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기업 내부 문화마케팅과 그 효과에 대한 연구

Title
기업 내부 문화마케팅과 그 효과에 대한 연구
Other Titles
A Study on Internal Culture Marketing of Company and Its Effect
Authors
박수민
Issue Date
2016
Department/Major
공연예술대학원 음악예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
정소희
Abstract
기업의 대표적인 사회공헌 활동인 메세나(Mécenat)가 기업의 문화 후원 활동으로 주목받기 시작하면서 문화마케팅에 대한 기업의 관심이 높아지기 시작하였다. 기업 문화마케팅은 점차 메세나 이외의 다양한 사회공헌 활동과 이윤 창출을 위한 마케팅의 도구로 사용되면서 외부 고객을 대상으로 그 범위를 넓히기 시작하였다. 그러나 기업 외부 문화마케팅이 기업 경쟁력을 강화하는데 한계에 부딪히면서 기업은 문화마케팅의 대상을 외부 고객뿐만 아니라 내부 고객 즉, 직원으로 돌리고 있다. 기업에서는 내부 문화마케팅의 제공을 통하여 장기적으로 직원들의 조직몰입, 직원만족 등의 효과를 높이고자 한다. 본 연구에서는 직원을 대상으로 하는 기업의 내부 문화마케팅과 그 효과에 대하여 살펴보았다. 지금까지 기업 문화마케팅과 관련한 연구는 외부 고객을 대상으로 하는 사회공헌 활동과 같은 외부 문화마케팅에 대한 연구가 주를 이루었다. 그러나 최근 기업에서 조직문화, 문화경영, GWP(Great Work Place)와 같은 직원의 복지 및 직원을 대상으로 하는 경영 전략이 등장하면서 기업 내부 문화마케팅에 대한 관심이 높아지고 있으며, 이에 따라 본격적인 연구가 점차 눈에 띄고 있다. 그럼에도 불구하고 기업의 내부 문화마케팅의 유형과 프로그램에 대한 연구는 많은 반면 그 대상인 직원들의 만족도와 효과에 대한 연구는 거의 진행되지 않았다. 이에 본 연구는 기업 내부 문화마케팅을 경험해본 불특정 다수의 직장인을 대상으로 기업 내부 문화마케팅의 현황과 만족도를 파악하고 그 효과에 대해 분석하였다. 본 연구를 위하여 선행연구 분석 및 사례 조사를 통하여 기업 문화마케팅에 대한 연구 동향을 파악하였으며 공연예술장르로 제한하여 참여 내용과 활동 방식에 따라 기업 내부 문화마케팅을 사내 동아리형, 활동비 지원형, 체험형, 교육 프로그램형으로 유형화하였다. 그리고 기업 내부 문화마케팅을 경험해본 직장인을 대상으로 설문조사를 실시하여 현황을 파악하고 참여 만족도가 조직몰입, 직원만족에 미치는 효과에 대해 알아보았다. 현황 분석 결과, 직장인들이 가장 많이 경험해본 기업 내부 문화마케팅 유형은 체험형과 활동비 지원형으로 나타났으며 만족한 프로그램과 앞으로 제공받고 싶은 프로그램은 유형과 관계없이 뮤지컬이었다. 효과에 대한 연구 결과는 기업 내부 문화마케팅 참여 만족도, 조직몰입, 직원만족 간의 관계가 유의할수록 기업 내부 문화마케팅의 효과가 긍정적인 것으로 나타났다. 조사대상자의 참여 유형별 참여 만족도와 가장 만족한 유형별 참여 만족도의 경우에 유형에 따라 변수 간 유의함의 차이가 존재하였으나 주로 활동비 지원형과 체험형의 경우가 긍정적인 것으로 나타났다. 또한 조사대상자 전체의 참여 만족도, 조직몰입, 직원만족 간의 관계 분석은 단 한 항목도 빠짐없이 모두 매우 높은 유의 관계를 보였다. 이를 통해 기업 내부 문화마케팅의 효과는 유의미하다는 것을 알 수 있었다. 인재에 대한 중요성이 날로 증가하면서 기업에서는 더 나은 직원 복지를 제공하기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 이는 복지 프로그램을 통해 직원들의 만족도를 높이고 조직몰입과 업무 능력 향상에도 긍정적인 효과를 얻기 위함이다. 특히 기업 내부 문화마케팅은 그 성공 사례와 효과가 꾸준히 등장하면서 다수의 기업에서 이를 통한 직원 문화 복지 프로그램을 제공하고 있다. 기업의 내부 문화마케팅의 활용과 성공은 기업 내 직원들의 회사에 대한 평가뿐만 아니라 입사를 희망하는 구직자들에게도 직장을 선택하는데 큰 영향을 미칠 수 있다. 또한 기업 내부 문화마케팅을 통해 기업과 직원 간의 소통형 사내 문화를 조성할 수 있으며 기존 구성원들의 회사에 대한 만족도, 조직몰입, 직원만족과 같은 내부 효과에 긍정적인 반응으로 이어진다면 이를 통해 직장인들의 회사에 대한 충성도 및 직무에 대한 성취도를 높여 기업의 성장으로 이어질 것이다. 본 연구는 기존의 연구들과는 달리 문화마케팅에서 ‘문화’의 범위를 공연예술장르로 제한하고 유형을 분류하여, 그 현황과 효과를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 결과는 향후 공연예술장르 프로그램을 위주로 기업 내부 문화마케팅을 진행하고자하는 기업에서 그 효과와 직원들의 만족도에 대하여 살펴볼 수 있는 기초 자료가 될 것이다. 또한 공연예술 이외의 문화예술 분야에서도 기업 내부 문화마케팅에 대한 연구의 사례가 될 것이다. 무엇보다도 기업 내부 문화마케팅 활동을 통해 직장인들의 삶의 질이 개선되는 만큼 앞으로 많은 기업들이 직원들의 니즈를 파악하여 기업 현장에서의 효율적인 문화예술 프로그램이 진행되기를 바라며, 본 연구가 이에 대한 기초 자료로 활용 될 수 있기를 바란다.;As Mécenat, which is a representative social contribution of company, is getting attention as culture supporting activity of company, attentions of companies on culture marketing are increasing. Company culture marketing is expanding its field of activity targeting external customer as this is being used as a mean of marketing for creating company profits and conducting a diverse social contribution activity besides Mécenat. Company's external culture marketing has reached the breaking point where it cannot enhance company's competitiveness. Companies, therefore, now expanding their targets from external customers to internal customers as well, which are companies' employees. Companies aim to increase long-term effects of organizational commitment of employees and employee satisfaction by providing internal culture marketing. This study aims to investigate companies' internal culture marketings targeting employees and their effects. Researches that have been done so far about company culture marketing were mostly about external culture marketings such as social contribution activities targeting external customers. Recently, however, an attention on company's internal culture marketing is increasing as business strategies targeting employee's welfare such as organizational culture, culture management and GWP(Great Work Place) are arising. It has lead to starting of full-scale researches. Nevertheless, there are many researches on types of company's internal culture marketings and programs but there is not much progress on researches about employees' level of satisfactions and effects which are the target of the marketing. Therefore, this research has investigated about current states and level of satisfactions of companies' internal culture marketings and analyzed the effects of them by targeting many numbers of unspecified employees. For this research, we apprehended research trends about company culture marketings through analyzing precedent researches and case studies. Further, we limited the culture marketing to performing arts genre and classified the company's internal culture marketings into a type of social clubs inside company, a type of supporting activity fund and a type of education program according to a participation contents and activity types. We also conducted a survey targeting employees who had experienced companies' internal culture marketings in order to find out current states and effects of level of satisfactions from participating on organizational commitments and employees' welfare. As a result of analysis of current states, types of internal culture marketings that employees have experienced the most are the type of experience and the type of supporting activity fund. The program that they have shown satisfactions and that they want to receive in the future is musical regardless of types. A research result of effects has shown that as relationships among level of participating satisfactions, organizational commitments and level of employees satisfactions are noticeable the effects of companies' internal culture marketings are positive. There are differences of similarities among variables according to the types in case of research targets' participating satisfactions per participating types and the level of participating satisfaction of the mostly satisfied types. In general, types of supporting activity fund and experiencing have shown positive results. In addition, a relationship analysis has shown that the level of participating satisfactions of overall research target, organizational commitments and employees satisfaction have very high level of relationship of attention. Through these results, we can see that the effects of companies' internal culture marketing are significant. As an importance of talented man is increasing, companies are putting a great deal of effort to provide better employee welfare. This is for increasing level of satisfactions of employees through the welfare program, and for ultimately getting positive effects on a better organizational commitments and an increase of job performance. As successful cases and positive effects of companies internal culture marketing are found more, many companies are providing cultural welfare programs for employees. Applications and successes of companies internal culture marketings may have a big influence on job seekers selecting companies besides assessments or evaluations about the company made by employees. Through this internal culture marketing, a smooth communication company culture between the company and the employee can be made. Further, if this can lead to positive responses of existing company members on interior effects such as the level of satisfactions about the company, organizational commitments and employees' satisfactions, then this again ultimately may lead to a growth of company by increasing level of employees' loyalty on company and level of achievement of work. This research, being different from previous studies, has a significance that it has limited a range of 'culture' in culture marketing into the performing arts genre, classified the types and analyzed current states and effects. The results of this research can be used as base data for some companies where they want to proceed the internal culture marketing pointing to performing arts genre programs. As base data it can provide effects and level of satisfaction. Further, this can be a research case of companies internal culture marketings in other cultural arts areas apart from the performing arts. Above all things, we hope that as a quality of life of employees is improved through the internal culture marketing more companies should identify needs of their employees and proceed more efficient cultural arts program at field. We also hope that this research can be used as base data for them.
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