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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
조은희
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
본 논문에서는 바로크 시대, 고전시대, 낭만 시대와 현대에 이르기까지 시대순으로 배열된 필자의 석사과정 졸업 연주회 프로그램을 연구하였다. 또한 4개의 서로 다른 언어의 곡들을 골고루 선택하여, 시대와 언어에 따른 작품에 대한 연구를 시도하였다. 헨델의 ≪9개의 독일어 아리아 (Neun Deutsche Arien)≫는 1724년에서 1727년까지 3년 동안 작곡된 작품으로, 그 중 제 5곡인 <영혼아 노래하라, 주를 찬양하라 (Singe Seele, Gott zum Preise, HWV 206)>는 악기 오블리가토와 함께 연주되는 다카포 아리아이다. 이 곡은 ABA형식으로 A부분과 B부분의 다른 선율과 가사를 충분히 구별하여 연주해야 하고, 다시 A부분으로 돌아와서는 성악 선율을 장식해주어야 한다. 또한 바이올린 선율과 성악 선율이 동등하게 연주된다. 모차르트의 모테트 ≪기뻐하라, 환호하라 (Exsultate Jubilate K.165)≫는 1773년 이탈리아 여행 중 작곡되었다. 여행을 통해 이탈리아의 세속적인 성격의 화려한 오페라풍 교회음악을 접하게 되었고, 그 영향으로 모테트 ≪기뻐하라, 환호하라≫의 아리아들은 오페라 아리아와 같이 화려한 선율과 긴 멜리즈마를 갖고 있다. 파니 멘델스존 헨젤, 펠릭스 멘델스존 그리고 프란츠 슈베르트는 괴테의 ≪서동시집 (West-östlicher Divan)≫에 나오는 마리안네 폰 빌헬름의 시 <줄라이카 (Suleika)>에 곡을 붙였다. 파니 멘델스존 헨젤은 여성 작곡가로, <줄라이카>를 변형유절형식과 아르페지오 반주를 사용하여 아름다운 분위기의 곡으로 작곡하였다. 펠릭스 멘델스존 역시 변형유절형식과 아르페지오 반주를 사용하였지만, 파니 멘델스존 헨젤보다 더 낭만적이고 극적인 가곡을 작곡하였다. 프란츠 슈베르트는 통작형식과 다양한 반주 음형을 사용하여 더욱 풍부하게 작곡하였다. 슈베르트의 곡은 세곡중 제일 먼저 작곡되었지만 파니와 멘델스존보다 발전된 가곡 양식을 사용하였다. 풀랑은 프랑스 예술가곡의 계승자로, 그의 연가곡인 ≪노래들 (Airs chantés, FP46)≫에는 연주자를 위한 세심한 지시가 있으며 각 곡의 제목은 곡의 분위기를 암시해준다. 연주자는 작곡가의 지시를 충분히 숙지하여, 프랑스 특유의 우아하면서도 재치 넘치는 분위기를 살려야 한다. 아르젠토는 합창 음악, 오페라와 가곡 작곡가로 알려졌으며, 현대 음악 기법을 사용하여 서정적인 음악작품을 작곡하였다. ≪6개의 엘리자베스 시대의 노래들 (Six Elizabethan Songs)≫은 곡의 주제가 뚜렷하며, 각 곡의 제목이 곡의 분위기를 어떻게 이끌어 나가야 할지를 지시하고 있다. 이 곡은 시와 음악의 결합이 뛰어나며, 성악가와 피아니스트에게 수준 높은 기술이 요구된다. 구노는 근대 프랑스 음악의 거장으로서, 오페라 작곡가로 유명하다. 아리아 <보석의 노래 (Air des bijoux)>는 오페라 ≪파우스트 (Faust)≫ 3막에서 주인공 마르그리트가 보석 상자를 발견하고 부르는 아리아이다. 가사와 음악을 하나로 결합하여 주인공의 심리를 자세히 묘사할 수 있어야 한다. 또한, 구노 특유의 명료함과 서정적인 우아함을 가지고 연주해야 한다. 연주자들이 본 연구를 바탕으로 작품에 대한 충분한 이해를 갖고 연주할 수 있기를 기대하며, 더불어 더 다양하고 활발한 연구의 기초가 되기를 희망한다.;This study analyzes master degree recital program, arranged in time order, starting from Baroque, Classical, Romantic and Contemporary. This paper conducts a new analysis toward diverse repertoires in terms of different time periods and four different languages. Händel’s ≪Neun Deutsche Arien≫ was composed for three years, from 1724 to 1727. The fifth piece, , is a da capo aria performed with instrument obligato. Performers should keep in mind that this ABA structured piece has different melodies and lyrics between A and B part. Melodies in the repeated A part should be ornamented. In addition, performers should notice that their melody is identically played by the violin. Mozart’s motet, ≪Exsultate Jubilate K.165≫ was composed during his trip to Italy in 1773. His experience in Italy introduced him to sacred music that has secular and colorful operatic characteristics. Influenced by this, arias in his motet, ≪Exsultate Jubilate K.165≫, have long melisma and gorgeous melodies which are similar to opera arias. Fanny Mendelssohn Hansel, Felix Mendelssohn, and Franz Schubert composed different songs using the same poem of Marianne von Wilhelm’s , written by Goethe, from ≪West-östlicher Diwan≫. Fanny Mendelssohn Hansel, a female composer, wrote a beautiful piece with using modified-strophic form and arpeggio accompaniment. Felix Mendelssohn also used modified-strophic form and arpeggio accompaniment. However, compared to Fanny Mendelssohn Hansel, his music shows more romantic and dramatic characteristics. Franz Schubert composed his abundant and rich music with through-composed form and various accompaniment styles. Schubert was the first of the three composers to write , but his work has the most advanced art song style. Poulenc is one of the successors of French art song. His song cycle, ≪Airs chantés, FP46≫, includes delicate instructions for performance and each title implies the different atmospheres of each song. Performers should be able to follow the instructions and fully express the unique elegance and wit of French art songs. Argento is famous for his choral music, opera and art songs. He composed lyrical music pieces using contemporary techniques. Pieces in ≪Six Elizabethan Songs≫ have clear themes and each title represents the image and atmosphere of each song. This cycle shows an outstanding combination of the music and the lyrics. The songs require high technique for both singers and pianists. Gounod, the maestro of modern French music, is well-known for his opera. is an aria from his opera, ≪Faust≫. In Act 3, Margeret, the heroine, sings this aria when she finds a jewel box. Performers should be able to specifically depict Margeret’s thoughts and feelings by combining the music and the lyrics. In addition, this piece should be performed with Gounod’s unique clearness and lyrical elegance. I look forward to this paper contributing towards good performance based on its thorough analysis and comprehension of each music piece. Lastly, I wish that this study could form the basis for further and diverse research.
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