View : 1527 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
유다은
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상곤
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램에 대한 연구이다. 프로그램을 구성하고 있는 작곡가 헨리 퍼셀(Henry Purcell, 1659-1695), 알렛산드로 스카를랏티(Alessandro Scarlatti, 1660-1725), 안토닌 드보르작(Antonín Dvořák, 1841-1904)의 생애와 음악적 특징을 살펴봄으로써 각 작곡가의 작품을 이해하고 연주에 적용하여 더 나은 연주를 목적으로 한다. 퍼셀은 바로크 시대 영국의 대표적인 작곡가로서 특히 당시 이탈리아와 프랑스의 음악 양식이었던 오페라를 영어 가사에 맞는 작곡법 등을 통하여 영국적으로 해석한 것에 그 공이 크다. 본 논문에서는 그의 오페라 『디도와 에네아스 (Dido and Aeneas, Z.626, 1689)』의 작곡 배경과 내용을 살펴보았으며 극 중 아리아 「손을 줘, 벨린다... 내가 죽거든 (Thy hand, Belinda... When I am laid in earth)」과 연극을 위한 부수음악 「음악은 잠시 동안 (Music for a while)」을 중심으로 그의 음악적 특징과 영어 가사에 맞는 작곡법에 대해 살펴보았다. 스카를랏티는 오페라 작곡을 위해 이탈리아 전역에서 활동한 작곡가로서 당시 여타 작곡가들과는 달리 음악의 비중을 곡 전체에 두었으며 다양한 음악 기법을 통하여 이탈리아어 가사를 표현했다. 본 논문에서 연구한 그의 생애는 그가 로마에서 나폴리 등으로 옮겨 다니며 음악 활동을 했다는 것을 보여주며 그의 성악곡 「뜨거운 피 (Caldo sangue)」, 「오 나를 괴롭히지 마오 (O cessate di piagarmi)」, 「모든 것이 고통이네 (Son tutta duolo)」, 「만약 나의 죽음에 (Se tu della mia morte)」, 「당신을 사랑한 것이 죄라면 (Se delitto é l’adorarti)」은 그의 음악적 특징을 잘 보여준다. 드보르작은 체코의 세계적인 작곡가로서 리하르트 바그너의 영향을 받은 다양한 음악 기법을 사용하였으며 12편의 오페라를 포함하여 다양한 장르의 작품을 남겼다. 본 논문에서는 그의 오페라 『루살카 (Rusalka, 1900)』의 전반적인 내용을 살펴보고 극 중 아리아 「깊은 하늘의 달님 (Mêsíčku na nebi hlubokém)」을 중심으로 그의 음악적 특징에 대해 살펴보았다.;Henry Purcell (1659-1695), a representative English composer in the Baroque Period. Purcell interpreted French and Italian music in the English style; in particular, he is largely credited for interpreting the continent’s musical style, opera, in the English style. The only opera among his numerous works, 「Dido and Aeneas, Z.626, (1689)」 shows both Italian and French styles combined with English musical forms. Dido’s aria, ‘Thy hand, Belinda... When I am laid in earth,’ shows Purcell’s recitative with characteristics of Blow and the fundamental bass throughout the entire piece indicates Italian influence. Incidental music for a play,「Music for a while」, represents his composition technique for English lyrics. The fundamental bass throughout the music creates the atmosphere and expresses proper stress with semitones and slurs, and the melody with dotted notes, melisma, rests and slurs is flexible enough for English lyrics. Alessandro Scarlatti (1660-1725), who wandered across Italy to write operas, moved from Rome to Naples and Firenze to avoid suppression in theaters by the Pope and chased after support from nobles. Among his various musical genres, he played a big role in the opera sector by establishing the Italian overture style, separating the recitative and aria and settling da capo aria. Moreover, he used various musical expressions at that time such as the chromatic scale and modulation. His vocal songs that were composed as opera aria but classified as songs including 「Caldo Sangue」, 「O cessate di piagarmi」, 「Son tutta duolo」, 「Se tu della mia morte」 and 「Se delitto é l’adorarti」 were studied for his musical characteristics. Unlike other vocal music that was focused on the master spirit of vocal performers, Scarlatti’s vocal music is concentrated on accompaniment. This is well-shown especially in the melody and contrary motion of the accompaniment in 「O cessate di piagarmi」 and the melody and the interactive accompaniment in 「Son tutta duolo」. The fundamental bass before the song begins in the accompaniment part was created in harmony with the stress of the sentences, and as shown in 「Se delitto é l’adorarti」, a harmonized melody goes with the stress. Scarlatti emphasized the meaning through the beat and repetition of the lyrics. As seen in 「Caldo Sangue」 and 「O cessate di piagarmi」, upward motion or longer beats were used, and as in 「Se tu della mia morte」 changes from the accompaniment part created stress. An international Czech composer, Antoín Dvořák (1841-1904), promoted nationalistic music from the Czech Republic internationally. His music was influenced by Louis-Hector Berlioz (1803-1869), Franz Liszt (1811-1886), Wilhelm Richard Wagner (1813-1883), and others. Opera 「Rusalka (1900)」is based on an old legend about love between a water nymph and a human prince. The aria ‘Měsíčku na nebi hlubokém,’ which is about Rusalka asking the moon to see his loved prince, shows a leitmotif influenced by Wagner and a concentration on the climax as well as a beautiful melody and colors.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE