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창작동화를 활용한 미술교구 개발 및 제품디자인 연구

Title
창작동화를 활용한 미술교구 개발 및 제품디자인 연구
Other Titles
Developing Art teaching aids and studying product design using creative fairy tales : Children’s design brand development
Authors
신혜성
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
급변하는 현대 사회는 갈수록 경쟁이 심화 되며 비인간화가 만연하다. 물질적 풍요의 이면에 그 문제점이 사회 전반에서 심각하게 드러나고 있으며 특히 유아 및 초등학교 저학년 어린이의 교육적 측면에서도 그 문제점이 심각하게 대두되고 있다. 아날로그적 감성을 기를 수 있는 교육적 도구와 내용은 점차 쇠퇴하고 각종 디지털 도구를 이용한 첨단화된 교육이 그 자리를 채우고 있다. 즉 감수성을 기르고 풍부한 예술적 상상력과 창의력을 성장시키기 보다는 각종 첨 단 교구를 활용한 기계적인 교육이 주가 되어 획일화된 교육 방식이 이루어 지고 있다. 따라서 본 연구에서는 인간의 생활 곳곳에서 발견할 수 있는 작은 여유와 행복, 기쁨을 주제로 어린이 교육용 컨텐츠에 사용될 수 있는 따뜻하고 아날로그적인 캐릭터를 개발하였다. 또한 캐릭터를 어린이 생활 용품 및 가구 브랜드에 적용하여 발전시켰다. 본 연구는 어린이의 창의력과 감수성 개발을 촉진하는 제품과 교육 내용, 교육 방법을 제시 하는데 그 목적이 있다. 기존 시장에서 판매되고 있는 디자인 및 미술 관련 어린이용 제품은 그 유형과 내용이 한정적이다. 특히 어린이 디자인 및 미술 교육을 목적으로 하는 국산 컨텐츠는 극히 드문 실정이고 수입 상품이 대부분이다. 따라서 본 연구에서는 기존에 출시된 국내 어린이 교육용 제품 사례를 분석하고 개선점을 제시하는 것을 한 축으로 하였다. 한 편, 다른 한 축에서는 창의력, 미술적 감성의 촉진으로 사용자인 어린이로 하여금 주변 환경과 세상에 대한 흥미를 지속시켜 나갈 것을 목적으로 하는 브랜드 ‘Ari & Kong’의 대표적 상품을 개발하였다. 따라서 본 연구에서는 개발한 캐릭터를 제품에 적용시켜 어린이 디자인 및 미술 교육 시장과 어린이 제품 시장에 상품화 할 수 있는 방안을 모색하고자 한다.;Through intensifying competition in our modern society undergoing rapid changes, dehumanization is rampant. Drawbacks of material influence are unfolded on the surface of the whole society and educational matters regarding preschoolers and lower grade students are especially on the rise. Educational equipment and content able to rear analog sensibility are gradually declining, and cutting edge education using all sorts of digital tools is in replacement. In other words, a standardized form of education has been made that makes use of all sorts of state-of-the-art technology rather than improving sensitivity and rearing abundant artistic creativity and imagination of children. Hence, this study has developed friendly, analog characters that can be used in children’s educational program with the theme of composure, happiness, and delight found in many aspects of human life. The characters are also applied and turned into children’s items and furniture brands. This study aims for suggesting product and educational context, educational method that promote the improvement of children’s creativity and sensibility. The existing designs and art related children’s products on sale are limited in the form and context. Domestic contents that aim for children’s design and art education are rare in size, and imported goods are the majority. Thus, this study has focused on analyzing domestic products of children’s education teaching aids launched beforehand and suggesting further improvement. On the other side, a representative product of‘Ari & Kong’has been developed that aims for the maintenance of children’s interest in macro-environment and the world by catalyzing their creative, artistic sensibility. Therefore, this study intends to apply the developed characters on products to seek solutions to commercialize them in children’s design and art education market.
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