprehensiveness and transformation towards a systematic thinking as an organizational theory for schools and education improvement of learning organization. Most of researchers lack empirical studies of learning organization, in particular, regarding the studies of learning organization of elementary school, there are some fragmentary studies oriented to a small number of group forming only limited sampling (Kwon, Hwa-sun, 2000; Seo, In-gui, 2005; Heo, Eun-jung, 2011). This current state is required to propose expansion towards large-scale research regarding diverse related variables. In this aspect, it will be significant to inquire into how to conceptualize the meaning of learning organization in practice especially to Korean teachers who are in the real education field among other school members. For the purpose of this, based on the materials of Korean Educational Development Institute regarding “An analytic study of current status of Korean education and education level (III): Elementary School”, this study firstly aimed to compose the learning organization model proposed by Senge and his colleagues (2000) and Park (2006) as question elements that can explain from the reality of elementary schools of Korea and to secure the reliability and finally to design the development of diagnostic tool of learning organization of elementary school. Based on the preceding research and related theories, this study intended to verify the adaptability and feasibility of the diagnostic tool of learning organization of elementary school. For example, the diagnostic tool of learning organization of elementary school was designed based on 5 factors and 21 main questions through the preliminary questions selected in the primary stage along with the secondary and tertiary questions, as well as factor analysis and confirmation analysis together with specialists. Secondly, a test was carried out regarding the group difference of school organization between teacher variables by school level and school performance, after classifying the group into four based on a quartile of the score distribution of diagnostic tool of learning organization of elementary school. Through this, a special effort was made to secure scrupulous feasibility of the diagnostic tool of the designed learning organization. One-Way ANOVA was separately carried out: as for teacher variables, teacher efficacy and teacher passion, and as for school performance, study achievement, learning motivation and school satisfaction as student variables. In other words, the main purpose of this study consists in developing diagnostic tool of learning organization of elementary school based on nationwide large-scale data. This way, this study aims to secure scrupulous feasibility of the diagnostic tool by verifying the difference between teacher variables of learning organization by school level and student variables as school performance. Therefore, this study assumed that teacher variables and student variables as school performance would vary depending on the learning organization level of elementary school, and inquired into the differences of their correlation. For this, as a national-unit sampling, the questionnaire survey data oriented both to teachers and students were used, among the materials of longitudinal study of “An analysis of current status of school level (III): Elementary School” which is a collected material of current status of elementary school (Lim, Hyoun-jung et al.. 2011). The research result shows that the diagnostic tool of learning organization of elementary school composed of 21 questions of 5 factors regarding systematic thinking, personal mastery, thinking model, teamwork study and shared value was able to secure feasibility and reliability and the model suitability was also satisfactory. Moreover, based on the relatively close correlation between learning organization variables by level of elementary school and student variables as school performance, it was possible to confirm statistically significant difference by each variable through One-Way ANOVA. In other words, according to the analysis on difference of learning organization by school level regarding teacher efficacy and teacher passion as teacher variables, there was a distinct significant difference in all four groups. This result made it possible to secure a more scrupulous feasibility of diagnostic tool of learning organization. Moreover, as for the difference of learning organization by school level as student variables, there was a significant difference in all terms of study achievement, learning motivation and school satisfaction. Based on this analysis result, it was possible to confirm that learning organization by school level makes difference in student variables as school performance. In conclusion, this study expects to open a starting point of a more elaborate and detailed discussion for the relevant follow-up studies, not only by proposing a model of learning organization of elementary school and securing scrupulous feasibility of diagnostic tool through teacher variables, but also by presenting research possibilities among student variables as school performance.
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