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중국유학생의 학습참여와 사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향

Title
중국유학생의 학습참여와 사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Influence of Student Engagement and Social Support on the Chinese International Students’ College Life Adaptation in Korean
Authors
FU LEI
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김안나
Abstract
중국의 경제 발전에 따라 양질의 고등교육에 대한 수요도 늘어나고 있다. 산아제한정책으로 인한 외동외주의 자녀행태와 더불어 경제적 부담이 있음에도 불구하고, 학부모들의 자녀를 해외로 유학 보내고자 하는 교육열이 더욱 강해졌다. 한국은 중국인 유학생에게 매력적인 유학국가가 되었는데, 그 이유로는 한국과 중국의 지리적 가까움, 문화적 유사성, 한류열풍의 영향을 꼽을 수 있다. 또한 한국 정부가 적극적으로 추진한 'Study Korea Project'는 중국인 학생들에게 한국을 유학할 만한 매력적인 국가라고 생각하게끔 했다. 한국 교육부에서 발표한 통계자료에 따르면, 한국에서 재학 중인 외국인 학생 수는 2005년 22,526명에서 2015년 91,332명으로 약 4배 증가하였다. 2015년 기준으로 봤을 때, 한국 대학에서 재학 중인 외국인 유학생 수 91,332명 중 중국인 학생 수는 54,214명이며 59.4%로 가장 많은 비율을 차지한다. 그러나 중국인 유학생들은 언어, 학업, 교유관계 등 여러 면에서 어려움을 겪고 있다. 어려움을 극복하고 자신이 목적한 학업을 성공적으로 수행하여 정상적으로 학위를 취득하기 위해서는 무엇보다도 대학생활에 잘 적응하는 것이 필요하다. 따라서 본 연구는 한국으로 유학해 온 중국인 유학생들이 대학생활을적응에 관심을 두었다. 학습참여와 사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향을 알아봄으로써 중국인 유학생들이 어려움을 잘 극복하고 의미 있는 유학생활을 경험할 수 있도록 도움을 주는 기반을 마련하고자 한다. 이러한 목적에 따라 한국대학의 학위과정에 재학 중인 중국인 유학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 중국인 유학생들의 성별, 나이, 학습단계, 전공계열, 한국 체류기간, 언어능력 및 주거행태로 표출된 개인특성변인과 가구수입, 부모의 직업지위 및 부모학력으로 표출된 가정배경변인을 조사하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 한국대학에서 유학하는 중국인 유학생의 일반적인 인구통계학적 특성은 어떠한가? 둘째, 중국인 유학생의 인구통계학적 특성 및 가정배경변인에 따라 학습참여와 사회적 지지가 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 학습참여와 사회적 지지는 중국인 유학생의 대학생활적응에 어떤 영향을 미치는가? 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연령, 체류기간, 학습단계, 주당 학습시간, 동아리활동경험유무에 따라 학습참여, 사회적 지지에 차이가 있었다. 30대인 중국인 유학생일수록, 체류기간이 1년 미만일수록, 학습단계가 박사일수록, 주당 학습시간이 길어질수록, 동아리활동경험이 있는 중국인 유학생일수록 학습참여 수준이 높았다. 30대인 중국인 유학생일수록, 체류기간이 1년 미만과 5년 이상일수록, 학습단계가 대학원생일수록, 주당 학습시간이 길어질수록, 동아리활동경험이 있는 중국인 유학생일수록 한국친구나 한국교수에게 받는 사회적 지지를 많이 지각한다. 둘째, 주요변인간의 상관관계를 분석한 결과, 학습참여의 하위요인인 인지적 참여, 행동적 참여, 감성적 참여 및 사회적 지지의 하위요인인 일상관련 정서적 지지, 문제관련 정서적 지지, 일상관련 도구적 지지, 문제관련 도구적 지지가 대학생활적응과 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 대학생활적응의 하위요인과의 상관관계 분석한 결과, 학습참여와 사회적 지지가 학업적응, 사회적응, 대학환경적응과 정적인 상관관계가 있는 것으로 확인되었으나 개인정서적응과 부적인 상관관계가 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 학습참여가 대학생활적응 및 하위요인인 학업적응, 사회적응, 대학환경적응에 긍정적인 영향을 미친다. 학습참여의 하위요인에 인지적 참여, 행동적 참여, 감성적 참여가 있는데 대학생활적응에 있어서 행동적 참여의 영향력이 가장 크다. 행동적 참여는 학습자가 학습성취를 위해 쏟는 행동적 노력이라는 것을 감안할 때, 학습에 적극적으로 참여하기 위하여 행동적인 노력을 할수록 대학생활적응을 잘 한다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 사회적 지지가 대학생활적응에 영향을 미친 것으로 확인하였다. 대학생활적응의 하위요인인 학업적응, 사회적응, 대학환경적응에 긍정적인 영향을 미치는 반면, 개인정서적응에 부정적인 영향을 미친다. 즉, 중국인 유학생이 사회적 지지를 많이 받을수록 학업에 더 잘 적응할 수 있었고 대학에 대한 애착을 가질 수 있었다. 나아가 사회적 지지는 중국인 유학생이 한국의 사회문화를 더 잘 이해하게 만들기에, 한국인 학생들과 중국인 유학생들이 원만한 인간관계를 유지하는 데에도 도움을 줄 수 있었다.;Due to the rapidly economic developing in China recent years, they encourage their citizens to gain higher education background. In addition, since most of the families can only raise one child based on the Chinese “single child” policy, single child family is the common modal in China. So more parents have the capability to educate the only one child, and choose to send their child study aboard, even though they need to undertake the financial burden. South Korea become one of the most attractive option for Chinese parents, because of its advantages on location, culture and the “South Korea fad” effect. Besides, The South Korea government hold a positive attitude on pushing out the “Study Korea Project”, which attracted constant increasing number on Chinese students come to study. According to the report form the South Korea Education Department, the international students number increased since 2005 until 2015, from 22526 to 91332 students which almost 4 times increased. Based on the data of 2015, among the 91332 students, there are 54214 Chinese students which represents 59.4% of the total number. According to many different reports and materials, many Chinese students find out it is difficulty to fit into the Korea school life, such as second-language problem, different teaching style, lack of communication skill. In order to help Chinese students to overcome those problems and graduate successfully, this report study a lot on how to involve students in social life, and how can society supports affect them in a positive way in their school life. This report based on a survey of 400 Chinese students who studying in Korea. It was researched on their gender, age, study level (education degree), major, residential lengthen, language ability, residence condition, family income, parents’ profession and family education background. There are several research subjects as follow; one, the analysis of Chinese students’ personality and family background. Two, analysis of the social differences based on students’ personality and family background. Three, analysis of how society support and student engagement can affect Chinese students’ school life. Following are the principal research outcomes. Firstly, there is a difference based on students’ age, residential lengthen, study level, weekly study time and community experiences. The research shows that students over 30 years old with a doctor degree, also stay in Korea over a year tend to have better social support level while their weekly study time increase and involve in more community activities. Students under 30 years old with doctor or master degree, stay in Korea between one year through five years, tend to have better social support level while their weekly study time increase and involve in more community activities. Secondly, students engagement’ sub factor(Cognitive Engagement, Behavioral Engagement, Emotional Engagement )and social support’ sub factor(Daily Emotional Support , Daily Instrumental Support, Problem-oriented Emotional Support, Problem-oriented Instrumental Support) are all related to school life adaption statistically. Students Engagement and social support have a positive relationship with school life adaption’s sub factor, social adaption and school environment; have negative relationship with personal emotion. Thirdly, students engagement has a positive impact on students’ school life in college. Student engagement sub factor, Cognitive Engagement, Emotional Engagement, Behavioral Engagement all influence the students school adoption level. Among all of it, Behavioral Engagement has the greatest influence. Behavioral Engagement means students or learners in order to gain a success, take actions on doing so. Therefore, the more efforts students put in on studying, the more involvment they could get in their school life. Fourthly, the social support plays a positive role on adopt to school life. Social support impact on school, social adoption level and school environment positively. However, it has a negative influence on personal emotion. Chinese students would gain better grads while they realize that they would get help and assistance from the society. Additionally, it can help Chinese students learn more about Korea culture, and help them to improve their social life at school.
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