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Johannes Brahms Violin Sonata No.3 in d minor, Op.108에 관한 연구 분석

Title
Johannes Brahms Violin Sonata No.3 in d minor, Op.108에 관한 연구 분석
Other Titles
A study of J. Brahms Violin Sonata No. 3 in d minor, Op. 108
Authors
유혜인
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 낭만주의 음악의 대표적인 작곡가 중 한명으로, 슈만이 브람스에 대한 칭찬의 글을 발표하면서 세상에 이름이 알려지기 시작하였다. 브람스는 르네상스와 바로크 작곡가들부터 베토벤과 초기 낭만주의까지 이르는 과거 음악에 아주 능통하고, 당대의 고전적, 민속적 이디엄을 종합하여 자신만의 독특한 스타일을 만들어 냈다. 또한 교회 양식에서부터 집시음악까지 당대의 모든 음악언어를 사용하였으며, 그것을 그의 음악 속에 적용시켜 다양하고 감각적인 자신만의 표현 어법을 만들어냈다. 본 논문은 브람스의 수많은 작품 중 저자에게 가장 인상 깊게 자리 잡았던 그의 바이올린 소나타에 대하여 집중 분석해보고자 한다. 먼저 소나타의 개념을 살펴보면 소나타란 소나타 악장을 포함하고 있는 다악장 기악 독주 곡을 뜻한다. 이것은 바로크시대부터 발전하기 시작하였는데, 이 시대의 소나타는 단순한 모음곡의 일종으로 교회소나타와 실내소나타, 트리오 소나타, 독주 소나타 등이 있다. 고전주의 시대 소나타는 하이든, 모차르트, 베토벤에 의해 구성과 형식이 확립되었고, 낭만주의 시대 소나타는 이를 계승하고 각각의 작곡가들이 그들만의 음악 어법을 추가하여 소나타를 발전시켰다. 브람스는 바이올린 소나타를 총 세곡(Op.78, Op.100, Op,108)을 작곡하였는데, 그 중 브람스의 바이올린 소나타 3번(Op.108)은 1886-1888년에 작곡되었고, 1888년 12월 21일, 부다페스트에서 브람스의 피아노, 후바이(Jeno Hubay, 1858-1937)의 바이올린 연주로 공식 초연되었다. 이 작품은 소나타 1번(Op.78)과 2번(Op.100)에 비하여 오랜 기간 동안 작곡되어 보다 더 웅장하고 교향악적이며, 내면적인 차분한 서정성이 잘 나타나있다. 이러한 성격들과 대위법 및 겹리듬이 서로 어우러져서 중후한 만년의 브람스 음악 특유의 품격을 나타내고 있다. 이 곡은 전통적인 소나타 형식으로 작곡되었으며, 네 개의 악장(Allegro-Adagio-Un poco presto e con sentimento-Presto agitato)으로 이루어져 있다. 네 개의 악장은 동등하게 다루어지고 있으며, 피아노가 반주역할에만 머물지 않고 바이올린과 조화가 대등하게 조직적으로 균형을 이루고 있다. 1악장은 빠른 악장의 소나타 형식으로 이루어져 있으며, 바이올린의 주제 선율과 피아노의 당김음이 조화를 이루며 신비스러운 분위기를 자아낸다. 2악장은 느린 악장의 2부 형식으로 이루어져 있고, 첫 주제 선율은 바이올린의 G현만으로 시작하는데, 이는 풍부한 음향을 가지며 서정적인 아름다움을 나타내고 있다. 3악장은 스케르초라는 명칭은 따로 제시되어 있지 않지만, 스케르초적인 성격이 나타나있는 악장으로, 3부 형식으로 이루어져 있다. 피아노에서 주제선율을 먼저 제시하고, 이어서 바이올린이 주제 선율을 받아서 연주한다. 4악장은 론도 소나타 형식으로 이루어져 있고, 화려함이 묻어나는 악장이다. 브람스 바이올린 소나타 3번을 전체적으로 보았을 때, 리듬은 붓점과 겹리듬, 당김음, 헤미올라 리듬이 자주 사용되었다. 화성으로는 감7화음, 분산화음 등이 많이 사용되었다. 마지막으로 선율적인 부분에서는 1악장의 제 1주제를 네 개의 악장 전체의 순환동기로 나타내고 있고, 반음계적 진행, 대위법적 진행, 음형의 확대 및 축소, 그리고 이 모든 것들이 발전하여 곡 전체에 잘 나타나 있다. 본 논문에서는 브람스의 생애, 소나타의 개념을 소개하고, 브람스 소나타 3번의 작품 배경 및 형식, 화성, 선율 분석을 통해서 브람스가 추구하고자 하였던 음악관에 대하여 살펴봄으로써 그의 음악을 조금 더 심도 있게 이해하고자 하는 데에 그 목적이 있다.;This dissertation is analysis of which is most impressive for author. Johannes Brahms(1833-1897) was one of the representative of romantic music composers who had become well-known from Schumann’s announcement of complimentary letter about him. He was proficient in music ranging from renaissance and baroque composers to L. v. Beethoven and the early romantic era. He also synthesized classical and folk idioms in order to create his unique style. Besides, he used all the music languages of the eras from church music to gypsy music. By applying those into his own music, he made it possible to create his music idiom that could express variety and sensibility. 'Sonata' means a piece for solo instrument arranged in several movements including sonata movement. At the beginning of its development in the baroque period, the sonata was a simple kind of suite represented by church sonata, chamber sonata, trio sonata, and sonata for solo. The form of the classic sonata had been established by F. Haydn, W. A. Mozart, and L. v. Beethoven. Then it was carried over to the sonata from romantic period along with the additional music idioms of each composer. J. Brahms composed his violin sonata which is a type of the chamber music. Among the total three of his violin sonatas (Op.78, Op.100, Op,108), the sonata No.3(Op.108) was composed in 1886-1888. The work was officially premiered on December 21th, 1888 in Budapest by J. Brahms(piano) and Jeno Hubay(violin, 1858-1937). Inner tranquility in lyricism and a clear glance were well appeared in the sonata no.3 considering the fact that it was composed for a longer time with symphonic magnificence compared to the No.1(Op.78) and 2(Op.100). Unique imposing music style of his later year was the combination of counterpoint and double rhythm with these characteristics. J. Brahms violin sonata No.3 was mainly composed as a form of traditional sonata consisted of four movements (Allegro-Adagio-Un poco presto e con sentimento-Presto agitato). These four movements are also treated equally in this piece and it was so systematically balanced with the violin that the piano could be deviated from playing its role as an accompanist. The first movement is composed of the sonata form in the fast movement where the violin’s thematic melodies and piano’s syncopation are beautifully harmonized and create a fantastic atmosphere. The second movement is composed of the slow movement with binary forms. The first thematic melody starts with only G-string of the violin which stands for the rich sound and lyrical beauty. The third movement composed of ternary form is a movement with its characteristic of scherzo, even though its appellation is not presented. The piano first proposes the thematic melodies then the violin shows up right after that thematic melodies. The fourth movement is a movement of splendor and it is composed of the rondo sonata form. Taken all of the J. Brahms violin sonata No.3, dotted and double rhythm, syncopation and hemiola are frequently used in terms of rhythmic aspect. In terms of harmonic aspect, diminished seventh chord and arpeggio chord are used the most. With regard to melodic aspect as the last, cyclic motivation of the entire four movements is appeared on the principle theme area in the first movement. Moreover, chromatic and counterpoint progressions, extension and contraction of musical figures as well as the other components are properly displayed in the whole music. J. Brahms’s life and sonata’s concept will be introduced in this dissertation. By looking into his view that he pursued on music with the analysis (formal, harmonic, melodic and rhythmic) and the background of Brahms sonata No.3, the purpose of this paper is to better understand his music in depth.
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