View : 1351 Download: 0

유치원 교육과정의 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 음악적 특성 및 교수·학습방법 분석

Title
유치원 교육과정의 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 음악적 특성 및 교수·학습방법 분석
Other Titles
An Analysis on the Musical Characteristics and Teaching Learning Methods of Children's Song in Teacher's Guide Books for the National Kindergarten Curriculum : Focusing on the 3rd ~ Nuri curriculum at the age range of 3-5
Authors
김민정
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 제 3차~3-5세 누리과정의 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 음악적 특성(박자·음정·음역·조성·형식)과 교수·학습방법(교수·학습매체와 활동전개방법)을 분석했다. 동요의 중요성과 가치에 대한 이해를 돕고, 향후 동요 창작 및 유아음악교육개선에 필요한 기초 자료를 제시함에 의의가 있다. 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 음악적 특성은 어떠한가? 1-1. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 박자는 어떠한가? 1-2. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 음정은 어떠한가? 1-3. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 음역은 어떠한가? 1-4. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 조성은 어떠한가? 1-5. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 형식은 어떠한가? 2. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요활동의 교수·학습방법은 어떠한가? 2-1. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요활동의 교수·학습매체는 어떠한가? 2-2. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요활동의 전개방법은 어떠한가? 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 음악적 특성 및 교수·학습방법 분석을 위한 연구과정은 다음과 같이 이루어졌다. 예비연구기간(2012년 8월 8일 ~2013년 1월 31일)에는 연구주제 및 연구문제 탐색을 위하여 동요작곡가 김진영, 이수인, 신귀복, 김성균과 면담이 이루어졌다. 본 연구기간에는 동요관련 문헌고찰과 연구계획서를 작성하고(2013년 2월 1일~2014년 4월 30일), IRB 승인(2014년 4월 21일)을 받았다. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요와 관련 자료를 수집하여 분석한 기간(2014년 5월 7일~2015년 10월 30일)에는 조사한 동요를 음악적 특성(박자, 음정, 음역, 조성, 형식)과 교수·학습방법(교수·학습매체와 활동전개방법)으로 분석이 이루어졌다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동요의 박자는 ‘홑박자, 겹박자, 변박자’ 순으로 많이 나타났다. 서양음악의 홑박자 동요가 전통음악의 겹박자 동요보다 많이 수록되었다. 전통음악의 전래동요와 국악동요 수록에 관심을 기울여야 하며, 홑박자와 겹박자 동요의 균형감 있는 수록이 이루어져야 한다. 동요의 음정은 홑음정이 겹음정보다 수록이 많았다. 홑음정은 ‘4도, 5도, 6도, 3도’ 순으로 많이 나타났다. 겹음정 9도는 제 3차 유치원 교사용 지도서에만 수록되었다. 2007 개정과 3-5세 누리과정에 창작동요가 수록되면서, 음정 변화의 폭이 넓어지는 경향을 보였다. 유아의 음악적 발달 수준을 고려한 음정으로 동요가 창작되어야 한다. 동요의 음역은 c'-c'’(8도), c'-d''(9도), c'-a'(6도), d'-d''(8도), d'-e''(9도), d'-b'(6도) 순으로 많이 나타났다. 유아의 음역에 무리가 있는 8도와 9도 음역 비중이 높아서 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요의 활용 시 점검이 필요하다. 유아가 노래 부르기 무리 없는 5도와 6도 동요 수록이 부족했다. 동요의 조성은 ‘다장조, 바장조, 라장조, 사장조, 가단조, 라단조, 마단조’ 순으로 많이 수록되었다. 동요의 조성은 장조가 단조보다 수록이 많았다. 밝은 분위기의 장조 동요뿐만 아니라, 다양한 분위기(기쁨, 화남, 슬픔, 즐거움 등)의 동요를 표현하는 장조와 단조 동요가 창작되어 수록되어야 한다. 동요의 형식은 ‘한 도막, 두 도막, 작은 세 도막, 못갖춘마디, 세 도막, 작은악절’ 순으로 많이 나타났다. 유아의 발달에 적합한 한 도막과 두 도막 중심의 동요가 많이 수록되었으나, 동요길이의 외적 형식과 더불어 동요구조의 내적 형식 점검이 요구된다. 둘째, 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요활동의 교수·학습방법(교수·학습매체, 전개방법) 분석 결과는 다음과 같다. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요활동의 교수·학습매체는 ‘시각매체, 청각매체, 시청각매체, 기타’ 순으로 많이 나타났다. 악기는 서양악기의 리듬악기가 많이 수록되었다. 서양악기와 전통악기, 리듬악기와 가락악기의 균형 있는 악기 제시가 요구된다. 3-5세 누리과정은 디지털 매체의 수록이 많았다. 이것은 아날로그 매체에서 디지털 매체로 변화하는 우리의 생활모습과 관계가 있다. 디지털세대인 유아들에게 디지털 매체로 교육하는 것은 생활 적응 면에서 도움이 된다. 그러나, 교육적 측면에서 유아는 감각 교육으로 학습이 이루어지므로 ‘아날로그 매체’의 구체적이고 직접적인 음악교수·학습매체를 통해 동요활동이 이루어져야 한다. 유치원 교사용 지도서에 수록된 동요활동의 전개방법의 ‘도입’은 ‘사전경험이야기나누기, 노랫말이야기, 주의집중(수수께끼 등)’ 순으로 많이 이루어졌다. ‘전개’는 ‘전체노래지도방법, 전체노래지도방법과 구절법 혼합’ 순으로 많이 제시되었다. 동요활동은 대집단 중심의 전형적인 교수방법 패턴으로 전체노래지도방법이 가장 많았다. 동요활동의 전형적인 교수방법 패턴은 유아에게 안정감을 주는 반면, ‘지루함’을 줄 수 있다. 동요활동은 대·소집단의 다양한 교수·학습접근이 필요하다. 전개의 ‘통합활동’은 ‘예술활동(신체표현, 미술 등)’중심으로 이루어졌다. 따라서, 동요활동의 통합활동은 음악활동(악기연주, 음악 감상 등)과 교과활동(언어, 과학 등)의 통합적 접근이 필요하다. 종결부분의 ‘마무리(평가)’는 제 5차 · 제 6차의 유치원 교사용 지도서에는 간과되었다. 점차 2007 개정과 3-5세 누리과정에서 동요활동의 평가 과정이 중요시 되었다. 