View : 1116 Download: 0

성경에 나타난 원형적인 무용 텍스트와 컨텍스트 연구

Title
성경에 나타난 원형적인 무용 텍스트와 컨텍스트 연구
Other Titles
A Study on the Dance Text and Context in the Bible
Authors
김은혜
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신상미
Abstract
본 연구는 성경의 무용 텍스트와 컨텍스트에 나타난 원형적인 움직임과 그 특질들을 탐구하여 기독교무용의 이론적 기초를 마련하는 데 보탬이 되고자 한 것이다. 이를 위해 II장에서는 기독교무용의 개념적 고찰을 통하여 기독교무용의 범위와 의미를 한정하였다. 이어서 III장에서는 문헌 연구를 통한 언어학적 읽기와 Rudolf von Laban의 에포트 이론을 적용하여 성경의 무용 텍스트와 컨텍스트를 분석하였다. 먼저는 무용 텍스트에 대한 언어학적 접근을 바탕으로 움직임의 구조를 개관하였고, 이어서 무용 컨텍스트에 에포트 이론을 적용함으로써 각 텍스트에 함축된 질적인 측면을 살펴보았다. 본 연구에서 다룬 구약성경과 신약성경의 선별된 무용 텍스트들은 모두 열다섯 개로, 움직임 유형에 따라 아래와 같이 행렬, 도약, 원무, 회전, 그리고 춤추기 형식으로 구분된다. 행렬 텍스트: 하가그, 싸바브, 파싸크 도약 텍스트: 달라그, 라카드, 파자즈, 카파쯔, 할로마이, 오르케오마이, 스키르타오 원무 텍스트: 훌, 코로스 회전 텍스트: 카라르 춤추기 텍스트: 기일, 싸하크/짜하크 이상의 다섯 가지 형식에 따른 무용 텍스트들의 컨텍스트는 성경 본문의 인접 맥락(co-text), 상황적 틀(context of situation), 그리고 성경 바깥의 사회문화적 맥락(context of culture)들을 취합하여 종합적으로 살펴보았고, 텍스트의 인접 맥락을 중심으로 에포트 이론을 적용하여 성경에 나타난 무용 텍스트가 가지고 있는 다양한 특질들을 분석하였다. 이상의 연구를 통해, 본 연구자는 다음과 같은 세 가지 점을 발견하였다. 첫째, 이 연구에서 다룬 성경의 무용 텍스트들은 주로 하체의 움직임으로 유추할 수 있는 움직임 구조를 나타내었다. 둘째, 행렬, 도약, 회전, 원무, 춤추기 등 다양한 무용 형식을 막론하고 성경에 나타난 무용의 원형적인 특질은 축제의 정서를 담고 있음을 감지하였다. 셋째, 성경의 감정 어휘들은 신체 표현과 밀접하게 맞닿아 있으며 신체 어휘로도 바꾸어 읽을 수 있음을 확인하였다.;The purpose of this study is to investigate the archetypal movements and qualities of Christian dance based on dance text and context in the Bible. This aims to lay a foundation for Christian dance theory especially for churches and their congregations. For this, in chapter II is described criteria for the limitation of concept of Christian dance. And in chapter III is dealt with dance texts through linguistic research so as to survey their movement structural aspect, and is applied Rudolf von Laban's effort theory to the context to look at the qualities connoted in their contexts. Selected dance texts according to movement types from the Old Testament and the New Testament can be categorized into five dimensions as below: procession, leaping, circle, rotation, and dancing. And these are the texts researched in this study: Processional type: Hagag, Sabab, PasaH Leaping type: Dalag, Raqad, Pazaz, Qapatz, Hallomai, Orkeomai, Skirtao Circling type: Hul, Koros Ratational type: Karar Dancing type: Giil, Sahaq/Sahaq For the study of contexts of the dance texts, I synthesized co-text, context of situation, and context of culture, and analyzed them based on the effort theory. As the result, dance texts have manifested their own effort or effort combination, and different qualitative aspects even in the same type of movement. Three things I have learned through this study. First, dance texts in the Bible dealt here are considered to be lower part oriented movement in terms of body usage. Second, biblical Christian dance has joyous emotional and festival aspects, especially concerning the dance texts in the Old Testament. And finally, emotional terms such as Samaq and euphaino in the Bible are found to be read as physical expressional terms.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE