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MBTI 선호경향의 특성을 적용한 음악교육프로그램이 자기이해에 미치는 영향

Title
MBTI 선호경향의 특성을 적용한 음악교육프로그램이 자기이해에 미치는 영향
Other Titles
Study on the Effect of Implementing the Music Program that Applies the Features of the MBTI Preference Trend on Self-understanding
Authors
왕지연
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
본 연구에서는 중학교 3학년 학생을 대상으로 MBTI 선호경향의 특성을 적용한 음악교육프로그램을 개발하고 실시하여 학생들의 자기이해에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 통해 프로그램의 교육적 효과를 밝히고, 학생들이 자신을 정확하게 이해하여 건강한 자아상을 정립하도록 하는 것을 목적으로 한다. 연구는 단일집단 사전·사후 검사로 설계하였으며, 연구 도구로 양준석(2007)의 자기이해척도를 사용하였다. 이에 사전검사를 한 후 한 달여 동안 7차시 프로그램을 실시하였으며, 사후검사를 시행함으로서 프로그램에 참여한 학생들의 자기이해정도 변화를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS Ver 20.0 통계 패키지 프로그램으로 전산처리하였고, 내적 일관성 검사·독립표본 및 대응표본 t-test를 통해 분석하였다. 더불어 성찰일지·참여관찰일지·학습 활동지·영상 녹화물을 통해 수업 결과를 분석하였다. 이에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자기이해를 목적으로 하는 MBTI 선호경향의 특성을 적용한 음악교육프로그램을 개발하였다. 프로그램은 감상문 작성하기·창작 음악극 발표하기·합창연습하기·평가하기·영상음악 찾기·작사하기 등의 주요활동을 포함한다. 이러한 음악 활동과 MBTI 선호경향의 특성을 접목하여 수업을 통해 학습자가 자신의 MBTI 선호경향에 대한 견해를 확립할 수 있도록 하였다. 그리고 음악의 효과 및 음악 외적인 요소를 활용하여 학습자가 자신의 특성에 대해 탐색할 수 있도록 하였다. 프로그램의 교육 방법은 구성주의 교수-학습방법·협동학습방법·창의적 사고기법의 세 가지 특징을 갖고 있다. 이를 통해 학습자가 수업에 대한 흥미를 높이고, 자신의 생각을 독창적으로 표현하도록 하였다. 둘째, 프로그램 개발 과정에서 3인의 전문가 집단에게 Likert 5점 척도의 설문지 조사를 통해 내용타당도를 검증한 결과, 총 4.6의 평점이 산출되었으며, 이에 대한 배점 이유를 분석하여 수업지도안을 수정 및 보완하였다. 셋째, 프로그램에 참여한 중학교 3학년 학생의 자기이해 정도가 사전검사(M=123.57)에서 사후검사(M=285.17)로 유의미하게 향상되었다. 자기이해척도의 하위요소 중, 역할인지 영역에서 가장 크게 상승하였으며 그 다음 독특성, 자기수용, 안정성, 목표지향성, 자기주장 순으로 차이를 보였다. 넷째, 프로그램 적용 후, 학생들이 자신의 MBTI 성격유형에 대하여 심도 깊게 탐색하는 모습을 보여주었다. 활동을 통해 수업 전에 실시된 MBTI 검사결과와 다른 자신의 심리적 선호경향을 새롭게 인식하는 경우가 많았다. 또한 자신의 MBTI 성격유형에 대해 더욱 확신을 갖게 되어 이와 어울리는 진로분야를 개척하고자 노력하는 학생들의 사례가 관찰되었다. 다섯째, 프로그램을 통해 학생들이 자신의 특성과 내면세계에 대해 탐구한 내용을 앞으로의 의사결정 및 생활 태도에 반영할 것이라는 의지를 표현하였다. 자신의 성격에 대하여 탐구한 1차시에서는, 불확실하게 추측하고 있었던 나의 성격에 대하여 정확하게 인지하게 되었다는 반응을 보였다. 2·3차시에서는 자신을 불행하게 만드는 요소 및 주변 환경을 극복하고, 4차시에서 자신의 감정을 조절하여 대인 관계를 개선하며, 5차시에서 자신의 목표를 이루고 싶다는 의지를 드러냈다. 마지막으로 6차시에서 관심 분야·역할 모델과 7차시에서 진로계획·장래희망에 대하여 탐구한 후, 이를 삶의 방향에 활용하고자 한다는 의견을 추출하였다. 따라서 본 프로그램은 학생들이 자기이해를 통해 인생을 설계하는데 의미 있는 도움을 제공하였으며, 학교 현장에서 자기이해과정이 필요한 학생들에게 실시되기에 적합하다는 결론을 도출할 수 있었다. 프로그램 교육방법에서 나타난 교육적 효과는 다음과 같다. 먼저 개개인의 성향에 따라 스스로 수업 활동을 결정하고 자신의 생각으로 음악 활동을 구성하며 능동적·자발적·적극적으로 참여하는 모습을 관찰할 수 있었다. 다양한 방식의 음악활동을 통해 개개인의 삶에 관련된 내용을 지도한 결과, 학생들이 흥미를 갖고 수업에 임하였다. 또한 자신을 개방하여 동료와 생각을 공유한 결과, 감정과 생각을 타인에게 정확히 전달할 수 있는 의사표현력을 키우고, 사고를 점차 확장시키며 창의적인 결과물을 생산하였다. 이에 본 프로그램은 수업흥미도 향상·의사표현능력 함양·창의성 계발을 위한 하나의 모델로서 가능성을 보여주었다. 본 연구는 음악교과·MBTI 성격유형검사·자기이해라는 세 가지 요소를 통합하여 새로운 프로그램을 개발하고, 이를 실제 적용한 후 학생들의 자기이해가 향상되었다는 점에서 의의를 갖는다. 더불어 음악활동과 자기이해활동의 교육적 성과를 결합하여 나타난 긍정적인 효과에 대해 논의하였다는 점에서 연구적 가치를 지닌다. 본 연구를 통해 앞으로 교과가 연계된 자기이해 프로그램에 관한 연구가 학습 대상의 범위를 넓혀 활발하게 이루어지고, 자기이해 교육에 대한 관심의 확장으로 이어져 자유학기제 진로수업 및 창의적 체험활동 시간에 실제적으로 적용될 것을 기대한다.;The purpose of This study is to analyzes the effect on the self-understanding by developing and implementing the music program that applies the specifics of the MBTI preference trends of the ninth grade students. This study is geared to discover the educational effect of this music program, and to offer aides for the students to understand themselves exactly when setting their healthy self-images. The study was a one-group pretest-posttest designed and using Junsuk Lee (2007)’s Measure of Self-Understanding as a research tool. After implementing the pretest, the program was conducted seven times, and posttest was surveyed after completing the program. Through this process study measured the change of the self-understanding levels of the students who participated in this program. The collected data was calculated through Statistical Package for Social Science Ver. 20.0, and was analyzed through internal consistency reliability, independent sample t test, and paired t test. Additionally, reflection essays, assessment samples and recording samples were examined. The following are the summing-up results. First, This