View : 167 Download: 0

Wolfgang Amadeus Mozart 의 콘체르토 아리아(Concerto Aria)에 대한 연구

Title
Wolfgang Amadeus Mozart 의 콘체르토 아리아(Concerto Aria)에 대한 연구
Other Titles
A Study of Wolfgang Amadeus Mozart’s Concerto Arias : Focused on 『Vorrei spiegarvi, O Dio』 K.418
Authors
조슬기
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
The thesis generally examines the concerto arias by Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791) and focuses on one of his works, 『Vorrei spiegarvi, O Dio』 K.418. Since the 18th century 'Concerto Aria' has been used as a term to refer to a solo piece in an opera aria form, Mozart is the composer who wrote the most concert arias. In total of 74 pieces, including solo and ensemble concertos. 57 solo vocal pieces are divided into 2 categories according to the compositional purposes; Concert aria and Insertion aria. Concert arias, which is based on libretto and excerpted from a dramatic scene, are written for performances in concerts. Insertion arias are composed to insert the aria into another composer's opera. This aria was derived from a climate to freely insert other composer's arias according to the concert hall or singer's situation. There are 4 features in Mozart's concerto arias. First of all, among 57 solo concerto arias, most of the librettos were in Italian which accounted for 52 pieces. Among 14 arias used the opera seria for its libretto written by Pietro Metastasio(1698-1782), who was acknowledged as the authority. Mozart mainly used the Italian libretto also by librettist Lorenzo Da Ponte(1749-1838), due to the public interest to the opera buffa. Second, the orchestration were made in favor of Mozart in the accompaniment of the concert aria. The instrumentation was mainly focused to the woodwind instrument in order to express more bright and beautiful tones along with harmonization and balance with the singer. Third, Mozart composed the concerto aria as a 'vocal solo concerto' to identify the singer's tone with that of the instrument. Therefore, the vocal part seems like an instrument and has fancy techniques, frequent skips and usage of extreme high notes. Moreover, as the solo performer shows contrast to the orchestra in other instrumental concertos, such contrasting effects were also used in his concerto arias. Lastly, concerto arias for professional singers accounted the most as 35 pieces. This is because, he was the top in this field. Only Mozart wrote for all voice parts, including soprano, alto, tenor and bass in this world. 『Vorrei spiegarvi, O Dio』K.418, which is classified as an insertion aria that Mozart concentrated on, is inserted in the opera 『Il curioso indiscreto (1777)』 by Pasquale Anfossi(1727-17927). Subsequently, such subject of libretto was used in Mozart's opera 『Cosi fan tutte(1790)』. While the opera 『Il curioso indiscreto (1777)』was performed in Vienna, coloratura soprano Aloysia Weber commissioned to Mozart compose an aria for her. Mozart used an Italian libretto, woodwind mixing well with the vocal part, elements to show the singer's ability as in an instrumental concerto; long phrases, frequent skips and liberal cadences. He considered the tone, vocal range and the melody suiting to the singer Aloysia Weber. Therefore, all 4 features of Mozart's concert arias can be found in this piece.;본 논문은 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)가 작곡한 『Vorrei spiegarvi, O Dio (오, 신이여, 제 얘기를 들어주세요)』K.418 을 중심으로 모차르트의 콘체르토 아리아(Concerto Aria)에 대한 연구이다. 콘체르토 아리아는 18세기부터 오페라 아리아 형식의 독창곡을 가리키는 용어로 사용되었으며, 콘체르토 아리아를 가장 많이 작곡한 작곡가는 모차르트이다. 그는 독창 및 앙상블 콘체르토 아리아를 포함해 총 74곡의 콘체르토 아리아를 작곡했으며, 그 중 57개의 콘체르토 아리아가 독창용으로 작곡되었다. 모차르트의 콘체르토 아리아는 작곡된 목적에 의해 크게 2가지로 구분 할 수 있는데, 콘서트 아리아(Concert Aria)와 삽입 아리아(Insertion Aria)이다. 콘서트 아리아는 연주회용으로 작곡되었고 대본에 근거하여 극적인 장면을 발췌하여 쓰여 졌으며, 삽입아리아는 다른 작곡가의 오페라에 삽입하기 위해 작곡된 것으로 많은 오페라 작품이 연주회장이나 출연 성악가의 사정에 따라 자신의 오페라에 다른 작곡가의 곡을 자유롭게 삽입하던 상황에서 파생된 장르이다. 모차르트의 콘체르토 아리아는 4가지의 특징을 갖는다. 첫째로, 이탈리아어의 대본으로 된 콘체르토 아리아가 57개의 독창용 콘체르토 아리아 중 52개로 가장 많다. 그 중 오페라 세리아 대본의 권위자였던 메타스타지오의 대본을 사용한 14곡과 다 폰테의 대본을 기초로 한 9곡의 작품이 있으며, 다른 대본가의 대본도 대부분 이탈리아어이다. 두 번째로, 모차르트가 선호하는 특정한 악기들로 구성된 오케스트라 반주를 사용하였다. 목관악기 위주로 관악기 편성을 하여 곡의 음색을 밝고 부드럽게 표현하였고 성악가와 악기의 조화 및 균형을 이루고자 했다. 세 번째로, 모차르트는 콘체르토 아리아를 ‘성악 솔로 협주곡’으로 간주하여 작곡했으며 성악가의 음색을 악기의 음색과 동일시하여 작곡했다. 이로 인해 모차르트의 기악 협주곡에서 볼 수 있는 기교적 요소들이 콘체르토 아리아에서도 사용되었고 이를 통하여 연주자들이 기량을 마음껏 드러낼 수 있다. 마지막으로, 그의 콘체르토 아리아 중 전문 성악 연주자들을 위한 작품이 35개로 가장 많으며, 이는 성악가의 장점을 잘 부각시켜 작곡했던 모차르트가 당시 콘체트로 아리아 분야의 최고 작곡가로 여겨졌기 때문이다. 소프라노, 알토, 테너, 베이스의 각 성부 성악가들이 작곡을 의뢰했고 이렇게 모든 성부의 콘체르토 아리아를 작곡했던 작곡가는 모차르트가 유일하다. 『Vorrei spiegarvi, O Dio (오, 신이여, 제 얘기를 들어주세요)』K.418 은 모차르트가 주력했던 삽입아리아 중 하나이며 작곡가 안포시(Pasquale Anfossi, 1727-1792)의 오페라 『Il curioso indiscreto (분별없고 호기심 강한 남자)』에 삽입되었다. 후에 이 대본과 동일한 내용이 모차르트의 오페라 『Cosi fan tutte (여자는 다 그래)』에서도 소재로 쓰였다.『Vorrei spiegarvi, O Dio (오, 신이여, 제 얘기를 들어주세요)』K.418 은 당대에 활동이 왕성했던 콜로라투라 소프라노인 알로이지아 베버의 의뢰로 작곡되었으며 모차르트의 콘체르토 아리아가 갖는 특징인 이탈리아어 대본 사용, 모차르트가 선호한 특정한 악기 구성, 기악 협주곡과 같은 기교적 요소들과 모차르트가 성악가의 기량을 고려해 사용한 많은 기법들을 곡 분석을 통해서 모두 확인 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE