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육아종합지원센터 부모교육의 시대적 변화 추이

Title
육아종합지원센터 부모교육의 시대적 변화 추이
Other Titles
Chronological Analysis of the Parent Educations
Authors
최명희
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 육아종합지원센터에서 실시한 부모교육을 시대적으로 분석함으로써 시대에 따른 부모교육의 교육내용, 교육자, 교육대상, 회기 및 집단크기, 지역자원 연계의 경향과 변화를 파악하여 육아종합지원센터의 바람직한 부모교육 방향을 제시하는데 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 육아종합지원센터 부모교육 빈도의 시대별 변화 추이는 어떠한가? 2. 육아종합지원센터 부모교육 내용의 시대별 변화 추이는 어떠한가? 3. 육아종합지원센터 부모교육 교육자의 시대별 변화 추이는 어떠한가? 4. 육아종합지원센터 부모교육 대상의 시대별 변화 추이는 어떠한가? 5. 육아종합지원센터 부모교육 회기 및 집단크기의 시대별 변화 추이는 어떠한가? 6. 육아종합지원센터 부모교육 지역자원 연계의 시대별 변화 추이는 어떠한가? 본 연구에서는 육아종합지원센터 가정양육지원사업과 부모교육의 실시현황에 따라 가정양육의 준비기(1999년-2003년), 출발기(2004년-2008년), 확장기(2009년-2014년)로 구분하여 이 시기동안 이루어진 1,926건의 부모교육을 분석하였다. 각각의 부모교육을 분석단위로 하였고, 내용분석을 실시하였으며 분석유목에 따라 해당되는 유목의 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 육아종합지원센터에서 실시한 부모교육은 최근으로 올수록 증가하였으며 특히 가정양육지원 확장기인 2009년-2014년에 빈도가 급증하였다. 이는 정부차원에서 육아종합지원센터를 확충하고 이를 통하여 가정에서의 양육을 지원하는 양육지원 정책을 확대한 것과 관련 있다고 볼 수 있다. 둘째, 교육내용은 부모로서의 역할에 관한 내용이 개인으로서의 역할에 관한 내용보다 월등하게 높게 나타났으며 최근으로 올수록 격차가 줄어들었다. 부모로서의 역할에 관한 내용은 양육정보, 부모-자녀 놀이가 포함되었는데 두 번째 시대부터 부모-자녀 놀이에 관한 교육내용이 확대되기 시작하였으며 개인으로서의 역할에 관한 내용이 증가하였다. 시대에 따른 세부적인 교육내용의 변화 추이는 부모교육에 대한 전통적인 내용, 영유아기 부모의 욕구, 정부의 가정양육지원 정책, 시대적인 이슈를 반영한 것으로 해석할 수 있다. 셋째, 교육자는 다른 영역 전문가, 영유아교육 전문가, 일반인의 순으로 나타났다. 영유아교육 전문가중에서 1999년-2003년에는 센터장·보육전문요원의 교육자 참여가 가장 높았으나 이후에는 영유아교육 교수·전문가의 교육자 참여가 가장 높게 나타났다. 다른 영역 전문가중는 2004년-2008년부터 교육자로 참여하기 시작하였으며 예체능 전문강사의 교육자 참여가 가장 높게 나타났다. 최근으로 올수록 교육자의 범위가 다양해는데 이는 교육내용이 다양해짐에 따른 결과로 해석된다. 넷째, 교육대상은 부모를 대상으로 한 경우가 부모와 자녀를 대상으로 한 경우보다 많았으며 2009년-2014년에는 조부모를 대상으로 한 경우도 나타났다. 최근으로 올수록 부모 대상의 경우에는 아버지와 어머니를 구분하였으며, 부모와 자녀 대상의 경우에는 아버지와 자녀, 어머니와 자녀를 구분하여 교육하는 경향이 높게 나타났다. 가족 내 역할의 변화, 아버지의 자녀양육 역할 기대 등에 대한 결과로 해석된다. 다섯째, 회기 및 집단크기는 1회기, 40명 이하인 경우가 가장 높게 나타났다. 2회 이상의 다회기, 20명 이하의 집단크기는 부모-자녀 놀이에 편중되어 있었으며 전반적으로 회기 및 집단크기는 부모교육 자체의 목적보다는 센터의 운영상황과 관련이 있다고 볼 수 있다. 여섯째, 지역자원과의 연계는 대부분의 부모교육이 지역자원과의 연계 없이 진행되었으며 최근으로 올수록 연계 없이 진행되는 지역자원 연계가 증가하는 경향을 나타나지 않았다. 1999년-2003년에는 지역자원 연계 중에서 물리적 공간 연계의 비율이 높았으며 최근으로 올수록 교육자 연계, 프로그램 연계가 나타났다. 부모교육을 실시함에 있어서 지역자원 연계는 부모로 하여금 더욱 풍부한 정보를 획득하고 지역자원의 활용범위를 확장할 수 있도록 하므로 지역자원에 대한 이해와 적용에 대한 노력이 필요하다고 본다. 본 연구는 육아종합지원센터의 부모교육을 시대에 따라 분석함으로써 추후 영유아기 부모대상의 부모교육 발전방안을 모색하기 위한 기초 자료를 제시하였다는 점에서 의미가 있다.;This research aims for chronologically analysing the parent educations conducted by the Support Centers for Childcare in order to figure out the tendency and change in the content, educators, targets, number of sessions and size of group, connection with social resources as time flows to provide the Support Center for Childcare the more desirable direction of parent education. The specific research questions are as follows. 1. What is the chronological trend for changes in the frequency of parent educations? 2. What is the chronological trend for changes in the content of parent educations? 3. What is the chronological trend for changes in educators of parent educations? 4. What is the chronological trend for changes in targets of parent educations? 5. What is the chronological trend for changes in number of sessions and group size of parent educations? 6. What is the chronological trend for changes in connection with social resources of parent educations? This research divided the era of 1999 to 2014 into three periods, and the object of this research is 1,926 cases of parent educations conducted by the Support Center for Childcare. The unit of analysis was the each and separate case of parent education, and the analyzation was conducted in an analysis investigated by content analysis. And the relevant frequency and percentage of the category was calculated according to each category. The results of this study were as follows. First, by chronologically looking at the rate of parent education conducted by the Support Centers for Childcare, the frequency gradually increased and especially in the third period (2009-2014) it has increased rapidly. Second, the contents dealing with the roles as parents was far high than those as an individual appeared, but