View : 1007 Download: 0

W. A. Mozart의 Violin Sonata in B♭Major K.378의 분석 연구

Title
W. A. Mozart의 Violin Sonata in B♭Major K.378의 분석 연구
Other Titles
A study on Violin Sonata in B♭ Major, K.378 by Wolfgang Amadeus Mozart
Authors
권세미
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
모차르트(W. A. Mozart, 1756-1791)는 6세부터 35세로 생을 마감할 때까지 방대한 작품을 남겼다. 모든 장르에 뛰어났던 모차르트는 서양 고전 음악에서 위대한 음악가로 인정을 받았다. 특히 그의 피아노 소나타와 협주곡, 오페라, 교향곡, 실내악 작품과 합창곡은 고전 양식의 축소판이라 해도 과언이 아니다. 본 논문은 그가 청년 시절 만하임과 파리 여행을 한 후 잘츠부르크로 돌아온 1791년 초에 작곡한 Violin Sonata in B♭ Major, K.378을 연구, 분석하는 것을 목표로 한다. 이 곡은 모차르트의 초기 바이올린 소나타와 달리 바이올린의 역할이 급부상한 중기 작품으로 바이올린과 피아노가 어떻게 유기적으로 역할을 주고받는지 서양 고전음악 이론을 바탕으로 한 구조적 분석을 중점으로 두었다. Violin Sonata in B♭ Major, K.378의 구성은 3악장의 소나타 형식이며 제 1악장은 소나타 형식 (Sonata-allegro Form)으로 제시부, 발전부, 재현부의 세부분으로 나뉜다. 제 2악장은 겹세도막 형식 (Compound Ternary Form)으로 A-B-A'의 구조를 띈다. 제 3악장은 론도 (Rondo)이고 일반적인 조성음악안의 론도의 조성변화와는 다른 모습을 띈다. 모차르트는 고전형식의 절제된 형식 안에서 적절한 비화성음을 사용하고 선율선을 중시하는 전조적 동형진행 방식의 사용 등으로 모차르트만의 색체를 여실이 드러내고 있다.;Starting from six years old to 35, when he died, W. A. Mozart left huge pieces of masterpieces. He received recognition for a great musician in the Western classical music. His piano sonatas, concertos, operas, symphonies, chamber works and chorus not too much to say that this is a microcosm of the classical style. This paper is intended to study and analyze the violin sonata in Bb Major, K.378, which Mozart composed in the early of 1791 in his youth, after a trip from Paris to Salzburg with Mannheim. This violin sonata, unlike his early violin sonatas, suddenly emerged the role of the violin among the works in his medium career term. This researcher analyzed the structure how do the violin and a piano exchanging the position organically. The violin sonata in B♭ Major, K.378 consists of the three movements, and the first movement, Sonata-allegro form, has an exposition, a development, and a recapitulation. The second movement which is Compound Ternary form has A-B-A' pattern. The third movement is Rondo showing a different Key relationship from standard tonal music. Mozart showed his distinctive color of music, using appropriate non-harmonic notes and modulating sequence stressing on melody line in a classically understated form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE