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『溪巖日錄』을 통해 본 17세기 전반 嶺南士族의 儒疏

Title
『溪巖日錄』을 통해 본 17세기 전반 嶺南士族의 儒疏
Other Titles
An Analysis of Gye-am Diaries Focusing on the Petitions (Yuso) of Noble Families (Sajok) in the Yeongnam region Submitted in the First Half of 17th Century
Authors
김나영
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 사회과교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차미희
Abstract
This study analyzes Gye-am Diaries describing the daily life of Ryeong Kim, a member of noble families (sajok) in the Yeongnam region, to examine the petition (yuso)-related activities of Confucian scholars in the region. In the first half of the 17th century, the power of sajok significantly increased, and their public opinions were considered crucial. When sajok in a region submitted a yuso, they stated their standpoint by building solidarity or undergoing conflicts. Yuso-related activities indicate the formation of political power groups and self-governing of sajok in a region. One of the most important issues discussed in the Yeongnam region in the first half of 17th century was to execute a ritual (Ohyeonjongsa) for dedicating a Confucian shrine to the Five Sages of the East, including Goengpil Kim, Yeochang Jeong, Gwangjo Cho, Eonjeok Lee, and Hwang Lee. This ritual aims to establish a Confucian system for the literati. A yuso for executing this ritual in the era of King Seonjo clearly shows the solidarity of left and right Yeongnam areas. However, a split within the Yeongnam region began as Inhong Jeong tried to exclude Hwang Lee. For this reason, literati except Inhong Jeong in the Yeongnam region submitted a yuso for implementing the ritual of Ohyeonjongsa in the era of Gwanghaegun. Inhong Jeong tried to exclude Hwang Lee again after the Five Sages of the East were enshrined in the Confucian shrine. Most literati who were favorable to Hwang Lee in the left and right Yeongnam areas opposed the movement of Inhong Jeong. However, the political stances of sajok in the left Yeongnam area varied because some of them joined the Splinter Group of the Northerner (Dae-book). In the same sense, sajok who had an opposite political view from that of Inhong Jeong also existed in the right Yeongnam area. Such difference in the political view is reflected in a yuso against conferring a title to the Royal Noble Consort Gong of the Gimhae Kim clan, which was submitted by only the Confucian scholars of the South People (Nam-in) party in the left Yeongnam area during the era of Gwanghaegun. As shown above, conflicts due to different political views are emphasized in the yuso-related activities conducted during this era. The Splinter Group of Dae-book in the Yeongnam region was ruined after the event of Injo Restoration. The sajok of Nam-in party in the Ye-an area caused procedural problems in the process of submitting a yuso to seize power in the region. At the same time, their solidarity was enhanced. For example, sajok in the Ye-an area put efforts to change the negative perception of their government of Yeongnam region and appeal to the government when they encountered unfair issues on the Land Survey Project. The yuso-related activities described above indicate various opinions among the sajok. The sajok in the Yeongnam region both built solidarity and underwent conflicts based on their own political views. They attempted to resolve a conflict due to the different internal political stance in the process of proposing a public opinion.;본 논문은 영남 사족 김령의 일상을 기록한 『계암일록』을 통해 영남 유생들의 유소 활동을 분석했다. 17세기 전반은 사족층의 성장이 두드러지고, 그들의 공론이 중시되던 시기였다. 지역 내 사족들은 유소를 올리는 동안 갈등 및 유대 관계를 맺으며 입장을 표출하고 있었다. 유소 활동은 지역 내 정치 세력의 편성과 사족 자치 운영을 드러낸다. 먼저, 17세기 전반 영남 지역에서 중요하게 다루던 사안은 ‘김굉필, 정여창, 조광조, 이언적, 이황’을 문묘에 종사하는 일이었다. 오현종사는 사림의 도통을 수립하려는 목적이 있었다. 선조대 오현종사를 요청하는 유소에는 영남 좌우도 지역의 연대가 두드러진다. 그러나 정인홍이 이황을 배척하면서 영남지역은 분열을 겪기 시작한다. 따라서 광해군대 오현종사 요청은 정인홍 문인을 제외한 영남지역의 상소로 이어진다. 오현이 문묘에 종사된 이후, 정인홍은 「회퇴변척소」를 올려 다시 이황을 배척했다. 영남 좌도의 대다수 이황 문인들은 정인홍의 행보에 반대했다. 하지만 영남 좌도 지역 내에서도 대북세력에 가담한 사족이 있어 정치적 입장 차이가 나타났다. 우도 역시 정인홍과 정치적 입장을 달리한 계열이 존재했다. 이와 같은 정치적 입장 차이는 영남 좌도 내 남인계열 유생들만이 결집하여 광해군대 공빈김씨 추숭 반대 유소를 올리는 결과를 낳았다. 따라서 이 시기 유소 활동에는 정치적 입장 차이에 의한 갈등관계가 부각된다. 인조반정 이후에는 영남 지역 내 대북세력이 몰락하였다. 예안 지역의 남인계 사족들은 지역 내 권력을 차지하기 위한 방법으로 유소 과정에서 절차상 문제를 일으키기도 했다. 한편으로는 이들끼리의 결속이 두드러지기도 했다. 예안 사족들은 정부에서 가지고 있는 영남 지역에 대한 부정적 인식을 바꾸려했다. 또, 그들은 양전 사업에서 불공정한 일을 겪었을 때 정부에 호소하기도 했다. 위와 같은 유소 활동은 사족들 간의 다양한 입장 차이를 보여준다. 영남 지역 내 사족들은 갈등 및 유대 관계를 맺고 있었으며, 각각의 정치적 입장을 견지하고 있었다. 영남지역 사족들은 집단 공론 발의 과정에서 내부의 정치적 입장 차이로 인한 갈등을 조율하기 위해 노력했다.
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일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
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