View : 928 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor곽소나-
dc.contributor.author강혜미-
dc.creator강혜미-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:38Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000128193-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214509-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000128193-
dc.description.abstract서비스 로봇의 개발이 세계 각지에서 활발히 이루어짐에 따라, 디자인 영역에서 로봇에 대한 사용자의 만족을 높이고자 다양한 연구가 진행되고 있다. 하지만 로봇에 대한 만족도를 높일 수 있는 효과적인 인터랙션 디자인 유형에 대한 연구는 제한적이다. 이에, 본 연구에서는 어떠한 유형의 인터랙션 디자인이 사용자에게 만족감을 주고, 사용자의 만족도가 실제 로봇의 구매 동기로 이어지는지 분석하고, 이를 바탕으로 소비자 관점에서 로봇에 대한 만족도를 높일 수 있는 인터랙션 디자인 유형을 알아보고자 하였다. 기존 연구에 따라, 인간형 로봇 대비 그 효과가 검증된 제품형 로봇을 중심으로 효과적인 인터랙션 디자인 유형에 대하여 논의하였다. 제품형 로봇은 일반 제품에 로봇 기술이 적용된 것으로, 적용된 로봇 기술이 사용자의 행위를 어떠한 방식으로 변화시키는지 행위 지원형과 행위 유도형으로 구분하여 비교연구를 진행하였다. 1차 실험은 계단을 대상으로 실험을 진행하였다. 계단의 경우 피험자들은 행위 유도형으로 디자인된 계단과 행위 지원형으로 디자인된 계단을 다르게 평가하였다. 계단이 가진 ‘반복적 육체노동’과 ‘사회적 의식’이라는 양면적인 사용맥락에도 불구하고, 피험자들은 제품 유용성, 제품평가 및 구매의사에서 모두 행위 유도형으로 디자인 되었을 때보다 행위 지원형으로 디자인 되었을 때 더욱 긍정적으로 평가하는 경향을 보였다. 이에, 사용자가 인지한 계단의 사용맥락은 사회적 의식보다 반복적 육체노동과 더욱 깊은 관련이 있음을 알 수 있었다. 1차 실험의 결과로, 사용자가 인식한 제품의 사용맥락이 적합한 인터랙션 디자인에 영향을 미칠 것으로 판단하여, 2차와 3차 실험을 진행하였다. 2차 실험과 3차 실험은 각각 ‘반복적 육체노동’과 긴밀하게 연관된 제품인 액자와 ‘사회적 의식’과 깊이 관련된 제품인 쓰레기통을 대상으로 인터랙션 디자인 유형을 비교하였다. 2차 실험의 결과, 반복적 육체노동과 연관된 제품의 경우 행위 유도형으로 디자인되었을 때보다 행위 지원형으로 디자인되었을 때 제품의 유용성, 제품평가 및 구매의사가 더욱 긍정적으로 평가되었다. 반면, 사회적 의식과 연관된 제품의 경우 행위 지원형으로 디자인되었을 때보다 행위 유도형으로 디자인 되었을 때 제품의 유용성, 제품평가 및 구매의사가 더욱 긍정적으로 평가됨을 3차 실험의 결과를 통하여 알 수 있었다. 이를 바탕을 본 연구는 제품형 로봇의 인터랙션 디자인 유형이 로봇에 대한 사용자의 인식에 영향을 준다는 점을 밝히고, 제품의 사용맥락을 고려하여 적절한 유형으로 인터랙션을 디자인 하였을 때, 사용자의 로봇에 대한 인식에 긍정적인 영향을 준다는 점을 검증하였다.;As a service robot has been developed actively nowadays, various studies have been preceded in the field of design in order to improve user's satisfaction for robot. However, the study on effective interaction design types to improve user’s satisfaction for robot limited. Thus, this study analyzes which interaction design type satisfies users and whether the satisfaction results actual purchase of robot or not, and find out the interaction design types that may increase satisfaction for robot in viewpoint of consumer. According to the previous studies, we discussed effective interaction design types revolving around intelligent products which are more effective than humanoid robots in this study. An intelligent product is what robot technique is applied on general product, and it could substitute for user's physical works or inform the changes. Thus, we preceded comparison study in behavior assistance type and behavior inducement type in order to discover how interaction design types of intelligent products affect by user’s perception. The first experiment aimed to find out the impact of interaction design types of stairs, behavior assistance stairs and behavior inducement stairs, on product usefulness, product evaluation and purchase intention. Even though stairs has ambidextrous usage contexts of "repeatable physical labor" and "social consciousness", participants tend to evaluate more positively at product usefulness, product evaluation, and purchase intention when it was designed in behavior assistance type than behavior inducement type. The results showed that the usage context of stairs that user perceived was more associated with repeatable physical labor than social consciousness. As a result of the first experiment, we expected that the usage context may affect to appropriate interaction design to intelligent product, the second and third experiments were conducted. Thus, interaction design types of a frame which is closely related to the repeatable physical labor, and interaction design types of a trash bin which is closely related to the social consciousness are compared in the second and third experiment. The results of the second study showed that as a frame is closely related to the repeatable physical labor, a behavior assistance frame was evaluated more positively at product usefulness, product evaluation and purchase intention than a behavior inducement frame. On the other hand, the results of the third study showed that as a trash bin is closely related to the social consciousness, a behavior inducement trash bin was evaluated more positively at product usefulness, product evaluation and purchase intention than a behavior assistance trash bin. Based on these results, this study proves interaction design types of intelligent products may affect user perception. In addition, designers should consider appropriate interaction design types based on the usage context of products for user acceptance of products.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 배경과 목적 1 B. 연구 내용 및 방법 2 C. 논문의 구성 3 Ⅱ. 선행연구 고찰 4 A. 인간형 로봇과 제품형 로봇 4 B. 제품형 로봇의 사례분석 6 C. 행위 지원과 행위 유도 19 Ⅲ. 제품형 로봇 인터랙션 디자인 유형이 사용자 인식에 미치는 영향 23 A. 1차 실험: 인터랙션 디자인 유형에 따른 제품형 로봇 평가 23 1. 실험 개요 23 2. 실험 설계 24 3. 실험 결과 26 4. 결론 27 B. 2차 실험: 반복적 육체노동과 관련된 제품형 로봇에 적합한 인터랙션 디자인 유형 평가 27 1. 실험 개요 27 2. 실험 설계 28 3. 실험 결과 30 4. 결론 31 C. 3차 실험: 사회적 의식에 관련된 제품형 로봇에 적합한 인터랙션 디자인 유형 평가 32 1. 실험 개요 32 2. 실험 설계 33 3. 실험 결과 34 4. 결론 35 Ⅳ. 논의 37 A. 연구 내용 및 실험 결과 요약 37 B. 실험 결과 해석 38 C. 연구의 한계점 및 향후 연구 과제 39 Ⅴ. 결론 41 참고문헌 43 부록(설문지) 46 ABSTRACT 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3086718 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title제품형 로봇의 인터랙션 디자인 유형이 사용자 인식에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effect of Interaction Design Types of Intelligent Products on User’s Perception-
dc.format.pagevii, 48 p.-
dc.contributor.examiner조재경-
dc.contributor.examiner조영식-
dc.contributor.examiner이혜선-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부산업디자인전공-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE