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백옥생 한방화장품의 브랜드 커뮤니케이션을 위한 연구

Title
백옥생 한방화장품의 브랜드 커뮤니케이션을 위한 연구
Other Titles
Baek-ok-saeng herbal cosmetics Research for brand communication : a strategy centered colors
Authors
최지혜
Issue Date
2016
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
아름다워지기 위한 욕망은 남녀노소를 가리지 않고 화장품 산업을 이끌어 왔다. 한국보건산업진흥원은 고령친화산업 중 화장품을 8대 산업 하나로 선정했다. 화장품 사업 중 국내 한방화장품은 1966년 태평양이 인삼을 함유한 최초의 한방화장품 'ABC 인삼크림'을 출시한 이후 꾸준히 성장세를 이어가며 최근에는 전체 화장품 시장의 23.8%를 차지하고 있다. 국내외 시장에서 인기를 이어가면서 중국의 경우 한류 열풍으로 우리나라 한방 및 천연 브랜드에 대한 수요가 급증하고 있다. 전통적으로 40대의 한방화장품 구매패턴에서 이제는 자연과 웰빙 트랜드에 관심을 갖는 20대까지 확산되면서 그 폭을 넓혀가고 있다. 한방화장품의 큰 특징은 주요 사용 약재 원료에 대해서 국내에서 재배된 약재를 사용하여 원료를 제조하고 이를 한방화장품에 사용한다는 점이다. 한국은 세계에서 유일하게 한약재를 원료로 하는 한방화장품을 생산하고 있다. 아시아에서 사랑받던 한국 한방화장품은 미국까지 진출했다. 20세기 산업사회에서는 생산자 중심에서 판매 중심으로 변화했고, 21세기에는 지식정보화사회 속에서 점차 디자인이 핵심가치로 인정받고 있다. 기업 마케팅은 소비자와의 관계 형성을 위한 브랜드 커뮤니케이션의 기능이 강조되고 있다. 정보화 사회에서 디자인 요소로 의사소통 되는데 있어 효과적 조건과 환경을 갖춘 패키지디자인은 중요한 브랜드 이미지구축 방안이라 할 수 있다. 현대사회에서 시각적 디자인의 조형 요소가 상품의 정보 커뮤니케이션에서 중요하게 작용한다. 본 연구는 소비자와 브랜드 사이의 효과적인 브랜드 커뮤니케이션을 위한 연구이다. 많은 국내 한방화장품 중에 출시된 지 가장 오래되었으나 소비자와 브랜드 커뮤니케이션이 부족한 백옥생 한방화장품 패키지디자인 색채전략이다. 국내 한방화장품의 브랜드 커뮤니케이션을 분석한 후, 사전조사를 통해 백옥생 브랜드에 대한 소비자의 인식 조사하였다. 사전조사에서 나온 결과를 바탕으로 연구활용도구로 Munsell Conversion, I.R.I 색채 분석 도구와 비렌의 색채조화를 활용하여 언어이미지와 색채를 통한 백옥생의 패키지디자인의 색채 전략을 제안하였다. 사전 설문조사에서 추출한 요소로 색채전략을 통한 개선 방안을 적용하였을 때, 본 설문조사에서 소비자의 선호도 조사를 진행하였다. 본 연구를 통하여 앞으로의 백옥생 한방화장품 브랜드 커뮤니케이션 전략의 방향을 제시하고 상품 개발 시 색채를 활용한 방향에 참고가 될 수 있을 것이라고 기대한다.;All men have desire to be as pretty as possible, and such a desire has been a driving force behind the cosmetics industry. Korea Health Industry Development Institute has chosen cosmetics as one of the 8 strategic industries. In particular, ever since Amore Pacific (formerly Tae-pyeong-yang) launched its first oriental herbal-medicinal cosmetic product, ABC Ginseng Cream (which contains Ginseng), oriental herbal-medicinal cosmetics’ (OHMC) popularity has steadily grown. Currently, OHMC compose 23.8% of total cosmetics market. In China, helped by hallyu, demand for Korean OHMC is rapidly growing. Originally, OHMC was popular only among the 40s, but the growing interest in nature and human wellness among the 20s has been benefitting the OHMC in general. What is special about OHMC is that the original ingredients are cultivated domestically. Korea is the only country which produces OHMC whose basis is oriental medicine. OHMC has expanded its territory even to the United States. In the 20th century’s industrial society, the gravity of the system has been moved from the producers to the retailers, and in the 21st century, as it is a society where knowledge and information is highly valued, the importance of design has been growing. In corporate marketing, function of brand communication has been in focus for a formation of tangible relationship between the consumers and the corporates. Package design is an important tool for brand image building, as the information-oriented societal settings emphasize the communication via design factors. In modern world, visual design’s modeling element takes an important role in the communication of the information about the product. This research is conducted in order to enable a more effective communication between the consumers and brands. The oldest brand which lacked the communication between the consumers and the brand is Baek-ok-saeng OHMC package design coloring strategy. After analyzing the brand communication of Korean OHMC, how consumers perceive Baek-ok-saeng brand is gauged via a preliminary investigation. Based on the results from the preliminary investigation, using Munsell Conversion, I.R.I color analysis tool, and Birren color harmony, this research suggests a strategy, which involves linguistic image and color, for the color of Baek-ok-saeng’s package design. Factors that require improvements identified via preliminary investigation have been taken into consideration when the recommendations were formed, and the level of consumer satisfaction has been measured via survey. This research provides a general guidance to Baek-ok-saeng OHMC brand communication strategy. Furthermore, this research contributes to the coloring strategies in general having to do with product developments.
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