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『聊齋志異』의 怪奇-性愛故事와 그 社會的 意味

Title
『聊齋志異』의 怪奇-性愛故事와 그 社會的 意味
Other Titles
Grotesque-Erotic Stories of Liaozhai Zhiyi(聊齋志異) and Their Social Significance
Authors
임원경
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정재서
Abstract
본고에서는 『聊齋志異 全書를 통해 일관되게 나타나고 있는 그로테스크(grotesque)하고 에로틱(erotic)한 분위기에 주목하여, 양자를 특징으로 하는 일련의 이야기들을 『聊齋志異』 怪奇-性愛故事로 명명하여 이에 대한 분석을 시도하였다. 『聊齋志異』에 나타나는 그로테스크한 분위기는 소재 차원에서 귀신, 여우, 기타 정령 등과 같은 異類의 등장으로 인해 조성되었고 에로틱한 분위기는 성애 묘사가 낭만적인 데 그치지 않고 음란하고 倒錯的인 경지에 까지 이르러 형성되었다. 본고에서는 특별히‘괴기’와 ‘성애’라는 두 가지 모티프의 결합이 환기하는 효과와 그 의미화에 주목하였는데‘괴기’와 ‘성애’가 양자의 감각을 상호 자극하여 소설미학적 쾌감을 증진시키고 이 과정에서 사회의 어두운 일면을 효과적으로 드러내는 장치로 기능하였기 때문이다. 이러한 전제적 인식하에 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 제 Ⅰ장에서는 연구 목적과 연구방법을 서술한 후에『聊齋志異』 전반에 대한 기존 연구 성과를 살펴보았다. 이를 통해‘괴기-성애’라는 복합적 모티프를 통한 연구 시도의 필요성을 제기하였다. 제 Ⅱ장에서는 『聊齋志異』 괴기-성애고사 연구를 위한 선행 작업으로, 『聊齋志異』 작가와 창작 배경에 대해서 전반적으로 논의하였다. 여기에서는 작가 浦松齡의 불우한 身世와 창작 동기, 그리고 괴기-성애라는 특유한 분위기를 통해 표출할 수밖에 없었던 당시의 정치, 사회적 상황, 아울러 성애의 풍조 등을 거론하였다. 제 Ⅲ장에서는 주제의식에 따라 『聊齋志異』 괴기-성애고사를 愛情型, 報恩型, 諷刺型, 其他型 등으로 분류한 후에 이들 각 유형이 갖는 의미에 대해 고찰하였다. 먼저 애정형에서는 남녀 주인공이 혼인 제도를 거스르고 스스로의 애정과 행복을 성취하려는 애정지상주의 태도를 가졌음을 알게 되었다. 보은형에서는 훌륭한 성품을 가진 施惠者가 자신의 행동을 통해 受惠者로부터 보답을 받게 되는데, 보답의 대가와 방식이 주로 성애와 관련되었음을 살필 수 있었다. 그리고 풍자형에서는 금욕과 방종이 공존하는 명말청초의 독특한 분위기 속에서 욕망의 범람을 경계하는, 소설의 교화성이 강조되는 모습을 알 수 있었다. 기타형에서는 여러 유형이 결합된 고사들과 주제의식이 부각되지 않는 고사들을 고찰하였는데, 후자의 경우 도교의 採補術의 성격이 강한 성애를 기록한 고사가 많았다. 다음으로 제 Ⅳ장에서는 이류와 인간의 만남이라는 사건이 지니는 非日常性에 대해 살펴보았는데, 이는 특히 성적 일탈 행동과 관련이 깊었으며 사건의 향방을 주도하는 것은 이류임을 알게 되었다. 또한 이류가 인간 세계에 등장하거나, 인간이 이류의 환상적인 세계로 이동하는 경우에 발생하는 시공의 孤立性에 대해 살펴보았는데, 이러한 시공의 고립성은 사건의 破格性과 신비로운 색채를 강조하는 역할을 하였음을 살필 수 있었다. 제 Ⅴ장에서는 『聊齋志異』 괴기-성애고사가 궁극적으로 어떠한 사회적 의미를 지니는지에 대해 서술하였는데, 사회에서 소외당한 문인들이 자신에 대해 성찰함과 동시에 현실에서 결핍된 것을 충족하고 그 상황을 전복하려 하였음을 알 수 있었다. 아울러 억압적인 당시 사회가 지닌 갖가지 병폐에 대해 폭로하고 있었다. 그러나 억눌린 욕망을 표출함에 있어서 당시에 자신들보다 더욱 소외된 여성을 他者化하는 한계를 드러냈음을 알 수 있었다. 마지막으로 제 Ⅵ장 결론에서는 이제까지의 논의를 종합하고 요약하면서 『聊齋志異』 괴기-성애고사에 대한 전체 논의를 마무리하였다.;Paying attention to the grotesque and erotic atmosphere consistently shown from the complete collection of Liaozhai Zhiyi, this study analyzed a series of stories characteristic of both properties, calling them Grotesque-Erotic Stories of Liaozhai Zhiyi. In Liaozhai Zhiyi, a grotesque atmosphere was formed by appearance of a different kind of things like a ghost, fox and other spirits in terms of subject matter and the erotic atmosphere was formed by the description of erotic love reaching the lewd and perversive beyond the romantic. In particular, this study concentrated on an effect and significance evoked by combination of both motifs of the ‘grotesque’ and the ‘sexual love’ since they stimulate a sense of both mutually so increase the pleasure of the novel aesthetics, functioning as a device to show the dark side of a society effectively. Based on such a premise, this study was conducted as follows. In the chapter I, it describes research object and methodology, examines the existing research findings on Liaozhai Zhiyi. And then, it mentions that research is required on Liaozhai Zhiyi through complex motifs of the ‘grotesque-erotic’. In the chapter Ⅱ, it discusses the author's creation background of Liaozhai Zhiyi as the precedent research on grotesque-erotic stories of Liaozhai Zhiyi. Here, it describes an unfortunate circumstance and a creative motivation of the author Pu Song-ling in addition to those days' political, social situations he was forced to express in a specific atmosphere of the grotesque-erotic along with a social tendency on erotic love. In the chapter Ⅲ, according to the thematic consciousness, it classifies grotesque-erotic stories of Liaozhai Zhiyi into types of affection, gratitude, satire and others, and examines the meaning of each type. In the affection type, it shows that a hero and a heroine have a behavior of love for love's sake to achieve their love and happiness against a marital system. In the gratitude type, a giver having a good personality comes to be rewarded from a recipient through his behavior, and how to repay is mainly connected to sexual love. Besides, in a type of satire, enlightenment of the novel is emphasized to guard against overflowing of desire in an atmosphere of the end of the Ming and the beginning of the Qing dynasties where abstinence and self-indulgence coexisted. In others, there are stories composed of several types and having no clear thematic consciousness. In the latter case, it shows that there are many stories that recorded sexual love having a strong characteristic of the Taoist Caibushu(采補術). Next, it examines non-dailiness of the event that the heterogeneity and human encounter in the chapter Ⅳ. In particular, it has something to do with sexual deviant behavior and the heterogeneity takes the initiative in a direction of the event. Furthermore, this study looks into the isolation of space-time occurred when the heterogeneity appears at the human world or human being moves into the fantastic world of the heterogeneity. It reveals that such isolation of space-time takes a role in emphasizing irregularity and mysterious color of the event. In the chapter V, it describes what social significance ‘grotesque-erotic’ stories of Liaozhai Zhiyi have eventually. It reveals that alienated literary men from a society reflected on themselves and pursued to satisfy the lack of the reality, making an attempt to overthrow such a situation. Besides, they were disclosing various kinds of ills possessed by those days' oppressive society. However, it also shows that they had a limitation to seeing more alienated females as others in expressing their smothered desire. Finally, in the chapter VI Conclusion, it summarizes discussion on ‘grotesque-erotic’ stories of Liaozhai Zhiyi above.
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