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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
양윤경
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문병석
Abstract
본 논문은 2015년 5월 30일 이화여자대학교 음악대학 오르간 전공 양윤경의 석사과정 졸업연주회에서 발표된 작품에 대한 연구이다. 곡목은 니콜라우스 브룬스(Nicolaus Bruhns, 1665-1697)의「전주곡과 푸가 G장조(Prelude and Fugue in G Major)」, 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)」의「파사칼리아와 푸가 c단조 BWV 582(Passacalia and Fugue in c minor BWV 582), 펠릭스 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847)의「전주곡과 푸가 c단조 Op.37, 제 1번(Prelude and Fugue in c minor, Op.37, No.1)」세자르 프랑크(Cèsar Franck, 1822-1890)의「코랄 제 3번 a단조(Choral No.3 in a minor)」, 플로어 피터스(Flor Peeters, 1903-1986)의「“아베 마리 스텔라”주제에 의한 토카타, 푸가와 찬가 Op.28(Toccata, Fugue and Hymn on “Ave maris stella” Op. 28)」로 구성하였다. 브룬스의「전주곡과 푸가 G장조」는 당시 북독일 오르간 음악에서 가장 보편적으로 사용되었던 5부분 형식으로 나누어져 있다. 자유롭고 즉흥적인 양식(Stylus Phantasticus)의 도입부와 대위법적이고 정형화된 푸가(Fugue)로 구성되어 있으며 모방기법과 기교적인 이중 페달 기법, 바이올린 연주기법 등 다양한 요소가 나타난다. 이 작품은 바로크 시대 연주법에 따라 논 레가토(Non legato)로 연주되며 프렐류드(Prelude)의 화려하고 강한 음색을 표현하기 위해 프린시팔(Principal)계열의 음색과 믹스쳐(Mixture)음색을 사용하였다. 바흐의「파사칼리아와 푸가 c단조 BWV 582」는 주제가 저음부에서 반복하여 나타나는 변주곡 형식의 작품으로 8마디 주제에 의거한 20개의 변주와 파사칼리아의 주제 앞부분의 4마디를 기초로 하는 4성 푸가로 구성되어 있다. 바흐는 이 형식으로 한 곡만 작곡했으며 파사칼리아 형식에 있어서 최고의 작품으로 평가되고 있다. 연주법은 논 레가토로 연주되며 음색은 플레노(Pleno)음색을 바탕으로 프린시팔 계열의 음색과 플루트(Flute)계열 음색, 믹스쳐 음색을 조합하여 연주하였다. 멘델스존의「전주곡과 푸가 c단조 Op.37, 제 1번」은 총 4부분으로 나누어져 있는 전주곡과 3부분으로 이루어진 푸가로 구성되어있다. 전주곡에서는 주선율이 전조, 변형되어 연속적으로 모방진행 되며 푸가는 바로크 시대 바흐의 영향을 받아 전통적인 대위 모방 기법의 특징이 나타난다. 낭만시대 연주법에 따라 레가토로 연주되며 전주곡에서는 왼손의 화성과 주제선율을 명확하게 표현하기 위해 프린시팔 계열과 믹스쳐 음색, 리드계열의 음색을 사용했으며, 푸가에서는 낭만적이고 서정적인 주제선율의 부드러움을 표현하기 위해 프린시팔 계열, 플루트 계열의 음색과 스트링(String)음색의 감바(Gambe)를 조합하였다. 프랑크의「코랄 제 3번 a단조」는 규칙적인 토카타 주제와 코랄선율이 반복되는 제 1부분, 서정적인 선율이 아다지오로 진행되는 제 2부분, 제 1부분에서 반복되는 토카타(Toccata)주제와 코랄(Choral)선율이 풍부한 화성으로 진행되는 제 3부분으로 구성되어 있다. 이 작품은 잦은 조바꿈과 자유로운 반음계를 사용하고 풍부한 화성의 특징이 나타나며 그가 직접 작곡한 코랄 선율에서는 하늘의 축복을 암시하는 하행하는 진행형태의 특징이 나타나는 등 하느님에 대한 그의 신실한 신앙이 내포되어 있음을 알 수 있다. 연주법은 레가토로 연주되어지며 빈번한 셈여림은 스웰박스(Swell Box)를 통해 조절하고 제 1부분에서는 16분음표의 빠른 패시지로 진행되는 토카타의 음형을 표현하기 위해 프린시팔 계열과 리드계열의 음색을, 서정적인 선율이 노래되는 제 2부분은 반주부분에 조용한 플루트 음색, 멜로디 부분은 오보에 8‘(Oboe 8’)음색을 선택하며 토카타 주제와 코랄선율이 화려한 화성진행 되는 제 3부분은 프린시팔 계열과 플루트 계열의 음색, 리드 음색을 추가하였다. 마지막으로 플로어 피터스의「“아베 마리 스텔라” 주제에 의한 토카타, 푸가와 찬가 Op.28」은 그레고리오 성가인 성모 마리아 찬미가의 멜로디를 이용하여 작곡한 작품으로 각 부분마다 선법과 조성을 혼합하여 사용하고 있다. 주제가 계속 모방되어 발전하며 음색에 있어서는 토카타 부분에 현란한 상성부의 강렬함을 나타내기 위해 리드계열의 음색을, 쾌활하고 활기찬 분위기를 가진 푸가는 프린시팔 계열의 음색과 플루트 음색을, 주제가 화려한 화성진행으로 강하게 강조되는 찬가부분은 뚜띠(Tutti)음색을 조합하여 연주하였다. 본 연구는 위와 같은 작곡가들의 생애와 작품의 특징, 연주법과 음색조합에 대해 살펴보았고 연주자가 실제 연주했던 김영의 홀의 슈케(Karl Schuke)오르간 음색조합의 예를 제시하였다. 이 연구를 통해 많은 연주자들이 오르간 음악에 대한 이해를 높이고 실질적인 연주를 하는데 도움이 되고자 한다.;This thesis studies the pieces Yang yun-kyung, majoring the organ in the Department of Music, performed at the graduating recital at Ewha Womans University on the 30th of May 2015. The pieces included Prelude and Fugue in G Major by Nicolaus Bruhns (1665-1679), Passacaglia and Fugue in c minor BWV 582 by Johann Sebastian Bach (1685-1750), Prelude and Fugue in c minor Op.37 No.1 by Felix Mendelssohn (1809-1847), Choral No.3 in a minor by Cèsar Franck (1822-1890), and Toccata, Fugue and Hymn on “Ave maris stella”Op.28 by Flor Peeters (1903-1986). Prelude and Fugue in G Major by Nicolaus Bruhns is divided into five parts and this was the most commonly used structure in the Northern German organ music at the time. This piece has an intro in free and impromptu stylus phantasticus and a contrapuntal and standardized fugue. t also shows various elements including the imitation technique, technical double