developing program includes these main activities: finding the tone of instruments that fits the student’s characteristics, writing his or her impressions, performing his or her original musical acts, singing in choirs, evaluating his or her research on compositions, researching music and moving image, and writing his or her original lyrics. By combining the features of the MBTI preference trends and these activities, this program also enables the learner to establish his or her own the MBTI preference trends through participating in the program’s classes. using sources other than music itself and effect of music, guide the learner to be able to discover his or her characteristics(objects, actions and experiences in the past, interested areas, aptitudes, emotions, surroundings, interpersonal relationships, career paths, role-modeling, and visions to pursue). In addition, teaching method of this program has three features of constructivism·cooperative learning·creative thinking model. Through the program, learners would develop their interests and directly go into their thoughts originatively. Second, In the process of developing this program, the result of the survey, using Likert Scale of 5, answered by three professional groups is average 4.6, and the program’s curriculum was edited and improved by analyzing the survey data. Third, The self-understanding levels of the ninth graders who participated in the music program that applies the features of the MBTI preference trends increased by 161.60 from the pre-level of M=123.57 to the post-level of M=285.17 and shows improvements and statistical significance. Fourth, After applying the program, the students explore their features of the MBTI preference trends. Through the activity, they realize that their features are different from the former results that they have done before. and most students are likely to help them find suitable future career based on the result of the MBTI preference trends, trusting it. Also through the program, The students expressed their will to apply how they came to more understanding of themselves in decision making and in their living attitude in the future. Therefore, this program would help them find future jobs that suited their personality. It is appropriate to be implemented in schools for the students who need more self-understanding process. Educational effect presenting in teaching method is as in the following. As the learners themselves decided the class activities and constructing musical activities on their own, that fit their personalities, active, voluntary, and positive participation was observed. Implementing various ways of musical activities, as a result of teaching them the subjects that are related to each individual’s life, the students participated in the class with much interest. Also as a result of disclosing through telling about themselves, sharing thoughts with peers, students improved their expression abilities to communicate their emotions and thoughts clearly. The students created such creative outcomes as they expanded on their thinking. Therefore, this program shows possibility as a model for raising interests in classes, fostering capacity of expression and developing creativity. This study shows significance in development of new programs that combines music curriculum, MBTI personality tests, and self-understanding, and in improvement of self-understanding shown in the real student participants. This study also has researchable value because it discusses the positive effect resulted from the educational success of combining musical activities and self-understanding activities. Through this study, researching on curriculum linked self-understanding programs in more wide variety of learners, expanding of interests in teaching self-understanding, and implementing these programs in creative extra-curricular activities of free-semester system are expected.
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