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레트로 판타즘에 관한 시각표현 연구

Title
레트로 판타즘에 관한 시각표현 연구
Other Titles
A Study on the expressing Visual of Retro Fantasm
Authors
권혜진
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김수정
Abstract
레트로(Retro)는 Retrospective의 약어로 「리바이벌, 재 유행, 뒤로, 거꾸로」의 의미이며 복고와 유사한 개념이다. 빠른 속도로 발전하는 현대 사회에서 피로감과 미래에 대한 불안감을 느끼는 대중들은 레트로를 통해 마음의 안정을 찾고 싶은 욕구가 존재한다. 레트로 경향을 응용한 디자인은 그래픽, 패션, 산업, 인테리어 디자인, 대중문화 및 기업 마케팅 등 여러 영역에서 다양한 형태로 많이 나타나고 있다. 존재와 비존재간의 경계가 명확하지 않은 판타지(Fantasy)도 레트로와 유사하게 현실에서 미래 지향적인 변화를 추구가기 어려운 경우 심리적으로 찾게 되는 개념이다. 본 연구는 레트로와 판타지를 추구하는 심리가 기본적으로 유사하다는 점에 착안해 두 개념을 융합한 레트로 판타즘(Retro Fantasm)을 연구 주제로 삼았다. 현대 디자인 산업에서 패턴(Pattern)은 디자인의 가치를 결정하는 핵심적인 커뮤니케이션 수단으로 각광받고 있다. 레트로 경향을 반영한 디자인 특히 패션디자인에서 패턴은 매우 중요한 요소로서 등장하고 있다. 패턴은 인간의 삶과 문화를 반영하는 장식적 표현이며, 뚜렷한 시대성을 보유하고 있기 때문이다. 이러한 측면에서 볼 때, 패턴은 시대분위기를 재현하는 레트로 디자인의 방법론으로 가장 적합하다고 판단하였다. 선행연구로 현(現) 레트로 패턴에 반영된 시각적 코드와 시대성을 파악하기 위해 형(모티브, 구조화방식)과 색(배색, 색채조화)을 분석하였다. 그 결과 레트로 패턴에는 기하 모티프와 무정형 패턴의 구조화방식이 선호되었고, 4-5배색과 유사색, 무·유채색 조화가 선호되었다. 시대적으로는 1920, 30, 60년대의 트렌드가 현 레트로 패턴의 모체가 되고 있었다. 시대를 막론하고 화려했던 과거를 꿈꾸고 추억하는 인간의 욕망은 변함이 없다. 그렇기에 현재를 기반으로 누구에게 무엇을 혹은 어느 시대에 대한 향수를 불러일으키게 할 것인가가 레트로의 핵심이라 할 수 있다. 본 연구는 ‘무기력 몽상가’를 레트로 트렌드의 주요 소비층으로 포지셔닝 하였으며, 패턴을 이용하여 이들의 직관적 공감을 유발하는 ‘레트로 판타즘’을 시각화하는 작품 제작에 주력하였다. 본 작품은 이를 소비하는 대상이 과거의 기억과 경험을 추억하며, 현재의 답답한 일상을 견뎌낼 수 있는 즐거움과 열정을 갖도록 하는데 목적을 두었다. 패턴에서 수용자가 공감을 느끼기 위해서는 모티프가 필요하며, 이를 찾기 위해 연구자는 다음과 같은 질문에서 출발하였다. - 현대인들은 어느 시대를 그리워할까? - 현대인들이 느끼는 가장 자유롭고, 순진하고, 단순하고, 밝았던 과거는 언제였을까? - 현대인들은 어느 시대를 동경하고, 또 지금으로 불러오고 싶어 할까? - 과거의 경험 중 현대인들이 공유할 수 있는 부분은 무엇일까? 본 작품은 모티프를 차용한 배경에 따라 ‘낯선 동경’의 컨셉으로 제작하였다. ‘낯선 동경’은 간접경험을 통해 동경의 대상이 되는 1920, 60년대의 사회·문화 및 트렌드에서 모티프를 차용하였고, 과거 특정 시대를 소환함으로써 레트로의 감성을 극대화 하는데 중점을 두었다. 20, 60년대의 대중들은 변화의 시대 속에서도 자신들만의 독특하고 낭만적인 문화를 적극적으로 만들어 갔다. 이 시대는 본 연구에서 포지셔닝한 무기력 몽사가의 세대들이 직접 경험하지 못한 시대이다. 이들은 본 작품을 통해 과거 낭만적이었던 시대를 대리만족하고, 현재의 우울함과 상실감을 잊을 수 있도록 하였다. 모티프는 각 시대를 대표하는 문화양식 및 트렌드에서 차용을 하였는데, 20년대 작품은 아르데코(Art Deco)와 재즈에서, 60년대 작품은 팝아트(Pop Art), 히피(Hippie) 문화에서 모티프를 차용하였다. 표현방법은 초기 디지털시대의 그래픽 요소인 벤데이 도트(Benday-Dot)를 사용하여 빈틴지 감성을 구현하였고, 각 시대상을 반영하는 사진들을 콜라주(Collage)하여 과거 시·공간의 리얼리티를 구현하였다. 색채 표현은 각 시대의 이미지에서 주로 보이는 색들을 추출하여 현 시대의 감각에 맞게 배색하였다. 본 연구를 통해 오늘날 변화된 레트로의 개념을 파악할 수 있었고, 현 레트로 패턴에 반영된 시각 요소 및 시대성을 파악할 수 있었다. 이를 기초로 레트로 트렌드의 범주 내에서 구체적 소비자 유형을 제안하고, 그들의 성향과 욕구를 살펴 볼 수 있었으며, 궁극적으로는 이를 작품제작으로 연결시켰다. 본 연구가 향후 레트로 디자인과 이를 활용한 마케팅 분야에 영감을 주고 적극 활용될 수 있을 것으로 기대한다. ;Retro is an abbreviation of retrospective, meaning of 「revival, comeback, return, backward」, a similar concept to restoration. In the modern society which rapidly develops, the public that feel fatigue and anxiety about the future have a desire to search for stability in heart through retro. Design applied with retro trend appears in various forms in various fields such as graphic, fashion, industry, interior design, popular culture, and company marketing, etc. Fantasy, where the boundary between existence and non-existence is uncertain, is a concept that is searched psychologically when it is difficult to pursue future oriented change in reality, similar to retro. This research is on the theme of retro fantasm, combining the two concepts based on the similarity basically in psychology that pursues retro and fantasy. In modern design industry, pattern is receiving attention as a core communication means that determines the value of design. Design reflected with retro tendency, particularly in fashion design, pattern appears