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조선시대 화조도 꽃의 색채특성과 패턴 개발

Title
조선시대 화조도 꽃의 색채특성과 패턴 개발
Other Titles
The color characteristics of the flowers and patterns development in the flowers and the birds painting in the Joseon Era : focus on the court and the private residency
Authors
김정희
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
전통문화를 복원하고 예술적으로 표현하고자 하는 노력은 다양한 분야에서 끊임없이 계속 진행되고 있다. 그 가운데 대표적인 것 중의 하나가 민화이다. 민화는 우리 민족의 전통문화를 대표하며 서민들의 생활을 정서적으로 아름답고 풍요롭게 해주던 실용화로, 디자인 분야에서 민화를 재해석하고 활용하는 사례들이 많이 늘어나고 있다. 민화를 활용한 디자인은 여러 분야에서 시도되고 있으나 현대적이고 변형된 색채와 형태를 사용함으로 인해 그 경계가 불분명하고 명확하지 않다. 또 다방면에서 전통색을 연구하고 이를 데이터베이스화하려는 작업이 이루어지고 있지만 어느 한 영역으로 치우쳐져 있어 화조도에 관한 연구는 아직 미흡한 실정이다. 이러한 시대적 흐름에 맞춰 디자이너가 우리 고유의 전통적인 색채와 형태를 활용하여 대중적이고 창의적인 개발을 위한 깊이 있는 연구가 필요하다. 그 방법으로 가장 발전했던 조선시기의 민화 중 대중적으로 그려지는 화조도 꽃의 색채와 형태를 분석하고 그 자료를 체계화하여 디자인 소재로 널리 활용하고자 한다. 본 연구는 문헌조사 및 선행연구를 통한 이론적 연구와 색채 분석 도구를 통한 실증적 연구로 진행되었다. 그 결과물로 화조도 꽃의 종류별 색채팔레트와 디자인 모티브를 개발을 통한 패턴 디자인을 제안하였다. 연구의 진행과정은 다음과 같다. 첫째, 문헌조사와 기존의 선행연구 자료를 통해 민화의 개념과 배경 및 종류를 알아보고, 화조도 및 패턴 디자인 조사를 통해 이론적 배경을 마련하였다. 둘째, 색채 추출이 용이한 화조도 그림 38작품 총 202폭을 대상으로 색채특성을 알아보았으며 디지털 이미지화 작업을 거친 후 28종류로 분류된 꽃을 빈도수에 따라 12가지의 분석 대상으로 선정하였다. 또, 궁중·민가 구성요소에 따라 색상 팔레트 및 배색을 분류하였다. 셋째, CIE a*b* 그래프와 L*C* tone 그래프, NCS 색상환과 NCS 색삼각형을 활용해 전반적인 색채특성을 분석하였으며 이미지를 클러스터화하여 면적비를 분석한 후 배색 이미지를 구성하였고 디자인 모티브 및 패턴 디자인을 개발하였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 화조도에 등장하는 꽃의 종류는 총 28종류로 모란 62개(19%), 장미 42개(12%), 매화 29개(9%), 벚꽃 27개(8%), 연꽃 21개(6%), 국화 17개(5%) 등으로 모란과 장미의 등장 빈도수가 가장 높게 나타났으며, 등장 요소들은 궁중과 민가로 다르게 나타났다. 둘째, 화조도의 궁중·민가의 색상은 YR 계열로 비슷하게 나타났으며 명도, 채도, 색조군에서는 궁중·민가가 다르게 나타났음을 알 수 있었다. 셋째, 궁중 화조도와 민가 화조도에 따라 잎의 형태와 색채의 차이가 있었으며, 궁중 화조도의 잎은 표현기법과 완성도가 높게 나타났다. 이론적 연구와 실증적 연구를 바탕으로 디자인 모티브 및 패턴 디자인을 제안하였으며 결과는 다음과 같다. 디자인 모티브는 빈도수가 높은 모란, 장미, 국화, 벚꽃, 해당화 총 5가지의 꽃을 선정하여, 일러스트 (Adobe Illustrator CS6) 프로그램으로 민화의 꽃 이미지를 사실적으로 표현하였다. 색상은 궁중과 민가의 단색팔레트를 바탕으로 하였고, 사방이음(Direct Jointing) 방식의 원리피트디자인(One repeat design) 사각 형태로 궁중 15가지·민가 15가지 총 30가지의 패턴을 디자인하였다.;Trial for the restoring the traditional culture and expressing it artistically continuously is processing in various fields. One of the typical trials is the folk painting. Folk painting represents the tradition culture of our nation and is a practical drawing that fertilizes and makes the emotion of the people’s lives beautiful and the cases of reinterpretation and utilizing the folk painting in design field is highly increasing. The design that utilized the folk painting is attempting in multiple fields yet its boundary is uncertain and unclear as it uses the modernized and transformed color and form. Also the work of studying the traditional color in various aspects and data basing it is on the process however as it is biased in one filed so the study of the flowers and birds painting is insufficient. Following this stream of times, the thoughtful study that utilizes the traditional colors and forms of our own is needed for the purpose of popular and creative development. I would like to analyze the colors and forms of the flower in the flowers and birds painting that had painted most popularly among the folk painting in the Joseon period and systemize to widely utilize it into the design subject. This study was processed as the objective research through the theoretical research via literature research and preliminary research and color analysis tool. As a result of it, I suggest the pattern design that developed by the color pallet and design motive of flower kinds in the flowers and birds painting. The research was processed as below. First, I found the concept, back ground and its kind throughout the literature research and existing preliminary research and arranged the theoretical background throughout the design investigation of the flowers and birds painting and pattern. Second, in the object of 38 out of 202 the flowers and the birds paintings that are easy for color extract I found out the color characteristics and after digital imaging I selected the flowers that are classified into 28 kinds as 12 analysis object according to the frequency. Also the color pallet and combination were classified according to the compositions of the court and the private residency. Third, using the CIE a*b* graph and L*C* graph, NCS color wheel and NCS color triangle, I analyzed the overall color characteristics and clustering images then after analyzed the area ratio, constituted the combination images and developed the design motive and pattern design. The research analysis result is same as below. First, flower kinds in the flowers and the birds painting is total 28; 62 peony (19%). 42 rose (12%), 29 Japanese apricot flower (9%), 27 cherry blossom (8%), 21 lotus (6%), 17 chrysanthemum (5%) that shows the highest frequency in peony and rose and the appearance factors were showed as differently the court and private residency. Second, the colors of the court and the private residency in the flowers and the birds painting appeared in YR affiliation and the brightness and chroma, tone group were showed differently in the court and the private residency. Third, there are the difference of the forms and colors of the leaf according to the court and private residency of the flowers and the birds paintings and the leaf in the court flower and the birds painting shows the high expressive technique and completeness. On the basis of the theoretical research and the objective research I suggested the design motive and the pattern design and the result is same as below. For design motive, I selected total 5 flowers; peony, rose, chrysanthemum, cherry blossom and sweetbrier with high frequency and expressed the flower image of the folk painting realistically with the illustration (Adobe Illustrator CS6) program. Color was based on the solid pallet of the court and the private residency and the pattern was designed total 30; the court 15 and the private residency 15 in the form of the square form for one repeat design with the direct jointing type.
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