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남창 계면조가곡의 가야금선율 분석

Title
남창 계면조가곡의 가야금선율 분석
Other Titles
Analysis of the Gayageum melody in Namchang Gyemyeonjo Gagok : Aimed at the tunes of vocal and woodwind
Authors
김유선
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
곽은아
Abstract
본 연구는 남창계면조가곡 13곡의 가야금선율에 대해, 노래선율과 관악기선율을 함께 비교하여 가야금선율이 얼마나 동일하고, 얼마나 유사하고, 얼마나 상이한지의 상관관계에 대해 알아보았다. 또한 가야금선율이 어떠한 특징을 가지고 진행하는지 알아보았다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 남창계면조 가곡인 초수대엽·이수대엽·중거·평거·두거·삼수대엽·소용이·언롱·평롱·계락·편수대엽·언편·태평가의 선율을 분석한 결과, 전체 2,305박 중 가야금선율이 노래, 관악기선율과 동일한 부분은 1,007박(43.7%)으로 가장 많고, 가야금선율이 노래나 관악기와 전혀 다른 선율, 즉, 상이한 선율은 422박(18.3%)으로 두 번째에 해당하며, 가야금선율이 관악기와 동일한 선율은 383박(16.6%)이며, 가야금선율이 노래와 동일한 선율은 299박(13%)으로 네 번째에 해당하여 분포되어 있다. 가야금선율이 노래, 관악기선율과 유사한 선율로 나타나는 부분은 비교적 미비하였다. 남창계면조 가곡의 노래, 관악기선율이 가야금선율과 다른 경우, 가야금선율은 노래선율보다는 관악기선율과 더 동일한 선율임을 알 수 있었다. 그러므로 실제적인 가야금연주에 있어 노래선율에 집중하는 것 이외에 부분적으로 독자선율로의 진행이나 관악기선율과의 호흡이 더욱 중시된다고 볼 수 있었다. 둘째, 가야금의 유사선율은 세 가지 유형으로 나타난다. 한 대강 안의 두 박 중 첫 박의 가야금선율이 노래선율이나 관악기선율과 동일하고, 둘째 박이 서로 달라지는 선율을 보이는 경우를 유사선율①형으로 보았는데, 이러한 유형은 남창계면조가곡 13곡의 전곡에 걸쳐 모두 나타난다. 두 박 중 첫 박은 서로 다른 선율을 보이고, 둘째박의 가야금선율이 노래나 관악기의 선율과 같은 경우 유사선율②형으로 보았으며, 이러한 유형은 남창계면조가곡 13곡의 전곡에 걸쳐 모두 나타난다. 두 박 중 한 박은 가야금선율이 노래선율과 동일하고, 나머지 한 박은 가야금선율이 관악기선율과 같은 경우 유사선율③형으로 보았는데, 이러한 유형은 남창계면조가곡 13곡 중 이수대엽, 중거, 평거, 두거, 삼수대엽, 소용이, 계락, 편수대엽, 언편, 태평가의 10곡에서 나타난다. 가야금 유사선율의 특징을 정리하면, 가곡 선율에서 가야금, 노래, 관악기가 모두 동일하게 진행하다가 가야금선율이 첨가음을 넣어 변화를 주는 것으로 나타나거나, 또는 가야금은 계속 지속하는데, 노래나 관악기가 추가음을 넣어 선율의 변화가 생기는 경우에 나타난다. 가야금의 유사선율은 다음 선율로 연결하고자 하는 연계성을 위한 수법이거나, 선율에 변화를 주고자 하는 다양성을 위해 나타난다고 볼 수 있었다. 셋째, 가야금의 상이선율은 크게 두 가지 유형으로 나타난다. 한 대강 안에서, 가야금, 노래, 관악기의 선율이 각각 모두 다르게 진행하는 경우 상이선율①형으로 보았는데, 이러한 유형은 남창계면조가곡 13곡의 전곡에 걸쳐 모두 나타난다. 상이선율의 두 번째 유형은 한 대강 안에서 노래와 관악기는 서로 동일하게 진행하고, 가야금선율이 다를 경우, 상이선율②형으로 보았다. 이러한 유형은 남창계면조가곡 13곡 중 초수대엽, 이수대엽, 중거, 평거, 두거, 삼수대엽, 언롱, 평롱, 계락, 편수대엽, 언편, 태평가의 12곡에서 나타난다. 가야금 상이선율의 특징은, 선율의 변화를 위해 사용되는데, 노래, 관악기와 장2도, 완전4도, 완전5도 등의 관계로 진행할 때, 노래와 관악기가 주선율을 연주하므로, 가야금선율은 음이 다르더라도 크게 이질감을 주지 않는다. 때때로 가야금의 상이선율은 옥타브 이상으로 진행되기도 하지만, 이 역시 다른 선율로 느껴지지 않고, 가곡의 큰 선율선을 이끌어가는 통일성을 보인다. 또한 각 악곡의 끝 부분에서 가야금의 하행종지선율로 인한 상이선율이 출현하는데, 이는 완전 4도, 완전5도의 선율로 자연스럽게 마무리되는 모습을 보여준다. 넷째, 남창 계면조가곡에 나타난 가야금선율의 특징은, 크게 세 가지 유형으로 나타난다. 첫 번째는, 한 곡 안에서 가야금선율, 노래선율, 관악기선율이 모두 동일하고, 또 다른 부분에서 가야금선율은 노래, 관악기선율과 전혀 다르게 나타나기도 하며, 때때로 노래선율보다 관악기선율을 따라 진행하는 선율유형이다. 이러한 곡은 남창 계면조가곡 13곡 중 초수대엽, 중거, 평거, 평롱, 태평가이다. 두 번째는, 한 곡 안에서 가야금선율, 노래선율, 관악기선율이 모두 동일하고, 또 다른 부분에서 노래선율보다 관악기선율과 동일하며, 때때로 노래선율과 동일하게 진행하는 선율유형이다. 이러한 곡은 남창 계면조가곡 13곡 중 삼수대엽, 소용이, 언편이다. 세 번째는, 한 곡 안에서 가야금선율, 노래선율, 관악기선율이 모두 동일하고, 또 다른 부분에서 관악기선율보다는 노래선율과 닮았고, 그보다 낮은 비율로 독자선율을 갖고 있는 유형이다. 이러한 곡은 남창계면조가곡 13곡 중 이수대엽, 두거이다. 언급하지 않은 곡인 언롱, 계락, 편수대엽은 이러한 유형에 해당하지 않는다. 요약하면 남창 계면조가곡에 나타난 가야금선율을 노래선율, 관악기선율과 동일선율, 유사선율, 그리고 상이선율을 통하여 살펴본 결과, 가야금선율은 수직적이고 종적인 선율이라기보다는 평평하고 횡적인 선율을 보여주고 있으며, 한국전통음악의 유려한 선율선을 잘 보여주고 있다고 생각한다. 본고에서 남창 계면조가곡에 나타난 가야금선율을 중심으로 하여 노래선율, 관악기선율과 비교하여 동일선율, 유사선율, 상이선율의 관점으로 선율관계를 살펴보았는데, 또 다른 시각에서도 더 많은 연구가 이어지기를 바라며 본고를 마친다.;The study examines the Gayageum melody in 13 Namchang Gyemyeonjo Gagok pieces by comparing it to the tunes of the vocal and the woodwind to see the interrelations of how the lines are identical, similar, or different. Moreover, research is done to see the features of the Gayageum melodies. The results are as follows. First, as a result of comparing the Gayageum melody to that of the vocal and the woodwind in Namchang Gyemyeonjo Gagok, which includes Chosudaeyop, Isudaeyop, Chunggo, Pyonggo, Tugo, Samsudaeyop, Soyongi, Ollong, Pyongnong, Kyerak, Pyonsudaeyop, Olpyon, and Taepyongga, the identical parts with the vocal and the woodwind were in 1,007 beats (43.7%), which took place the most among the entire 2,305 beats. Gayageum melodies that were completely different to the vocal or the woodwind, which is the different melody, happened in 422 beats (18.3%), which took the second most. Melodies that were identical to the woodwind occurred in 383 beats (16.6%) and to the vocal were in 299 beats (13%), which took 4thplace. The part where the Gayageum melody appeared similar to that of the vocal and the wood wind were comparatively inadequate. In the case where the vocal and the wood wind melodies of Namchang Gyemeyeonjo Gagok were different to the Gayageum, it was clear that the Gayageum melodies were more identical to the wood wind rather than the vocal. Therefore, when it comes to a practical Gayageum performance, besides focusing on the vocal line, it attaches importance to the solo line progression in part and to coping with the woodwind melody. Second, the similar melody of Gayageum can be classified into 3 categories. When the first beat among the two beats of Gayageum melody in a Daegagng is identical to that of the vocal or the woodwind and different in the second beat is called Similar Melody Type ①. This type is presented throughout the whole 13 songs of Namchang Gyemyeonjo Gagok. When different melodies appear at the first beat of the two beats, and when the Gayageum melody is the same to that of the vocal or the woodwind at the second beat, it is classified as the Similar Melody Type ②. This type appears throughout the whole 13 pieces of Namchang Gyemyeonjo Gagok. Similar Melody Type ③ is when the Gayageum melody is identical to the vocal at the first beat of the two, and the same to the woodwind at the other. Among the entire 13 pieces, this type is shown in 10 pieces including Isudaeyop, Chunggo, Pyonggo, Tugo, Samsudaeyop, Soyongi, Kyerak, Pyonsudaeyop, Olpyon, and Taepyongga. To organize the features of the similar Gayageum melody, the melody of Gayageum, vocal, and woodwind made identical progression, and then additional notes were added to the Gayageum line to give changes. Otherwise, notes were added to the vocal or the woodwind during the sustaining Gayageum melody to give a transition to the tunes. The similar melodies act as a method to connect the tunes to the next phrase or to give a change in the melody for diversification. Third, the different melodies of Gayageum can be divided into two types. Different Melody Type ① is when the melody of Gayageum, vocal, and woodwind are all progressed differently in one Daegang. Such type appears throughout the whole Namchang Gyemyeonjo Gagok 13 pieces. Different Melody Type ② is when the vocal and the woodwind progresses in the same way but not with that of the Gayageum in one Daegang. Among Namchang Gyemyeonjo Gagok 13 pieces, this type is shown in 12 pieces, including Chosudaeyop, Isudaeyop, Chunggo, Pyonggo, Tugo, Samsudaeyop, Ollong, Pyongnong, Kyerak, Pyonsudaeyop, Olpyon, and Taepyongga. The features of Gayageum’s different melodies are used for the transitions to the tunes. When the line is progressed with the vocal and the woodwind with major 2nd, perfect 4th, and perfect 5th, the different Gayageum notes does not lead to alienation to the line, because the major melodies are performed by the vocal and the wood wind. Although Gayageum’s different melodies are progressed above octaves from time to time, this also does not give a sense of difference but a unity of leading the Gagok’s main melody line. In addition, different melodies appear in the end of each piece due to the Gayageum’s descending cadence line. This shows how naturally the piece is completed in the melody of perfect 4th and perfect 5th. Fourth, the features of the Gayageum melodies shown in Namchang Gyemyeonjo Gagok can be greatly classified into three types. The first type is when the melodies of Gayageum, vocal, and woodwind are all identical or entirely different in some parts, or progress is made along the woodwind melody and not the vocal in one song. This type of song is made in Chosudaeyop, Chunggo, Pyonggo, Pyongnong, and Taepyongga. Second type of melody is when the Gayageum melody is the same to the vocal and woodwind, identical to the woodwind rather than the vocal, and sometimes identical to the vocal in one song. Such type appears in Samsudaeyop, Soyongi, Olpyon. The third type is when the Gayageum melody is totally identical to the vocal and woodwind in some parts, occasionally similar to the vocal line rather than the woodwind, and sometimes holds an independent line at a relatively low rate. This type corresponds to Isudaeyop and Tugo. The songs which were not referred to, such as Ollong, Kyerak, and Pyonsudaeyop, does not apply to any of the types above. To sum up, as a result of examining the Gayageum melody line through comparing with the identical, similar, and different lines of the vocal and woodwind instruments from Namchang Gyemyeonjo Gagok, the Gayageum melody is not vertical but rather flat and transverse. Moreover, the line well demonstrates the elegant Korean traditional music tune. Focused on the Gayageum melody in Namchang Gyemyeonjo Gagok, the study compared the line with the relationship of the vocal and the woodwind instrument tunes in the perspectives of the same, similar, and diverse melodies. The author is looking forward for more studies to continue in different viewpoints.
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