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플래시 콘텐츠 저작도구를 이용한 스마트러닝 콘텐츠 서비스 설계 및 구현

Title
플래시 콘텐츠 저작도구를 이용한 스마트러닝 콘텐츠 서비스 설계 및 구현
Other Titles
Design and implementation of smart-learning contents service using flash contents authoring tool
Authors
이윤주
Issue Date
2016
Department/Major
정보과학대학원 인터넷기술전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
용환승
Abstract
본 연구의 목적은 기존 전문가를 활용하여 개발하던 플래시 콘텐츠를 비전문가도 쉽고 빠르게 저작할 수 있도록 하고 저작된 콘텐츠는 여러 가지 스마트 디바이스에서 서비스 되도록 OSMD(One Source Multi Device)기능을 구현하려는 데 목적이 있다. 또한 글로벌 트렌드를 반영한 스마트 콘텐츠 서비스 플랫폼 구현으로 기존 이러닝이 스마트 러닝에서 선행되어야 할 과제를 해결하고 현 시장 환경에 맞는 스마트 콘텐츠 서비스를 구현하는 데 연구의 목적이 있다. 기존 이러닝 환경에서 스마트러닝 환경에 적합한 콘텐츠를 구현하기 위해서는 해결해야 할 문제점이 있다. 첫째, 국내에서는 아직까지 동영상, 플래시, HTML5 콘텐츠가 주로 많이 쓰이는데 특히 플래시 콘텐츠의 경우 PC용 플래시 콘텐츠를 개별적으로 변환하여 모바일에서 해당 뷰어를 통해 구현하는 방식으로 서비스되고 있으나 OSMD(One Source Multi Device) 기능이 구현되지 않아 이중 개발 비용과 이중 소스에 따른 유지 보수 등 여러 어려움이 따른다. 둘째, 기존 이러닝 환경에서 구성된 콘텐츠들은 그 자체로 콘텐츠와 학습활동(게시판, 퀴즈, 과제 등) 성격을 동시에 가지고 있으며 하나의 포맷으로만 이루어져 있어 다양한 포맷의 융·복합적인 콘텐츠를 구성하기에 어려울 뿐만 아니라 스마트 기기를 이용하기에도 많은 제약 사항이 따른다. 셋째, 스마트 러닝 환경에서 JIT(Just In Time)형 콘텐츠에 대한 요구 사항이 높아짐에 따라 콘텐츠를 자유롭게 생산 소비 할 수 있는 플랫폼 제공이 필요하며 생산을 위한 저작 도구와 DR(Digital Resource)차원에서의 콘텐츠 관리의 필요성이 대두되고 있다. 이러한 문제점을 보완하기 위하여 OSMD(One Source Multi Device)가 가능한 플래시 기술을 활용하여 쉽고 빠르게 저작할 수 있는 저작 도구와 대용량의 콘텐츠 관리를 할 수 있는 Repository 기반의 콘텐츠 관리 시스템을 기반으로 스마트 콘텐츠 서비스 플랫폼을 구현해 보고자 한다.;The purpose of this study is to make it possible for novices to easily use the flash contents which have been previously developed by experts and realizing the OSMD (One Source Multi Device) function in order to provide the authored contents on various smart devices. In addition, it also aims to accomplish the prerequisite tasks when the previous e-learning is converted into the smart-learning by establishing the smart contents service platform reflecting the global trend and realizing the smart contents service suitable for the current market environment. There are some problems to be solved for realizing the contents service proper for smart-learning environment in the previous e-learning setting. First, video, flash and HTML5 contents have been often used in Korea, especially, although the flash contents for PC are individually converted and played by proper viewer on mobiles, there are concerns about maintenance cost related with double developments and sources due to inability to realize the OSMD(One Source Multi Device) function. Second, in the precious e-learning setting, the contents constituted with only one format have both contents and learning activities (board, quiz, task and so on), so it is difficult to construct complex contents with various formats, but also many limits on use of smart devices are accompanied. Third, as some requirements for JIT(Just In Time) type of contents have been increased in the smart learning environment, it is more necessary to provide the platform on which contents can be freely produced and consumed and manage authoring tool for production and the contents at the level of DR(Digital Resource). In order to engage with these problems, the smart contents service platform is realized based on the contents management system through the Repository which can control mass contents and the easy and fast authoring tool by using the flash technology including the OSMD(One Source Multi Device).
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정보과학대학원 > 인터넷기술전공 > Theses_Master
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