View : 1182 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김경숙-
dc.contributor.author박지영-
dc.creator박지영-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:19Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:19Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000122628-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214321-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000122628-
dc.description.abstract본 연구는 체육교사들과의 심층면담을 통해 청소년의 전인교육 문제를 탐색하여 위기 문제 극복을 위한 교육적 대안으로서 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램을 개발하고, 적용하여 중학생의 생태 교육적 의미를 탐색하는 것에 목적을 두었으며, 연구 문제는 ‘청소년의 전인교육 문제는 무엇인가?’, ‘생태주의에 기초한 신체활동 프로그램은 어떻게 구성 및 개발되는가?’, ‘생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 적용을 통한 중학생의 생태 교육적 의미는 무엇인가?’로 설정하였다. 연구 참여자는 연구자, 프로그램 참여자 Y 여자중학교 1학년 32명과 H 여자중학교 2학년 29명, 전문가 집단의 체육교사 7명을 선정하였고, 2015년 4월부터 10월까지 총 7개월의 기간에 걸쳐 질적 연구방법 중 사례연구를 수행하였다. 자료 수집은 심층면담, 참여 관찰, 문서자료, 사진 및 영상 등을 통해 자료를 수집하였고, 자료 분석은 사례기록 분석과 귀납적 범주 분석방법을 활용하여 수집된 자료를 분석하였다. 또한, 삼각검증법, 동료 간 협의, 구성원 간 검토의 방법을 활용하여 본 연구의 진실성을 확보하였다. 본 연구에서 연구방법 및 절차를 통하여 분석된 연구결과를 정리하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 학교 체육교사가 인식하는 청소년의 전인교육 문제는 전인교육으로서의 신체활동에 대한 부정적인 인식, ‘상호작용’ 및 ‘관계성’교육의 부재, 개인주의 사고와 행동양식, ‘배려’와 ‘존중’에 대한 인식부족의 문제로 나타났다. 둘째, 생태주의 관련 선행연구에서 제시된 ‘신체활동 개념 정의’, 그리고 학교교육 현장 체육교사들의 심층면담을 통하여 ‘생태주의에 기초한 신체활동 프로그램’의 개념을 정립하였다. 또한, 학교교육 현장 체육교사들의 심층면담을 통하여 즐거운 경험, 생태 교육적 가치 지향, 교육현장에서의 다양한 활용, 학습자 모두가 주인공, 가치 중심의 신체활동으로 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램의 구성방향을 설정하였다. 셋째, 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 개발은 사전 연구 단계, 프로그램 구성 모형 구안 단계, 프로그램 개발 단계, 프로그램 검증 단계의 절차를 거쳐 완성하였으며, 1차시 45분씩, 총 10차시로 구성되었다. 넷째, ‘생태주의에 기초한 신체활동 프로그램’의 적용을 통해 학습자들은 ‘생태환경’을 단순히‘자연’으로 바라보고, 이해하는 축소된 관점에서 ‘인간’, ‘공존’, ‘존중’, ‘협력’, ‘위기의 연결성’, ‘배려’등으로 바라보고, 이해하는 확장된 관점으로의 변화를 나타냈고, ‘생태’, ‘생태환경’의 의미들을 학습하면서 프로그램 적용 전 ‘생태주의에 기초한 신체활동 프로그램’에 대해 소극적이고, 어렵다는 이유로 부정적인 태도를 보였던 것과 다르게 학습활동에 대해 많은 관심과 흥미를 갖는 긍정적인 변화를 보였다. 동시에 학습자들은 혼자가 아닌 친구, 모둠, 생태와 함께하는 협동 학습활동들을 경험하게 되면서 ‘생태’, ‘생태환경’의 의미를 학습자 자신의 지식과 가치로 내면화 시키게 되었으며, 이는 소통, 공생, 쉼(살림), 신명, 관심이라는 생태 교육적 의미로 해석할 수 있다. 본 연구의 결과를 통해 살펴본바 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램은 인류의 다양한 위기 극복과 함께‘교육의 위기’극복을 위한 교육적 방안으로서 미시적인 측면의 생태적 가치 중심의 교육과정이라고 할 수 있으며, 생태주의 교육을 통해 생태주의 사고로의 전환과 행동양식의 변화에 긍정적인 효과를 줄 것이라 기대할 수 있다. 또한, 프로그램 개발에 있어 학교교육 현장 체육교사들의 의견이 반영된‘생태주의에 기초한 신체활동 프로그램’은 가치 중심의 교육과정 실현과 교육현장 개선을 위한 하나의 중요한 교육적 대안으로 활용될 수 있으며, 현장 적용성 및 실용성이 높은 교육 프로그램이라고 할 수 있다. 그리고 학습자들에게 통합적, 총체적 학습을 가능하게하며, 생태주의 교육 실현에 긍정적인 효과를 가지고 있음을 나타냈다. 동시에‘전인’으로 살아갈 수 있는 장을 마련해주었으며, 신체활동에서 소외되었던 학습자들의 자발적이고, 적극적인 참여도를 높였고, 청소년을 비롯한 인류의 위기 극복을 위한 교육적 대안으로서 체육교과의 위상을 높이는 것에도 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 마지막으로 생태주의의 직ㆍ간접적 학습 경험과 실천을 통해 학교교육과 삶, 가정, 사회, 국가가 생태계의 연결 체계처럼 하나의 연결망으로 연결되어 교육의 순환적 발달을 이룰 수 있는 기초가 되었다는 점에서 교육적 의미와 가치가 높다고 할 수 있으며, 연구 결과를 토대로 후속연구 및 교육 현장 개선을 위한 방향성을 제시하였다.;This study aims at exploring ecologist meaning of education for middle school students by exploring the issues of the whole person education for adolescents based on the ecologist education ideas through in-depth interviews with physical education teachers, and developing and applying physical education program based on the ecologism as an educational alternative to overcome crisis issues. For the research questions, the following questions were suggested: 'What are the issues of the whole person education for the adolescents?', 'How physical activity program based on the ecologism is composed and developed?' and 'What is the ecological meaning of education for middle school students through the application of physical activity program based on the ecologism?'