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J. S. Bach의 Motet 「Fürchte dich nicht, BWV 228」의 분석 및 연주에 대한 고찰

Title
J. S. Bach의 Motet 「Fürchte dich nicht, BWV 228」의 분석 및 연주에 대한 고찰
Other Titles
A study of Analysis and Performance on J. S. Bach’s motet BWV 228「Fürchte dich nicht 」
Authors
최혜원
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
본 논문은 바로크 시대의 대표적인 작곡가 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 모테트 「두려워하지 말라, 내가 함께함이라」(Fürchte dich nicht, BWV 228)를 시대적 음악 사상을 바탕으로 음악과의 관계를 연구하고 이를 반영한 연주 방법을 고찰한다. 바흐의 모테트는 총 7곡(BWV 118, BWV 225-230)으로 주로 장례식, 생일 등 특별한 예식에 사용되거나 연습을 목적으로 작곡되었다고 알려져 있다. 7곡의 모테트는 하나의 기준으로 분석할 수 없는, 다양한 형식과 연주 형태, 악기 사용, 가사 채택 등을 가진다. 이는 바흐가 당시 음악 사상과 더불어 자신의 작곡 기법을 최대한 담아 작곡한 것으로 볼 수 있다. 이 시대에는 감정의 표현을 중요시하며 그 방법으로 고대 수사학이 재조명되었다. 수사학은 사회 전반과 예술에 큰 영향을 끼쳤고, 음악에서도 이를 받아들여 작곡과 연주에 적용되었으며, 작곡가의 감정과 생각을 표현하는 효과적인 방법으로 조성, 리듬, 화음, 박자, 빠르기, 음정과 더불어 음형 이론을 체계화하여 상징적으로 표현하도록 하였다. 바흐도 마찬가지로 이러한 음악적 특징을 자신의 작품에 고스란히 반영하였다. 「두려워하지 말라, 내가 함께함이라(Fürchte dich nicht, BWV 228)」는 이중합창의 교창 형태와 4성부의 푸가, 이렇게 두 부분으로 형식을 분석할 수 있다. 특히 4성부의 푸가는 소프라노가 코랄 선율을, 아래의 세 성부는 주제와 응답, 대주제로 이루어진 푸가로 구성되어 있어 바흐의 독창성을 엿볼 수 있다. 장례식에 쓰였다고 알려진 이 작품은 ‘두려워 말라’라는 이사야의 말씀을 채택하여 바흐의 죽음에 대한 시각을 알 수 있으며, 바흐가 이 당시에 음악에 큰 영향을 주었던 감정 이론, 음악 수사학, 음형 이론에 따라 조성과 선율, 가사의 효과적인 전달을 위한 리듬과 음형 등을 선택하여 사용한 것을 살펴볼 수 있다. 실제 연주에서 이러한 분석과 더불어 바로크 시대의 연주 관습을 통하여 지휘자는 이중합창의 특징, 가사의 효과적인 표현, 사용된 음형, 템포 등의 개념이 설정되어 있어야 하며 연주로 잘 드러날 수 있도록 섬세한 표현이 요구된다. 바로크 시대의 음악 작품은 특히 음악 자체로만 이해한다기보다 음악 사상과 관련하여 음악 외적인 부분, 어떠한 감정이 수사학을 거쳐 음악적 요소들로 발현되는지를 살펴보아야 한다. 이는 바흐의 작품도 마찬가지이며, 음악사상의 미학적 즐거움을 찾아 느끼고 연주하고 감상되어야 할 필요성을 가진다.;The thesis focuses on the motet 「Fürchte dich nicht, BWV 228」 by Johann Sebastian Bach, one of the representative Baroque composers, studying the relationship between the musical ideas of the time and the music as well as the technique reflecting the era. The motet consists of 7 songs (BWV 118, BWV 225-230). The pieces are known to be performed for special ceremonies, such as funerals and birthdays, or used for practice. All 7 pieces cannot be analyzed in one category, for which they are in different kinds of forms, performance types, use of instruments, as well as lyrics. This is because Bach made the most of his composition to include the musical ideas of the time along with his own style of compositional techniques. During this period, expressing emotions were emphasized and Greek rhetoric was reinvented. This rhetoric greatly influenced the general society and the art. Accordingly, this movement also affected the music society, applying to the composition and performance. Music rhetoric is an efficient method to express the composer’s emotions and thoughts. This helped standardize the tonality, rhythm, harmony, beat, tempo, pitch, note figure in order to express symbolically. Bach also reflects such music features in his works. 「Fürchte dich nicht, BWV 228」 can be analyzed into two forms, double choir of antiphonal form and 4 part harmony of fugue. Especially in the 4 part harmony section, the soprano sings the choral melody, while the other three parts are in a fugue form, such as subject, answer, and counter subject, which suggests Bach’s originality. This piece, which was known to be used in funerals, adopts the word from Isaiah showing the perspective of Bach towards death. Considering the great influence given at the time such as theory of emotion, musical rhetoric, and theory of figure, it was clear to see why Bach chose the A Major, melody line after a half-beat, certain rhythm and figure to convey lyrics efficiently. Based on the analysis, the conductor should set the concept of the feature of double choir, efficient expression of the lyrics, use of figure and tempo, which requires a sophisticated expression in order to convey through the performance. Therefore, to thoroughly understand the works during Baroque period, external components related to the musical ideas as well as musical factors that went through emotional rhetoric devices should be examined beforehand. This goes the same to the work by Bach, for it is necessary to find, perform, and appreciate the aesthetic pleasure of musical ideas.
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