pedal technique and violin technique. The piece is played non-legato, adhering to the playing techniques from the Baroque period. In order to express the glamorous and strong tone of the prelude, the player uses tones from the principal series and mixture tones. Passacaglia and Fugue in c minor BWV 582 by Johann Sebastian is a variation piece with its theme repeatedly appearing in the bass. It consists of 20 variations derived from an eight-measure theme and a 4, Fugue based on the four front measures of its passacaglia theme. Bach composed only one piece in this structure and this is considered the best in the passacaglia form. The piece is played non legato. Tones from the principal series, tones from the flute series and mixture tones are combined in the background of pleno tones. Prelude and Fugue in c minor Op.37 No.1 by Felix Mendelssohn has a prelude composed of four parts and a fugue of three parts. In the prelude, the main melody undergoes modulation, variation and continual imitation. The fugue, influenced by Bach from the Baroque period, demonstrates characteristics of the traditional contrapuntal imitation technique. This piece is played legato, following the playing technique from the Renaissance, period. In the prelude, for the purpose of clearly expressing the harmony on the left hand and its theme melody, the player uses tones from the principal series, reed series and mixture tones. In the fugue, for the softness of the romantic and lyrical theme, tones from the principal series, flute series and gambe from the string tone were combined. Choral No.3 in a minor by Cèsar Franck has three parts. The first part repeats its regular toccata theme and a choral melody. In the second part, its lyrical melody flows in adagio while the toccata theme and choral melody from the first part turn into rich harmony in the third part. This piece makes use of frequent modulations, a free chromatic scale and its characteristic rich chord. The choral melody Franck composed himself develops in a descending manner to show the blessing of the heaven and this connotes his sincere piety. The piece is played legato. Frequent dynamics are controlled by the swell box. In the first part, principal tones and reed tones are employed to show the toccata motif developing in a fast passage of the sixteenth note. For the second part with the lyrical melody, flute tones flow in the accompaniment and Oboe 8’ is chosen for the melody part. For the third part with a toccata theme and a grand chord development of the choral melody, tones from the principal series, tones form the flute series, and reed tones are added. Lastly, Toccata, Fugue and Hymn on “Ave maris stella” Op.28 by Flor Peeters is a piece composed based upon a Gregorian hymn or the melody of the Virgin Mary hymn. For each part, mode and tonality are used in combination. Its themes develop in imitation. Reed tones are added to show the intensity of the florid top voice in the toccata part while principal series tones and flute tones are added to create the cheerful and lively atmosphere of the fugue. Tutti tones are combined in the anthem part, where its theme is strongly emphasized through the ornate development of the chord. This thesis, by exploring the lives of the composers, characteristics of the pieces, playing techniques and tone combinations, suggests tone combination for the Karl Schuke organ, played in the Young Yui hall. This thesis is expected to make a contribution to the understanding of the organ music by many players and also offer aid to their playing.
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