. The research participants were selected with the researcher, the program participants who are 32 first grader students in Y girl's middle school and 29 second grader students in H girl's students, and 7 physical education teachers as expert group. The research was conducted with the case study among qualitative research methods for 7 months from April to October, 2015. The data was collected by in-depth interview, participatory observation, documents, photos and videos. The data analysis was done by using the case record analysis and inductive category analysis method. Triangulation, discussion in peer group, and review among members were also applied in order to secure the credibility on this study. In this study, the research results analyzed by the research methods and procedure are summarized as follows: First, for the issues of the whole person education for adolescents recognized by physical education teachers, they recognized negative perception on physical activities as the whole person education, lack of 'interaction' and 'relationship', individualist thinking and course of action, and lack of 'caring' and 'respect'. Second, the conception of the 'physical activity program based on the ecologism' was established by 'the definition of physical activities' suggested by the previous studies with regards to the ecologism, and in-depth interviews with physical education teachers in schools. Also, through in-depth interviews with school physical education teachers, the directions to compose the physical activity program based on the ecologism were set with happy experiences, orientation of values of the ecologist education, its diverse utilization in the educational field, every learner as protagonist, and physical activities focusing on values. Third, the development of the physical activity program based on the ecologism were completed through phases of preliminary study, design of program composition model, program development, and program verification. The program consists of 10 sessions, 45 minutes each. Fourth, through application of the 'physical activity program based on the ecologism', learners changed their perspective on 'ecological environment' from reduced view of simply 'nature' to expanded one of 'human', 'co-existence', 'respect', 'co-operation', 'connectedness of crises', and 'caring'. As they learned the meanings of 'ecology' and 'ecological environment', they also changed from their negative attitudes on the 'physical activity program based on the ecologism' with reason that it was difficult to positive one to have huge interests and concerns for the learning activities. And at the same time, as learners experienced co-operative learning activities with friends, group, and ecology, they became to internalize the meanings of 'ecology' and 'ecological environment' as their own knowledge and values, as well. That is, they can be interpreted as the ecologist meaning of education of communication, co-existence, relaxing(living), high spirit and concerns, too. As reviewed by this study's results, the physical activity program based on the ecologism is a curriculum focusing on ecologist values with micro-perspective to overcome 'ecological crisis', 'human crisis' and 'education crisis'. In addition, it is expected that it will provide positive