as a very important factor. Since the pattern is a decorative expression that reflects human life and culture, showing a definite trend of the times. In this respect, pattern was determined as the most proper retro design methodology that reproduces period atmosphere. To comprehend visual code and period characteristic reflected in current(現) retro pattern as the advanced research, this research analyzed form(motif, structuralized method) and color(color arrangement, color harmony). As the result, geometry motif and amorphous pattern structuralizing method was preferred in retro pattern, and 4-5 color arrangement and similar color, and achromatic·chromatic color harmony was preferred. Timely, 1920s, 30s, 60s' trend became the basis of current retro pattern. Regardless of period, there's no change in human desire to dream or and recollect brilliant past. Accordingly, the core of retro is to arouse nostalgia in whom for what of which period based on the present. This research positioned 'slack romanser' as the major consumers of retro trend, focusing on work production visualizing 'retro fantasm' that arouses their intuitive sympathy using pattern. This research aimed at letting the consumers get pleasure and passion to endure current stuffy daily life, recollecting the past memory and experience. To let the accepters feel sympathy in the pattern, motif is necessary, to search for that, the researcher began with following questions. - What do modern people long for? - Which point of the past do modern people feel most free, pure, simple, and bright? - Which period do modern people long for, and wish to recall at present? - Which part of the past experience could modern people share? This work was produced based on the 'strange longing' concept along with the background that adopted a motif. ‘Strange longing’ adopted a motif from the society·culture and trend of 1920s, 60s, the objects of longing through indirect experience, focusing on maximization of retro sensitivity by recalling a particular period of the past. The public of 20s, 60s actively created their own unique and romantic culture even in the period of change. This period is the one where the generations of slack romanser didn't directly experience, positioned by this research. They were intended to forget present depression and sense of loss by getting vicarious satisfaction on the past romantic period through this work. The motif adopted cultural mode and trend that represented each period, 20s' work adopted Art Deco and Jazz, while 60s' work adopted motif from Pop Art and Hippie culture. As the expression method, vintage sensitivity was realized using graphic factor of the initial digital period, Benday-Dot, realizing reality of the past time·space by performing collage over the photos that reflected each period image. Color expression arranged color proper for current period sense mainly by extracting visible colors in each period image. Based on this research, the researcher could comprehend the retro concept that has changed today, also, visual factor and period characteristic reflected in current retro pattern. Based on this, this research could suggest concrete consumer type within the retro trend scope, also, investigate their tendency and desire, eventually connecting this with work production. The researcher expects this research could be actively utilized to inspire future retro design and marketing field.
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