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제3의 공간

Title
제3의 공간
Other Titles
The Third Space : The World of Unconsciousness and Illusion
Authors
고은별
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
본 논문은 사실과 허구의 경계지점에서 사실과 허구가 교차되는 무의식과 환영의 세계를 표현하고자 한 본인의 작품에 관한 것이다. 현대사회는 디지털 테크놀로지의 발전으로 인해 가상과 실재 간의 경계가 점점 모호해지고 있다. 이는 가상과 현실이 중첩된 디지털 사회의 특징으로 IT 기술발달과 더불어 스마트폰의 보급화로 온라인과 오프라인의 삶의 경계마저 흐리고, SNS를 통해 현실과 다른 가상세계의 삶마저 가능하게 하였다. 실재와 가상의 모호함은 디지털 사회에서 미술과 문학, 영화와 같은 다양한 예술작품에서도 드러나며 사실과 허구가 교차되면서 나타나는 환상성을 보여준다. 본인은 이러한 경계지점에서 판타지의 세계를 작품으로 구현하고자 하며, 작품 속에 반영된 무의식과 환영에 대해 분석하고자 한다. 이에 본 논문의 목적은 무의식과 환영의 세계가 투영된 예술작품의 연구와 더불어 본인의 판타지가 실재와 가상(사이버 공간), 사실과 허구(소설)의 경계지점에서 어떻게 작품으로 구현되는지 살펴보고자 하는 데 있다. 그리하여 먼저 첫 번째 장 ‘잠재의식의 구현’에서는 미술과 문학, 영화와 같은 다양한 장르를 통해서 무의식과 환영의 세계를 다룬 예술가들의 작품을 살펴보고, 그들의 작품에서 드러난 환상성이 본인의 작품과 어떤 관계가 있는지 분석하였다. 이러한 인간의 무의식과 욕망을 분석하려는 다양한 예술가들의 시도들을 지그문트 프로이트(Sigmund Freud)의 이론을 통해 뒷받침하며, 모사와 실물 사이의 관계가 모호해지는 현상과 작품들을 장 보드리야르(Jean Baudrillard)의 이론을 통해 뒷받침하였다. 또한 오스카 슐레머(Oskar Schlemmer)가 장르를 넘나들며 다양한 매체를 통해 주제를 확장시켜나간 것처럼 본인의 작품에서 말하고자 하는 주제가 다양한 매체를 통해 어떻게 표현되고 확장되는지를 ‘이미지와 텍스트’, ‘오브제의 활용’, ‘관객의 참여’ 세 가지로 분류하여 본인의 작품과 비교분석하였다. 본론의 두 번째 장 ‘제3의 공간(작품분석)’에서는 위에서 다룬 이론과 작품들을 토대로 본인의 작품에서 무의식과 환영의 세계가 반영된 가상의 왕국이 작품으로 어떻게 구현되고 있는지 살펴보았다. 본인은 가상의 왕국에서 의인화된 사물들의 이야기를 다루며, 허구의 이야기를 사실로 전환시키기 위해 허구를 ‘재현’하는 것을 작업의 일환으로 보여주었다. 이는 다양한 매체를 통해 사실과 허구를 넘나들며 마법과 같은 초현실의 세계, 제3의 공간을 이룩하였다. 이처럼 본 논문에는 작업을 진행하는 동안 의인화된 사물들과 환영들을 통해 그들과 끊임없는 대화를 나누면서 무의식의 영역에 한 발짝 다가가기 위한 연구과정이 담겨 있다. 이러한 연구과정은 디지털 사회로의 진입에 따라 시간과 공간의 제약이 사라진 인터넷이라는 플랫폼을 통해 관객들과 소통하며 현실과 가상, 사실과 허구를 넘나들며 이루어졌다. 현실의 부정적 감정들을 해소하기 위해 시작되었던 개인의 판타지가 예술적 실험과 연구 활동을 통해 개인적인 차원을 넘어서서 많은 사람들과 함께 공감하고 그들과 소통할 수 있는 장이 되기를 기대해본다.;This thesis is about my art works attempting to express the world of unconsciousness and illusion where fact and fiction intersect at the boundary point of fact and fiction. In modern society, the boundary between the imaginary and the real is becoming more and more ambiguous due to the development of digital technology. This is a characteristic of the digital society where virtuality and reality overlap each other, which, along with the development of the IT technology, due to the supply of smart phones, the life boundary of online and offline has been blurred, and through social networking systems, it has gone as far as enabling a life of an imaginary world that is different from reality. The ambiguity of the real and the imaginary within digital society can also be shown in various artworks such as fine arts, literature, and films, which imply the fantastic nature that occur as fact and fiction intersect. From this boundary point, I wish to depict a world of fantasy with works of art, and I wish to analyze the unconsciousness and illusion that are reflected in them. Therefore, in this thesis, along with the study of works which project the world of unconsciousness and illusion, I will examine how my fantasy is being depicted into artworks from the boundary point of the real and the imaginary(the cyber space), and fact and fiction(the novel). In the first chapter of the thesis’s body, the Depiction of the Subconsciousness, I will examine works of artists who have dealt with the world of unconsciousness and illusion through various genres such as fine arts, literature and films, and I will analyze how the fantasy revealed in their works are related to my own works. Such diverse attempts of artists which analyzed the unconsciousness and desire of humans will be supported by Sigmund Freud’s theory, and works and phenomenon where the relationship between imitation and the actual become ambiguous will be supported through Jean Baudrillard’s theory. Furthermore, as Oskar Schlemmer had expanded his subject through various media, crossing over genres, I wish to make a comparative analysis with my works on how the subject which I wish to talk about is being expressed and expanded through various media by categorizing into 3 parts: ‘image and text’, ‘objet and usage’, and ‘the participation of viewers’. In the second chapter of the thesis’s body, ‘The Third Space(Analysis of Work)’, based on the theories and works mentioned above, I will examine in concrete how the imaginary kingdom where the world of unconsciousness and illusion is reflected is being depicted into pieces of artworks within my own works. I deal with stories of impersonated objects in an imaginary world, and in order to transform the fictitious story into a fact, I use ‘representation’ of fiction as a part of my work. Through various media, I establish ‘The Third Space’, a surreal world that is like magic, crossing over fact and fiction. In this way, this thesis contains the process of study, which is to get one step closer to the territory of unconsciousness, by conversing endlessly with the impersonated objects while progressing the works. Such process of study was made by crossing over the reality and the imaginary, fact and fiction whilst communicating with viewers through the internet platform where restriction of time and space had disappeared according to entering into the digital society. Through artistic experiment and research activity, I hope to anticipate that the personal fantasy, which began in order to resolve the negative emotions of reality, may go beyond the personal dimension, be sympathized with a large number of people and become a field that can communicate with them.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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