influences on changes to the ecologist ideas and course of action through the ecologist education. Furthermore, for the development of the program, the 'physical activity program based on the ecologism' reflecting opinions from physical education teachers in school, can be used as an important educational alternative to realize curriculum focusing on values and to improve the educational fields. It may be educational program with high applicability and utility in the field, as well. Additionally, it makes learners enjoy integrated and comprehensive learning and has a positive effect to realization of the ecologist education. And then, it prepares a space making them live as 'whole persons', raise voluntary and active participation of learners who were isolated from physical activities, and has positive influences to enhance the status of physical education as an educational alternative to overcome crises of humans including adolescents. Finally, this study has higher educational meaning and value in that school life, home, society, and nation are connected as a network like an eco-system and base circular development of education through direct and indirect learning the ecologist experiences and practices. Based on the study results, the study makes suggestions about directions for the follow-up studies and the improvement of educational fields in conclusion.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 7 C. 용어의 정의 7 D. 연구의 제한점 8 Ⅱ. 이론적 배경 9 A. 생태주의 배경 및 개념 9 B. 생태주의와 체육과 교육과정 성격 12 1. 관계성 14 2. 순환성 15 3. 다양성 16 C. 생태주의 교육과 신체활동 19 1. 생태주의 교육방법 19 2. 전인교육과 신체활동의 통합적 접근 27 D. 선행연구 고찰 32 1. 생태주의 교육 32 2. 생태주의와 체육교육 39 3. 신체활동을 통한 전인교육 43 Ⅲ. 연구방법 49 A. 연구 설계 49 B. 프로그램 개발 및 적용 51 C. 연구 참여자 56 D. 자료 수집 65 E. 자료 분석 69 F. 자료의 진실성 71 Ⅳ. 연구결과 73 A. 청소년의 전인교육 문제 73 1. 전인교육으로서의 신체활동에 대한 부정적인 인식 74 2. 상호작용 및 관계성교육의 부재 75 3. 개인주의 사고와 행동양식 76 4. 배려와 존중에 대한 인식부족 77 B. 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 구성 및 개발 79 1. 생태주의 교육 이념에 근거한 프로그램의 개념 및 구성방향 79 2. 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 개발 89 3. 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 102 C. 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 적용을 통한 중학생의 생태 교육적 의미 106 1. 프로그램 적용을 통한 중학생의 경험 106 2. 프로그램 적용을 통한 중학생의 생태 교육적 의미 117 Ⅴ. 논의 142 A. 생태주의 교육 이념에 근거한 청소년의 전인교육 문제 142 B. 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 개발 146 1. 개발 모형 구안 146 2. 프로그램 개발 147 3. 프로그램 검증 151 C. 생태주의에 기초한 신체활동 프로그램 적용을 통한 중학생의 생태 교육적 의미 153 Ⅵ. 결론 및 제언 159 A. 결론 159 B. 제언 161 참고문헌 164 <부록 1> 프로그램 평가지(모둠용) 173 <부록 2> 프로그램 평가지(개인용) 174 <부록 3> 심층면담 질문지(전문가 집단) 175 <부록 4> 심층면담 질문지(프로그램 참여자) 176 <부록 5> 학습자 성찰일지 177 <부록 6> 프로그램 참여 동의서 178 <부록 7> 학습 활동 자료 179 <부록 8-1> 3차시 교수-학습 지도안 180 <부록 8-2> 4~5차시 교수-학습 지도안 181 <부록 8-3> 6~7차시 교수-학습 지도안 182 <부록 8-4> 8차시 교수-학습 지도안 183 <부록 8-5> 9~10차시 교수-학습 지도안 184 <부록 9> 프로그램 전문가 집단 검증 185 ABSTRACT 187-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4756290 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title생태주의에 기초한 신체활동 프로그램을 통한 중학생의 생태 교육적 의미 탐색-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Exploration of the Ecological Meaning of Education for Middle School Students through Physical Activity Program Based on the Ecologism-
dc.format.pageix, 192 p.-
dc.contributor.examiner신은경-
dc.contributor.examiner안양옥-
dc.contributor.examiner박승하-
dc.contributor.examiner권민정-
dc.contributor.examiner김경숙-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 체육과학과-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE