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이해식 작곡 해금·25현가야고·거문고를 위한 <춤바래기> 분석

Title
이해식 작곡 해금·25현가야고·거문고를 위한 <춤바래기> 분석
Other Titles
for Hae Geum, 25 Strings Ga Ya Go and Ge Mun Go
Authors
정인경
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류정연
Abstract
This thesis researched ' for HaeGeum, 25 Strings GaYaGo and GeMunGo' composed by Lee Hae Sik. This piece was premiered by HanMoUm 3 quartet. The thesis will analyze the structure, the flow, the rhythm and the mode of to understand the role and the relationship of the three instruments. The purpose of the report is to help practical performance by explaining the execution of the piece. Firstly, the first movement consists of 4 paragraphs from 󰍽 to 󰎀, the second movement consists of 5 paragraph from 󰍽 to codetta. In the first movement maintains the tempo of ♩.=ca.62 from 󰍽 to 󰍿. After beginning the play of the music, the beat changes into 11/8, 13/8 and 12/8. In 󰎀 the tempo is slower than the other paragraphs but the beat is same. The second movement is in four-four time and the tempo is ♩=ca.120 that is faster than the other movements. Secondly, the melody of revolves around tetrachord receiving assistance of second and tierce in the whole of this song, and instruments imitate mutual melody each other from a beat to 12 bars. In the rhythm, All instruments in the first movement show the frequent accent movement by Hemiola, syncopation and tie, and The accent movement in the second movement is transformed by rest or accent. It is not that all instruments don't change into the same mode or scale at the same position but that he key of the piece is single E♭ and it uses different mode each other in polytonality to express the collision of the note utilizing accidental. Thirdly, the fingering of Hae Gum use 5 types of fingerings (e♭', a♭', b♭', e♭'', f'')in the first movement and there is a finger movement at the move and rest of the same fingering. In the first movement, the graces like appoggiatura and double appoggiatura are showed. These graces are played in the breaking note, jeonsung. The high note is the C playing style and Ying E Gil in a moment, which is similar to Si-Gim-Sae of the traditional music. In the second movement, it uses 7 types of fingerings (e♭',a♭',b♭',d♭'',e♭'',f'',g♭''), and in contrast to the first movement, there is no traditional technique like Si-Gim-Sae. It shows double stops on the performance of ‘perfect fifth’ instead. Fourthly, in the first movement, when a instrument play the melody, other instruments fulfill counterpoint, rhythm division, melody imitation and the role of harmony overall under the role relation among instruments. Moreover, it is not that only one instrument leads main melody but that instruments play main melody alternately. While Hae Gum plays main melody, Ga Ya Go plays the east of Anzok and makes musical effects with supporting melody in the second movement except that an instrument plays solo. In case of Ge mun go, it divides rhythm with banging Hyunchim to figure as percussion. In the result of this thesis, it features melody and imitation of rhythm and instruments make a change of scale and modes variously at the different place each other. Also, it was composed to highlight each instrument in counter line when an instrument plays main melody. I wish that notturnos with trying new methods are composed a lot like this song, and this thesis would help players who play ' for HaeGeum, 25 Strings GaYaGo and GeMunGo' in reality to understand and play this piece.;본 논문은 한모음 3중주단의 위촉으로 초연된 이해식 작곡 ‘해금 ․ 25현 가야고 ․ 거문고를 위한 <춤바래기>’를 연구대상으로 하였다. <춤바래기>작품의 구조와 단락별로 선율의 흐름 및 리듬, 선법을 파악하여, 세 파트 악기들의 역할과 관계를 분석한다. 해금의 연주법을 제시함으로써 작품의 실제적인 연주에 도움이 되고자 함에 목적을 둔다. 첫째, 1악장은 󰆲부터 󰎀까지 4단락이고, 2악장은 󰍽부터 codetta까지 5단락으로 되어 있다. 1악장은 󰍽에서 󰍿까지 ♩.=ca.62의 템포로 유지되며 곡이 시작된 직후 11/8, 13/8로 박자가 변화하고 이후 12/8박자로 지속되고 󰎀에서는 템포가 ♩.=ca.50으로 느려지고 박자는 동일하다. 2악장은 ♩=ca.120의 빠른 템포로 곡이 진행이 되고 4/4박자이다. 둘째, <춤바래기>의 선율은 곡 전반에 걸쳐서 완전 4도를 중심으로 2도와 3도의 음정들이 보조하면서 선율이 이루어지고 악기들이 서로의 선율을 한 박 단위에서부터 길게는 12마디까지 모방이 나타난다. 리듬에서는 모든 악기가 1악장에서 헤미올라, 당김음, 붙임줄에 의한 강세이동이 빈번하게 나타나고 2악장은 강세이동이 쉼표나 악센트에 의한 것으로 변형되어 나타난다. 악곡에서의 조는 단일한 E♭조이고, 모든 악기가 동일한 위치에서 동일한 선법 또는 음계로 변화하는 것이 아닌 서로 다른 선법(음계)을 사용하면서 다조성의 성격을 띠고 임시표의 사용으로 음의 충돌을 나타냈다. 셋째, 해금의 운지법은 1악장에서 e♭', a♭', b♭', e♭'', f'' 총 5가지의 운지법이 사용되고, 동일 운지에 의한 이동과 쉼표가 있는 곳에서 운지이동이 나타났다. 앞꾸밈음과 겹앞꾸밈음과 같은 장식음들이 나타나는데 이러한 장식음들은 꺾는 음, 전성으로 연주하고, 높은 음은 순간적으로 c주법(격음표), 잉어질과 같은 연주법이 나타나는데 이는 전통음악의 시김새와 유사하다. 2악장에서는 e♭', a♭', b♭', d♭'',e♭'', f'', g♭''의 총 7가지 운지법이 사용이 되고, 1악장과 대조적으로 전통 음악적 시김새와 같은 표현을 하는 연주법을 찾아 볼 수 없었다. 완전 5도 화음을 연주하는 중음주법이 나타난 것을 알 수 있었다. 넷째, 각 악기들의 역할과 관계를 보면, 1악장은 하나의 악기가 선율을 연주하면 다른 악기들은 대선율, 리듬 분할, 선율 모방, 화성적 역할의 형태가 전반적으로 보였다. 하나의 악기가 주제선율을 이끌어가는 것이 아닌 서로 번갈아가면서 선율을 진행하는 것을 알 수 있었다. 2악장에서도 악기의 독주선율을 제외하고 해금이 주제선율을 진행하는 동안 가야고는 안족 우측을 연주하면서 선율을 보조하고 음향적 효과를 낸다. 거문고는 현침을 치면서 리듬 분할을 하는데 이것은 타악기의 역할을 하는 것이다. 본 고의 분석결과 이 악곡은 선율과 리듬의 모방이 주를 이루고 다양한 음계와 선법을 악기들이 서로 다른 위치에서 변화하는 특징이 보였다. 또한 하나의 악기가 주선율을 연주할 때 다른 악기들이 반주하는 형태에 그치는 것이 아닌 대선율의 구조로 연주하면서 각 악기들이 부각될 수 있도록 작곡된 것을 알 수 있었다. 본 고와 같이 다양한 방법이 시도되는 실내악곡이 많이 작곡되기를 원하며 연주자들이 ‘해금 ․ 25현 가야고 ․ 거문고를 위한 <춤바래기>’의 작품에 대한 이해와 실제적인 연주에 많은 도움이 되기를 바란다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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