종결의 평가는 다음 동요활동에 반영되므로 동요활동의 교수·학습방법에서 강조되어야 한다.;The purpose of this study is to examine the musical characteristics(time-meter, interval, compass, tonality, form) and teaching · learning methods(teaching·learning materials, teaching processes) of children's songs in teacher's guide books for the national kindergarten curriculum: focusing on the 3rd ~Nuri curriculum at the age range of 3-5. The current study also finds its meaning in helping the understanding of the importance and value of children's songs, presenting the basic data for composing of children's songs and improving early childhood education in music in the future. For these purposes, research questions are formulated as follows: 1. What are the musical characteristics in the children's songs in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 1-1. What are the time-meters in children's songs in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 1-2. What are the intervals in children's songs in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 1-3. What are the compasses in the children's songs in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 1-4. What are the tonalities in the children's songs in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 1-5. What are the forms in the children's songs in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 2. What are the teaching·learning methods children's song activities in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 2-1. What are the teaching·learning materials in the children's song activities in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? 2-2. What are the teaching processes in children's song activities in teacher's guide books for the national kindergarten curriculum? The research process for the musical characteristics and teaching and learning methods of children's songs in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum was done as follows. During the preliminary study(pilot study) period (August 8, 2012 - January 31, 2013), interviews were done on research topics and research issues with the composer(Jin-Young, Kim, Su-In, Lee, Gwi-Bok, Shin & Sung-Kyun, Kim). During the study period(February 1, 2013 - April 30, 2014), I wrote a research proposal, a review of literature, and received approval by the I.R.B.(April 21, 2014). During the study analysis period(May 7, 2014 - October 30, 2015), analysis was done on the musical characteristics(time-meter, interval, compass, tonality, form) of the surveyed children's songs and the teaching·learning methods(teaching·learning materials, teaching processes) of the children's song activities in the teacher's guide books for the national kindergarten curriculum: focusing on 3rd ~Nuri curriculum at the age range 3-5. The results of the study were as follows: First, in the care of the time-meter of children's songs the most frequent was in the order of simple time, compound time, and irregular time. There were more simple time songs which is a characteristic of western music than compound time songs which is a characteristic of the Korean traditional music in the teacher guide book in the national kindergarten curriculum. There should be more interest in including Koean nursery rhymes and creative Korean traditional children's songs, and a more balance inclusion of children's songs of simple time and compound time. In the case of intervals, there were more simple intervals than compound intervals. In the case of simple intervals the most frequent was in the order of 4th, 5th, 6th, and 3rd degree. A compound interval 9th degree was only included in the teacher's guide book in the 3rd kindergarten curriculum. The interval seemed to widen with the 2007 revision of the teacher's guide book and inclusion of children's song in the Nurri curriculum of the age range 3-5 for creative children's song. Children's songs should be composed with the consideration of the level of musical development of children. In the case of compass in children's songs, the most frequent was in the order of c'-c'’(8 degree), c'-d''(9 degree), c'-a'(6 degree), d'-d''(8 degree), d'-e''(9 degree), d'-b'(6 degree). The teacher guide book of the national kindergarten curriculum included many songs with a 8 degree and 9 degree compass which are strainful for a child's compass therefore careful reconsideration is needed when using such songs. There were a lack of songs in the teacher guide book of the national kindergarten curriculum with a 5 degree and 6 degree compass which are the adequate compass for a child. As for the tonality of the children's songs the most frequent was in the order of C major, F major, A major, G major, A minor, D minor and E minor. As for the tonalities of children's songs, there were more major songs than minor ones. As well as major songs that express a bright mood, there should be more major and minor children's songs that express various moods (joy, anger, sadness, amusement). As for the form of children's songs the most frequent was in the order of the one part form, binary form, small ternary form, incomplete bar, ternary form, and a phrase. There were many one part forms and binary forms which are adequate for the development of children, however along with the external form as the length of a children's song there should be more examination of the inner form of the structure of a children's song. Secondly, the results of the analysis of the teaching·learning method(teaching·learning materials, teaching processes) of children's song activities in the teacher guide book is as follows. As for teaching·learning materials of children's song activities in teacher guide book the most frequent was in the order 'visual material, sound material, audio-visual material, other'. There were more songs included that used rhythm instruments of western musical instruments. A more balance use of western instruments and traditional instruments, rhythm instruments and melody instruments is required. The Nurri curriculum at the age range 3-5 mostly included digital material. This is related to the change in our lifestyle of the shift from and 'Analog' to 'Digital' material. This form of digital education of children who can be characterized as the digital generation will help them adapt to the digital lifestyle of the future they will live in. However, considering the fact that a children's learning is achieved through sensation education, the children's song activities should be carried out with specific and direct teaching‧learning 'Analog material' in music. As for the type of introduction of the teaching processes for the children's song activities in the teacher guide book, the most frequent was in the order of 'sharing a pre-experience story, sharing a story of the song, and attracting attention(riddle, etc.)'. As for the type of development method of teaching processes for the children's song activities in the teacher guide book the most frequent was in the order of the whole-song teaching method and the mixture of the whole-song teaching method and phrase-by phrase teaching method. As for the children's song activities the most frequent method was the whole-song teaching method which is the typical pattern teaching method of large group. While the typical teaching method pattern of children's song activities can provide stability to children it can also bore the children. For children's song activities there should be more various teaching approaches both for the large and small groups. The integration activities in the development stage focused on the art activities(physical expression, art, etc.). Therefore, for integrated activities of children's song activities, an integrated approach of combining musical activities(playing musical instruments, listening to music, etc.) and subject activities(language, science, etc.) is needed. As for the finishing(evaluation) stage of the teaching processes, in the 5th, 6th of the teacher guide book in the national kindergarten curriculum this stage was hardly implemented. However the evaluation process of children's song activities became important in the 2007 revision and the Nurri curriculum at the age range 3-5. Since the contents of the evaluation stage can be reflected in the following children's song activities, this stage should be more emphasized in the teaching·learning method of children's song activities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE