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Johannes Brahms의 Violin Sonata No.3, Op.108에 관한 분석 연구

Title
Johannes Brahms의 Violin Sonata No.3, Op.108에 관한 분석 연구
Other Titles
A study on Johannes Brahms's Violin Sonata No.3, Op.108
Authors
박진경
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
브람스(Johannes Brahms, 1833~1897)는 19세기 낭만주의의 풍조 속에서 고전주의의 형식과 낭만주의의 다양한 색채를 자신의 음악 가운데 성공적으로 결합시켜낸 작곡이다. 브람스는 여러 장르의 음악 중 실내악 분야에서 큰 발자취를 남긴 것으로 평가되는데, 그 중 3개의 바이올린 소나타는 엄격한 자기비판의 결과물이자 낭만시대의 바이올린 소나타 중 최고의 걸작이라고 평가받고 있다. 은 소나타 1번(Op.78)과 2번(Op.100) 에 비하여 오랜 기간 작곡한 곡으로써 앞선 2개의 소나타보다 더 계획적으로 구성되었으며 교향악적인 느낌으로 3개의 소나타 중 가장 화려하다. 또한 그의 바이올린 소나타 중 3번만이 단조이고 그 조성만으로도 알 수 있듯이 내성적이고 중후한 성격이 한층 짙다. 이 곡은 전체 4악장으로 구성되어 있으며 곡 전반적으로 네 악장 모두 동기 간의 선율 모방과 반복, 그리고 강조를 위한 유니손의 사용 등 고전적인 기법을 사용하면서도, 헤미올라(Hemiola), 분산화음(Arpeggio), 당김음(Syncopation), 감7화음 등의 사용으로 낭만적인 성격 또한 살펴볼 수 있다. 본 논문은 브람스의 생애, 시대적 배경을 통해 그의 작품세계를 이해하고을 형식적, 리듬적, 화성적, 선율적으로 분석하여 작곡가의 의도에 부합하는 연주를 위한 작품 해석에 목적을 두었다.;Johannes Brahms(1833-1897) is one of the representative composers of romantic music who had a unique style combining romanticism and classicism. This fusion style was well known reflected in chamber music. Among them, is regarded as one of the best masterpieces because the piece showed the best use of counterpoint technique and opulence harmony as well as its well organized form. This thesis is aimed at understanding and clarifying the musical characteristics of Brahms’s work through a detailed analysis of form, melody, harmony and rhythm of J. Brahms Violin Sonata No.3, op.108. This sonata has the traditional sonata structure consisted of four movements. The first movement is in a typical sonata form which has exposition, development, recapitulation and coda. The motives from first subject of the first movement gives consistency through its appearance in all movements. The second movement is a slow movement which is consisted of A (theme) and B (bridge passage). The third movement has a ternary form with scherzo characteristic that the theme passage appears repeatedly. The forth movement has a fast rondo sonata form. Overall, cross rhythm, syncopation and hemiola were used frequently in this sonata. In terms of harmony, the modulation through chromatic progress, diminished 7th chord and broken chord were frequently used throughout the whole piece. In brief, Brahms uses a traditional characteristics such as traditional sonata structure, imitation of motives, emphasizing and repeating unison. Also, he shows the progressive aspect of romanticism by using chromatic progress, broken chord, cross rhythm, free representation of syncopation and hemiola.
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