recently this gap is gradually decreasing. The content about parental roles included child-raising information and parent-child play, and from the second period, the educational content dealing parent-child play and the role as an individual human being began to expand. The detailed changing trend of content reflected the classic parent education contents, the needs of young children's parents, the childcare support policy of the government, and the issues of the times. Third, educators were mainly experts at other domains, experts at early childhood education, and non-specialists in order. Among experts at early childhood education, professors and specialists were involved the most, and among experts at other domains the physical education and art instructors, and among non-specialists lay people were involved the most. Recently the range of educators has been diversified probably because the content has become various by reflecting the various need of parents from the entire local society. Fourth, 'parents only' was mainly the target of the program rather than 'parent and child', and at the third period cases that included grandparents as targets began to emerge. Lately, tendency to subdivide parent targeted programs into father and mother targeted programs, and parent-child programs into father-child and mother-child targeted programs has highly increased. This is because expectations towards the father's role in child-raising has grown. Fifth, most parent education was conducted in one session in a group consisted of 40 or less participants. Even parent education in small groups, with multiple sessions lean too much towards parent-child play and it is hard to take into account that it was carefully considered from the planning stage to heighten the effect of the program. Sixth, connection with social resources was not taken into account when conducting parent education, and lately the rate of this kind of non-consideration is increasing. In the first period, the rate of physical connection used to be high and as the time flows educator connection and program connection has begun to rear up, but the rate is decreasing. Connection with social resources in parent education helps the parent to obtain richer informations and to expand the range of social resources' practical use, so it is necessary to make efforts to understand and apply social resources As a result of looking into the chronological trend for changes in parent education of the Support Centers for Childcare from 1999 to 2014, suggests as follows. The quantitative increase in parent education means that the government's child support policies are continuously implemented and the qualitative variation means that the Support Centers for Childcare is playing a solid role as an institute to support child-rearing. This suggests that later on, the regional biased situation should get solved and it has to grow in both quantitative and qualitative ways by collaborative connections with local social resources. At the same time, the fact that there were chronological changes in parent education programs of the Support Centers for Childcare shows that it was affected by the external environment, and also that the center has no differentiation identities compared to other similar institutes as a professional parent education institute. So in order to maintain both consistency and change, developing parent education manuals jointly, developing various parent education programs that reflect the local distinctiveness, and developing professional human resources is necessary. This study is meaningful as parent education of the Support Center for Childcare that is a government agency specializing in child-rearing was chronologically analyzed, and presents basic data to search for the upcoming direction of development. Thus, it is expected to provide the Support Center for Childcare directions, including early childhood parent education by running in-depth analysis and model development research for parent education based on the limitations of the present study.
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