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중국 당나라 악무(楽舞) 재현 사례 연구

Title
중국 당나라 악무(楽舞) 재현 사례 연구
Other Titles
A Study on the Examples of Representation of the Chinese Dance Tangyuewu : Focusing on Liu Feng Xue and Gao Jin Rong
Authors
HAO ZIHAN
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신상미
Abstract
Tangyuewu (唐樂舞) is the best Chinese dance showing Chinese ancient dance development. Inheriting the music and dances of the day is historically and practically very significant in terms of national cultural heritage protection and national culture development. In modern times, pluralistic trends in inheriting them are shown; Tangyuewu that Liu Feng Xue (劉鳯學) has represented and the Dunhuang school (敦煌舞踊派) that Gao Jin Rong (高金榮) has represented are the most representative forms among them. This thesis selected these two dancers as research subjects (the dancers are the examples of representation of the Chinese dance Tangyuewu), analyzed the context and the inherent characteristics of development of Tangyuewu and Dunhuangwu, and discussed the features of the works they represented as well as relevant achievements. According to the research result, Liu Feng Xue considered representation of Tangyuewu's cultural sprit as important. She began with historic literature, went over to the library of Imperial Household Agency (宮內廳書陵部) to perform research on Yanyuewu (燕樂舞) that was passed down to Japan in the Tang Dynasty, and she recorded Tangyuewu as Labanotation. In Liu Feng Xue's research on Tangyuewu, it is possible to say that the professional research method and the pursuit of traditional cultural spirit have two characteristics. The Dunhuang school (its representative expert is Gao Jin Rong) revived the dance's art styles. The school found a beautiful dance movement language that had been hidden on the static Dunhuang murals for a long time based on the glorious Dunhuang arts as cultural basis. And it created physically unique dance movements by refining a unique Dunhuang dance system through association, connection, development, convergence. The development in these two forms bring many implications to us in terms of the followings: First, chronological progress and social demands become an ecological environment essential for modern transmission of Tangyuewu. For the development of the dance, a good social ecological environment is needed. That is, politics should be clean, culture should be open, and the society should be harmonious, which is a required environment. Its modern transmission is done by the necessity of development of modern politics, economy, culture, and the success of the transmission also becomes a reward for the society in terms of cultural arts. Second, going back to tradition and absorbing the essence of culture are the core of its value transmitted in modern times. Despite the pluralistic development trend, the cultural phenomenon 'Tangyuewu' in modern times varies in style and feature. But they also have a common core value, that is newly seeking and returning to the essence of traditional culture. Third, a combination of form and content becomes the artistic purpose of its modern transmission. The two types of main forms of its modern transmission pursue both form and content in terms of artistic purpose - there is a part each focuses on. Both form and content does not represent the types easily. New things are constantly created from the original basics, unique things are created, and the things develop in each field, which is the desirable way. This proves that only unique creation is worth existing and has space for development.;당악무(唐樂舞)는 중국 고대 무용 중에서 최고봉의 경지에 이른 것이다. 이와 같은 당대(唐代)의 악무를 계승하고 발전시키는 것은 민족문화유산의 보호와 민족문화의 발전에 있어 역사적으로 또 현실적으로 의의가 있는 일이라 할 수 있을 것이다. 현대에 와서는 당대 악무를 계승하고 발전시키기 위한 다양한 노력들이 보인다. 그 중에서도 유봉학(劉鳯學)이 재현한 당악무와 고금영(高金榮)이 재현한 돈황무파(敦煌舞派)를 가장 대표적인 것으로 꼽을 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서는 중국 당악무의 재현 사례로써 당악무와 돈황무의 발전맥락과 내재적 특질을 분석하고 유봉학과 고금영이 재현한 작품의 특성 및 성과를 논의하였다. 연구 결과를 앞서 말하자면, 유봉학과 고금영은 당악무를 계승하고 발전시키는 것에서는 맥을 같이 하고 있으나 그 방법에서는 차이를 보이고 있다. 우선 유봉학은 당악무의 문화정신을 재현하는 것에 초점을 맞추고 있다. 일본 "궁내청서능부(宮內廳書陵部)"에 있는 당나라의 연악무(燕樂舞)를 연구하였고 라반식 무보 (Labanotation)로 당악무를 기록한 그녀의 행적에서 이를 발견할 수 있을 것이다. 따라서 유봉학의 당악무 연구는 전문적인 연구방법, 전통문화정신의 추구로 모든 것을 설명할 수 있다. 다음으로 고금영으로 대표되는 돈황 무용파는 당악무의 예술양식을 부활시킨 것을 업적으로 꼽을 수 있다. 휘황찬란했던 돈황예술을 문화적 기초로 한 정태적인 돈황벽화 속에서 오랫동안 숨겨진 아름다운 무용동작 언어를 찾아낸 것이다. 그 후 벽화 속에 있던 무용동작의 연상, 연결, 발전, 융합을 통해 독특한 돈황무용체계를 제련하였고, 조형이 독특한 무용동작을 창조하기에 이르렀다. 이는 돈황무 교육 분약에도 큰 영향을 미친 일이었다. 본 논문은 두 무용가의 재현 사례를 살펴보는 것에만 그치지 않았다. 두 무용가의 재현 사례를 살펴보고 이를 바탕으로 하여 중국의 고대 악무 재현을 위한 방안 및 전승 방법을 제언하였다. 이 과정에서 미처 살피지 못했거나 제언한 방안이나 방법에 부족한 점이 있을지 모르겠으나, 미래 중국의 악무 복원 작업의 기초자료가 되기를 바란다. 마지막으로 본 논문에서 살핀 당악무의 계승과 발전의 양상은 다음과 같은 점에서 우리에게 많은 시사점을 주고 있다. 첫째, 중국의 특수한 역사적 배경과 정치적 원인을 감안하면 당악무가 발전하기 위해서는 사회의 제반 환경이 양호해야 한다는 것이다. 즉 깨끗한 정치 환경, 개방된 문화 환경, 조화로운 사회 환경이 조성되어야 한다. 당악무가 현대에 이르러 다시 전승되는 것이 현대의 정치, 경제, 문화의 발전을 위한 필요에 의해서라면 전승된 당악무가 현대 사회의 여러 분야에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있도록 사회의 제반 환경을 조성해야 할 것이다. 둘째, 당악무가 현대에 다시 전승되고 있는 것의 핵심 가치는 전통문화의 정수를 흡수하는 것에 있다는 것이다. 당악무를 전승하고 발전시키려는 시도는 비록 다원화되어 있지만, 이들이 공통적으로 추구하는 바는 전통문화의 정수를 흡수하려는 것에 있다는 점을 잊어서는 안 될 것이다. 셋째, 당악무가 현대에 전승되는 것에 있어 형식과 내용이 모두 중요하다는 사실이다. 당악무를 현대에 전승함에 있어 각자가 더 중요하게 추구하는 바가 있다는 점을 본 논문을 통해 알 수 있을 것이다. 그리고 형식과 내용 중 어떠한 것은 더 중요한 것이고, 어떠한 것은 덜 중요한 것이라는 편견을 없애야 한다는 점도 알 수 있을 것이다. 다만 형식이든 내용이든 각자의 영역에서 ‘독특한 창조’라는 평가를 받을 수 있는 내용이어야 한다는 점과 그 ‘독특한 창조’가 원래의 기초에서 기인해야 한다는 점은 다시 한 번 새겨 두어야 할 것이다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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