View : 62 Download: 0

Johannes Brahms의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 9」에 나타나는 Clara Schumann의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 20」의 영향

Title
Johannes Brahms의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 9」에 나타나는 Clara Schumann의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 20」의 영향
Other Titles
A Study of the Influence of Clara Schumann's "Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 20" on Johannes Brahms' "Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 9"
Authors
전옥길
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 9」에 나타나는 클라라 슈만(Clara Wieck Schumann, 1819-1896) 의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 20」의 영향을 연구하기 위해 작품을 둘러싼 시대 상황이나 인간관계와 같은 외적 요소와 주제의 원형도, 조성, 형식과 같은 음악적인 내적 요소들에 근거하여 두 작품을 비교 및 분석 하였다. 변주곡은 브람스가 가장 선호하던 형식 및 작곡 기법으로, 그는 변주곡 안에서 주제가 갖는 중요성과 더불어 특히 주제의 베이스 선율이 갖는 중요성을 주장했다. Op. 9는 이러한 브람스의 입장이 잘 나타난 작품으로 초기 변주 작품으로서 그 위치가 매우 중요하다고 할 수 있다. 여기에 불과 1년이란 시간적 차이를 두고 먼저 작곡 된 클라라 슈만의 Op. 20은 브람스의 작품과 동일한 주제를 인용한 변주곡으로 브람스의 Op. 9와 매우 밀접한 관련을 맺고 있는 작품이다. 브람스의 Op. 9와 클라라 슈만의 Op. 20에 동일하게 사용된 ‘슈만 주제’는 로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 「Bunte Blätter, Op. 99」의 No. 4, ‘Albumblätter Ⅰ’이다. 슈만의 Op. 99는 1830년대부터 1840년대 중반까지 작곡되었던 그의 여러 소품들이 정리되어 1852년에 출판된 작품으로 마리 포츠(Mary Potts, 1827-1858)에게 헌정되었다. 출판시기상으로는 슈만의 후기작품에 속한다. 클라라 슈만의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 20」은 1853년 작곡되었으며 자신의 남편인 슈만의 생일을 위해 선물용으로 작곡한 작품이다. 주제는 슈만의 「Bunte Blätter, Op. 99」의 No. 4를 그대로 인용했으며 총 7개의 변주를 포함한다. 클라라 슈만의 후기 피아노 작품으로 분류되는 첫 번째 작품이다. 브람스의 「Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 9」는 1854년 작곡되어 클라라 슈만에게 헌정되었다. 작곡 동기는 슈만이 정신병원에 입원 한 이후 슬픔에 잠긴 클라라 슈만을 위로하기 위해서였다. 작품의 주제로 브람스는 클라라가 사용한 슈만 주제를 그대로 인용해 사용하였다. 초기 작곡 당시에는 14개의 변주곡이었으나 이후 제 10번과 11번 변주가 추가로 작곡되었고, 현재 총 16개의 변주로 이루어져 있다. 이 작품은 브람스가 시도한 가장 첫 번째 변주곡은 아니지만 변주곡들의 작품 번호 중에선 가장 앞에 자리하는 작품이다. 본 연구는 기존 연구들이 브람스의 Op. 9를 중심으로 분석하되 그와 밀접한 관련을 맺고 있는 클라라 슈만의 Op. 20의 작품성 및 작품 내적인 특성은 깊게 연구하지 않았던 점과 달리, 이 두 작품을 동일한 기준에서 비교 분석함으로써 두 작품 모두를 이해하고 조명하는 데에 필요한 새로운 관점을 제시하고자 하였다.;The purpose of this study is to analyze the influence of "Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 20" by Clara Schumann(1819-1896) on "Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 9" by Johannes Brahms(1833-1897) by examining external factors of the composers such as personal relationships and historical events and analyzing internal features of the works. Both the variations of Clara and Brahms used the same theme from Robert Schumann(1810-1856)'s "Bunte Blätter, Op. 99, No. 4, 'Albumblätter Ⅰ'," composed in 1841; Op. 99 set was published in 1852 and dedicated to Mary Potts(1827-1858). Clara's "Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 20" was composed in 1853 to be given as a birthday present for Robert and was dedicated to him. Op. 20 consists of the theme and seven variations. Brahms' "Variations on a Theme by R. Schumann, Op. 9" was composed in 1854, a year after Op. 20 was composed. Op. 9 was dedicated to Clara as a present of consolation. It consists of the theme and sixteen variations. In order to examine the influence from the external factors, the timeline divided into three periods were used: Dresden period from 1840 to 1845, Düsseldorf period from 1850 to 1854 and Düsseldorf and Endenich period from 1854 to 1856. Within these periods, the primary sources such as person's diaries, letters, composition notes were collected and presented to support the relationships among Schumann, Clara and Brahms. To analyze the influence from the internal features of the works, the study used four categories: originality of the subject, keys, formal structure and other musical features. In conclusion, it was found that Clara had influenced Brahms on the work both externally and internally; Op. 20 externally played a role of the direct motivation for Brahms to compose Op. 9 by the developed character of their relationship during the Düsseldorf and Endenich period. Furthermore, Op. 20 internally influenced Op. 9 by providing ideas for the techniques to be used to vary the subject with: 1) emphasizing the meaningfulness of the 'Clara theme,' 2) using chromatic scales or harmonies for the diversity of keys and 'canon,' 3) sharing the motive from Clara's own "Romance variée, Op. 3." The placement of Clara's Op. 20 on the same level with Brahms' Op. 9 in this study implied the reconsideration of Op. 20 as an independent music work. Moreover, the necessity of further investigation on Op. 20 was suggested to improve the understanding of both Op. 20 and Op. 9. Additionally, through the study it was recognized that for practical performance, it is important to understand both external and internal factors of works and their composers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE