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고속도로건설의 환경영향평가를 위한 HEP(Habitat Evaluation Procedure)기법 적용

Title
고속도로건설의 환경영향평가를 위한 HEP(Habitat Evaluation Procedure)기법 적용
Other Titles
Environmental Impact Assessment application of expressway construction using the Habitat Evaluation Procedure(HEP)
Authors
최지영
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 환경공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이상돈
Abstract
환경영향평가는 사업시행에 따른 전과 후의 비교·평가를 통한 예측으로 효과적인 저감방안을 구축해야 한다. 기존의 환경영향평가서의 자연 환경분야는 다른 분야와 달리 정량적인 평가를 통한 예측이 미흡한 실정이다. 본 연구는 이를 위한 방안으로 생태계라는 장기적인 영향·예측 판단이 어려운 부분에 대하여 정량화할 수 있는 방법으로 HEP(Habitat Evaluation Procedure)기법을 이용하여 예측·평가를 목표로 하여 연구하고자 하였다. 본 연구는 홍천~인제 고속도로 건설사업인 연구지역의 사업 유무에 대한 변화와 생태통로 13개 지점에 대한 효과에 대하여 연구종을 고라니(Hydropotes inerimes)로 선정하여 HSI(Habitat Suitability Index)모델을 기반으로 HEP기법을 적용하여 생태계를 정량화하는 방안을 구축하였다. HEP의 토대인 HSI를 구축하기 위해 고라니의 식이습성에 대한 연구자료를 통해 SI(Suitability Index)를 선정하였으며, 생태통로 13개 지점의 반경 1km의 버퍼를 설정하여 선정된 6개의 SI를 GIS프로그램을 통해 도출된 SI값을 산술평균법으로 결합시켜 HSI를 구하였다. 면적을 통한 HU(Habitat Unit)와 이를 누적시킨 THU(Total Habitat Unit)값을 통하여 선정한 목표연도에 따라 HEP기법의 최종적 도출단위인 CHU(Cumulative Habitat Unit)를 구하여 사업의 유무와 저감방안의 유무에 대해 정량적으로 비교·평가를 하였다. 연구 결과는 먼저 홍천~인제 지역의 서식지 적합성 지수로는 0.71로 고라니의 서식요건으로 적절한 질로 구성된 위치로 판단되었다. 그리고 NEPA에서 환경영향평가에 적용하는 3가지로 구분하여 회피방법(No action)인 고속도로 건설 전, 최소화방법인 고속도로 건설 후, 보상단계인 생태통로 건설 후로 비교하여 사업에 따른 순손실과 저감방안에 따른 순이익의 값을 산출하였다. 결과적으로 도로 건설로 인한 서식지 순손실 값은 912.29로 감소하였으며, 이는 실제 대규모 사업에서는 여러 노선 중 선택하는데 이 때, 순손실 값을 비교하여 가장 작은값의 노선을 선정하여 건설로 인한 서식지 피해가 가장 적은 노선선택이 가능할 것으로 사료된다. 생태통로 건설로 인한 저감방안에 따른 순이익은 CHU 362.71 값으로 증가하였으며, 이는 개발초기 단계에 환경영향평가에서 필요한 저감방안의 면적을 연계한다면 실제로 개발에 따른 피해를 최소화 하면서 효율적인 저감방안 제시를 할 수 있어 기존에 있던 평가 보다 부합할 수 있을 것으로 판단된다. 생태통로 13지점의 순이익을 비교하여 가장 큰 값이 가장 적절한 위에 건설 된 곳으로 판단할 수 있다. 순이익이 가장 큰 곳은 지점4로 생태통로로 인하여 하천을 연결시켜줌으로써 69.53값의 순이익으로 위치적으로 가장 적절한 서식지를 연결 해주는 것으로 판단되었다. 생태통로의 건설은 높은 비용적인 측면을 고려하여 생태통로의 적지 선정 방안으로 활용될 것으로 판단된다. 저감방안 설치에 여러 방안이 있을 시, 큰 순이익 값의 지점이 가장 적절한 방안으로 생태통로의 적지선정에 생태계량방법으로 효율적으로 작용할 수 있을 것으로 사료된다. 본 연구는 HEP을 통하여 사업의 유무의 CHU지수 결과의 비교로 순손실을 정량적으로 산출로 통하여 건설로 인한 소실되는 자연을 정량적으로 평가하여 기존의 환경영향평가의 실무에 기술적인 측면으로 보다 효과적인 저감방안 제시에 적용될 수 있을 것으로 사료된다.;EIA(Environmental Impact Assessment) plays a central role in shaping the effective mitigation methods and affected environment evaluation according to project execution. Environment field of existing EIA is not enough to predict quantitatively assessment unlike other fields such as air, water field. This study is able to quantify environment field about difficult judgment of influence·predictive using HEP(Habitat Evaluation Procedure). This study selects species(water deer) and analysis environmental changes due to construction in study area(Hongcheon~Inje-gun) and the effects of 13-points eco-corridors based on constructed HSI(Habitat Suitability Index)model by applying the technique HEP which is the way to quantify the ecosystem in study area. In order to build HSI which is foundation of HEP, SI was selected through studies about water deer(Hydropotes inerimes) and chosen 6 SI to combine the value derived from the GIS program by setting the 1km buffer of 13-point was determined as the arithmetic average method. HU(Habitat Unit) value through the area and cumulative THU(Total Habitat Unit) value was finally derived value of the CHU(Cumulative Habitat Unit) of HEP’ final Index. Using the CHU value, it can quantitatively compare and evaluate about the presence·absence of construction. First results, HSI value of Hongcheon~Inje-gun was calculated at 0.71 that is determined to be position consisting on appropriate quality as water deer habitat requirements on the basis of more than HSI 0.6. And it was compared to separate into three using at EIA of NEPA that is a avoidance method(before the expressway construction), minimization method (expressway construction) and ecological compensation method(after eco-corridor construction). These were compared by calculating CHU value of the net loss according to expressway construction and net income according to mitigation methods. As a result, habitat loss value due to construction decreased by 912.29. This is the real large-scale construction to choose among several routes, as compared to a net loss value by selecting the route of the least value. It is possible to select route by comparing the net loss values that is considered route selection of the smallest habitat damage caused by the construction. Net income due to the eco-corridors construction has increased by CHU 362.71 value, which can actually effective mitigation measures proposed, while minimizing the damage caused by the development if linked to areas of mitigation measures required by the development of environmental impact assessment. So, it is determined to be able to meet than the existing evaluation. Compared to a net profit of 13-points eco-corridors, maximum value is determined to build the most appropriate place. Net income of point 4 is the biggest(69.53) by linking the river through eco-corridor that is considered to connect positionally the most suitable habitat. In consideration of the aspect of the eco-corridor construction’ high cost, it was expected to utilize position selection method of eco-corridor. This study indicated to quantitatively calculate the net loss value by comparing the CHU index about presence·absence of the construction through the HEP. And this is expected to suggest more effective quantitative analysis of ecosystem and mitigation method through the technical aspects in existing EIA.
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