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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
이한나
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희성
Abstract
본 논문은 2015년 6월 11일 김영의홀에서 열린 이화여자대학교 음악대학 오르간 전공 이한나의 석사과정 졸업연주회에서 발표되었던 작품들에 관한 연구이다. 연주회 프로그램은 바로크, 낭만, 현대 시대의 작품들을 시대적인 흐름에 따라 요한 파헬벨(Johann Pachelbel, 1653-1706)의 『샤콘느 라단조(Chaconne d minor)』, 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 『협주곡 라단조 BWV 596 (Concerto in d minor, BWV 596)』, 펠릭스 멘델스존 바르톨디(Felix Mendelssohn-Bartholdy, 1809-1847)의 『소나타 2번 다단조 Op. 65 (Sonata No. 2 in c minor, Op. 65)』, 루이 비에른(Louis Vierne, 1870-1937)의 『심포니 2번 Op. 20 (Symphony Op. 20, No. 2)』중에서 2악장 Choral, 3악장 Scherzo, 5악장 Final, 요제프 용엔(Joseph Jongen, 1873-1953)의 『토카타 Op. 104 (Toccata Op. 104)』이상의 5곡으로 구성하였다. 독일의 남부와 중부지방을 배경으로 활동한 바로크 시대 작곡가 파헬벨의 『샤콘느』는 손건반에서 16개의 자유로운 변주가 나타나는 동안 페달에서는 8마디로 구성된 주제선율을 반복한다. 이 곡은 논 레가토(Non-legato) 주법으로 연주하며 부드러운 플룻(Flute) 계열의 음색으로 시작하여 뮤테이션(Mutation) 음색과 높은 음역의 음색, 리드(Reed)음색을 차례로 추가하여 음량이 점점 커지도록 하였다. 바흐는 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi, 1678-1741)의 작품 『2대의 바이올린과 첼로, 현악 오케스트라를 위한 협주곡 Op. 3 No. 11』을 오르간 곡으로 편곡하였다. 바흐가 편곡한 『협주곡 라단조 BWV 596』은 4악장으로 구성되어 있고 빠름-느림-빠름의 구조를 갖고 있다. 이 곡의 제1악장은 손건반에서 모방선율과 페달건반에서 지속음의 반복이 악장전체에서 나타나는 특징이 있다. 제2악장은 푸가형식이며 제3악장은 솔로 선율과 반주의 시칠리아노 양식의 악장이다. 또한 제4악장은 뤽포지티브(Rückpositiv)와 오버베르크(Oberwerk)에서 건반을 다르게 사용함으로써 리토르넬로 형식을 잘 보여주었다. 이 곡은 전체적으로 바로크 시대의 논 레가토 주법으로 연주하였다. 제1악장의 음색은 작곡가가 악보에 지시한대로 조합하였고 제2악장은 플레눔(Plenum) 소리를 바탕으로 조합하였다. 제3악장은 세스퀴알테라(Sesquialtera) 음색과 트레뮬란트(Tremulant)를 사용하여 솔로선율을 표현했고 마지막 악장은 플레눔 소리를 바탕으로 하여 두 개의 손건반에 음량의 차이를 두어 리토르넬로 형식을 표현할 수 있도록 하였다. 독일 낭만 오르간 음악의 대표 작곡가 멘델스존의 작품 『소나타 2번 다단조 Op.65』은 4악장으로 구성되어 있고 각 악장이 다른 시기에 작곡되어 음악적으로 이질적인 느낌을 갖는다. 이 작품은 3가지 특징이 있는데 첫째, 바로크의 대위법적인 요소와 선율과 반주의 낭만적인 요소가 결합하였다. 둘째, 4개의 보표를 사용한 멘델스존만의 새로운 기보법이 나타난다. 셋째, 멘델스존이 악장마다 메트로놈 숫자를 직접 기입하여 정확한 템포를 유지할 수 있도록 한 것이다. 이 곡은 낭만시대의 연주법인 레가토의 주법을 바탕으로 선율의 움직임을 잘 표현하도록 하였다. 또한 이 곡은 각 악장마다 멘델스존이 지시한 다이나믹에 따라 음색을 다르게 조합하였다. 프랑스 심포닉 악파의 대표적 작곡가 비에른의 『심포니 2번 Op.20』은 제1악장의 2개의 주제가 다른 악장에서 나타나는 순환형식이다. 이 곡의 전체적인 구성은 5악장으로 이루어져 있다. 연주자가 연주한 2,3,5악장 중 제2악장은 느리고 부드러운 부분과 격정적인 아지타토의 대조적인 분위기가 특징적이고 제3악장은 3개의 주요선율이 곡 전체를 흐르며 가볍고 빠르게 진행되는 특징이 있다. 제5악장은 소나타-알레그로 형식이며 각 부분은 작곡가가 악보에 지시한 대로 각기 다른 템포로 연주하였다. 각 악장의 음색은 작곡가가 악보에 지시한대로 조합하였고, 파이널 악장은 낭만시대의 테라스식 다이나믹 구성으로 4단계로 발전하는 음색 조합을 만들었다. 벨기에의 현대 작곡가 용엔의 작품『토카타 Op.104』는 현대적인 화성과 흥미로운 리듬형을 갖고 있다. 손건반에서 기술적으로 이루어지는 수직 화성들의 빠른 교대와 흐르는듯한 아르페지오 음형들은 페달의 주제를 더욱 빛나게 한다. 이 곡의 페달에서의 멜로디를 위해 리드계열의 포자우네(Posaune) 16′와 트럼펫(Trompete) 8′의 음색을 악보의 지시에 따라 추가하거나 빼서 주제 선율이 잘 들리도록 연주하였다. 이와 같이 본문에서는 각 작품들에 해당하는 작곡가의 생애와 그 음악적 특징, 연주법과 음색조합의 예를 살펴봄으로 시대의 흐름에 따른 오르간 작품의 발전과정을 알 수 있다.;This thesis aims to understand the pieces Hannah Lee performed at the graduation recital in Kim Young Ui Hall, Ewha Womans University, on the 11th of June 2015. The recital program arranged five pieces in the order of time period, starting from the Baroque period and extending to the Renaissance period and the modern period: Chaconne d minor by Johann Pachelbel, Concerto in d minor, BWV 596 by Johann Sebastian Bach, Sonata No. 2 in c minor, Op. 65 by Felix Mendelssohn-Bartholdy, the second movement Choral, third movement Scherzo, fifth movement Final from Symphony Op. 20, No. 2 by Louis Vierne and Toccata Op.104 by Joseph Jongen. Johann Pachelbel is a composer from the Baroque period and he was active with his career in the southern and central regions of Germany. His Chaconne d minor repeats its theme melody, composed of eight measures, in the pedal while playing sixteen free variations in the hand keyboard. This piece is played at non-legato, starting with a soft flute tone and increasing in volume with the addition of mutation tone, high pitch tone and reed tone one after another. Johann Sebastian Bach arranged Concerto Grosso in d minor, Op.3, No.11 by Antonio Vivaldi(1678-1741) into an organ piece. Concerto in d minor, BWV 596, arranged by Bach, has four movements and a fast-slow-fast structure. Throughout the first movement of this piece, an immitation figure recurs in the hand keyboard and the long tone repeats in the pedal keyboard. The second movement has a fugue structure. The third movement uses a siciliano structure with a solo melody and accompaniment. Furthermore, the fourth movement demonstrates a ritornello structure by using the keyboards in different manners in Rückpositiv and Oberwerk. Overall, this piece follows the non-legato playing technique of the Baroque period. In the first movement, its tone combination adheres to the composer‘s directions on the scores and the second movement combines its tones on the basis of the plenum sound. The third movement presents its solo melody with sesquialtera tone and tremulant. In the last movement, on the basis of the plenum sound, the two keyboards have a different volume, and this helps demonstrate a ritornello structure. Sonata No. 2 in c minor is written by a leading composer of the German romantic organ music Felix Mendelssohn and it has four movements. Each movement was composed in a different time period. For that reason, each of them has its own distinct atmosphere and leaves a unique musical impression. This piece has three distinct characteristics. First, this piece combines contrapuntal factors with romantic elements of its melody and accopaniment. Second, this piece shows Mendelssohn’s own unique music notation, which uses four staffs in the pedal. Third, he left records of the metronome number in every movement to help keep the correct tempo. This piece exemplifies tone shift on the basis of a legato playing style from the age of Romanticism. In every movement of this piece, its tone combination adheres to the dynamics specified by the composer. The well-known composer of the French symphony Louis Vierne wrote Symphony Op. 20, No.2 in the first period of his life. This piece makes use of a circulatory structure, in which two themes from the first movement recur in the other movements. This piece has five movements, three of which were played in this graduating recital. The second movement is characterized by the contrast between a slow and soft part and the passionate Agitato. Three main melodies flow throughout the third movement and they develop in a light and fast manner. The fifth movement has a sonata-allegro structure and each part has a different tempo specified by the composer. The tone combination of each movement follows the directions given by the composer. The final movement follows a terrace dynamic structure from the age of Romanticism and its tone combination has four development stages. The Belgian contemporary composer Joseph Jongen‘s Toccata Op.104 has both a modern harmony and an interesting rhythm. Technically fast alternations of the straight harmony in the hand keyboard and its Arpeggio motif flowing in the work together make the pedal theme even more distinguished. For the melody in the pedal, Posaune 16', and Trompete 8' from the reed series are added or deleted according to the directions on the scores, and it makes the theme melody heard well. This thesis has explored each piece in depth, looking at the life of the composer, its musical characteristics, its playing styles and finally its tone combinations. This helps appreciate the develpment stages of organ music over the time periods.
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