View : 892 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김은희-
dc.contributor.author진희수-
dc.creator진희수-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:01Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:01Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000122488-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214141-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000122488-
dc.description.abstractIn this thesis I investigate the life and the era the composers lived in, musical characteristics and the historical background; and study the lyrics, the relationship between the lyrics and the melody, and the musical expressions of the music pieces that I performed at the graduation concert. Through the studies I expect to contribute to the further understandings of the music pieces for future players. The <Neun deutsche Arien> of Georg Friedrich Händel has lyrics that praise the beauty of the world and the nature by joy and gratitude; and it has format of‘da capo Aria’based on the musical style of Baroque era. The Obligato part in this peace has almost the same weight as the vocal part. In <Wonne der Wehmut op.83 no.1> in <Drei Gesänge von Goethe op.83>, <Mit einem gemalten Band op.83 no.3>, <Andenken>, and <Freudvoll und leidvoll op.84 no.4> in <Egmont op.84>, Ludwig van Beethoven expresses the lyrics by delicate melody and rhythm based on the poetic rhythm. In the pieces one could see significantly large amount of instrumental elements for vocal musics, which is a Beethoven's distinctive musical feature. The <Arietta all'antica - Mi lagnerò tacendo> of Gioacchino Antonio Rossini, which is composed from the lyrics of the aria‘Mi lagnerò tacendo’of Pietro Metastasio, and the <III. Andantino moderato> and <IIII. Allegretto moderato> of vol. XIII - Musique anodine of <Péchés de vieillesse> show the distinctive musical features of Rossini including the contrast in themes, the variations in major and minor keys, and the continually flowing melody and rhythms. In the five pieces in the <Cinq Mélodies Populaires Grecques> of Maurice Joseph Ravel, who was deeply interested in folk music from the youth, shows the distinctive and vivid rhythm and melody that reflects the features in the folk music, and his descriptive and functional characteristics. In the <Hermit Songs> of Samuel Osmond Barber, the lyrics matches well with the modern harmony and the rhythm through Barber's distinctive musical understandings, emotional expressions, and the combination of traditional elements and new mechanisms.;본 논문은 필자의 석사 졸업연주회 프로그램을 중심으로 각 작곡가의 생애와 시대, 음악적 특징 그리고 작품 배경 등을 살펴보고 가사의 이해와, 가사와 멜로디의 연관성 그리고 음악적 표현 등에 대해 연구함으로써 실제 연주 시 곡에 대한 이해와 도움을 주기 위한 것이다. 헨델(Georg Friedrich Händel, 1685-1759)의 <9개의 독일 아리아 Neun deutsche Arien>는 기쁨과 감사로 세상과 자연의 아름다움을 찬양하는 가사로 되어있으며 바로크 시대의 음악적 양식을 기초로 하여 다 카포 아리아(da capo Aria)의 형태를 가진다. 또한 오블리가토(Obligato)가 성악성부만큼 중요한 비중을 차지하고 있다. 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 <괴테에 의한 3개의 노래 Drei Gesänge von Goethe op.83>중 <슬픔의 행복 Wonne der Wehmut op.83 no.1>과 <색칠한 리본을 달고 Mit einem gemalten Band op.83 no.3>, <추억 Andenken>, <에그몬트 Egmont op.84>중 <기쁨과 슬픔 Freudvoll und leidvoll op.84 no.4>에서는 시의 운율에 의거하여 가사를 섬세한 선율과 리듬 등으로 나타내었고 성악곡임에도 기악적인 요소가 많이 나타나는 베토벤의 음악적 특징을 알 수 있다. 메타스타시오(Pietro Metastasio, 1698-1782)의 아리아‘Mi lagnerò tacendo’의 가사로 작곡된 롯시니(Gioacchino Antonio Rossini, 1792-1868)의 <Arietta all'antica - Mi lagnerò tacendo>, <늘그막의 과오 Péchés de vieillesse (vol. XIII - Musique anodine)>중 <III. Andantino moderato>와 <IIII. Allegretto moderato>에서는 악상의 대조와 장, 단조의 변화, 지속적으로 흐르는 선율과 리듬 등 독특한 구조를 갖는 롯시니의 음악적 특징이 나타나있다. 라벨(Maurice Joseph Ravel, 1875-1937)의 <5개의 그리스 민요 Cinq Mélodies Populaires Grecques>의 총 다섯 곡에서는 어린 시절부터 민속음악에 대한 관심이 깊었던 라벨이 작품 안에 민요적 요소를 반영하는 독특하고 뚜렷한 리듬과 선율 그리고 묘사적이면서도 기능적인 라벨의 음악적 특징이 나타난다.. 바버(Samuel Osmond Barber, 1910-1981)의 <은둔자의 노래 Hermit Songs>에서는 바버의 독특한 음악세계와 서정적인 표현법, 그리고 전통적인 요소에 새로운 원리의 결합으로 현대적인 화성, 리듬이 이 가사와 잘 어울어지고 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서 론 1 Ⅱ. 본 론 2 A. 헨델 (Georg Friedrich Hndel, 1685-1759) 2 1. 헨델의 생애 2 2. 바로크 시대 3 3. <9개의 독일 아리아 Neun deutsche Arien> 5 B. 베토벤 (Ludwig van Beethoven, 1770-1827) 10 1. 베토벤의 생애 10 2. 베토벤 음악의 시기적 분류와 역사적 배경 11 3. 베토벤의 성악곡 12 4. <괴테에 의한 3개의 노래 Drei Gesnge von Goethe op.83> 14 C. 롯시니 (Gioacchino Antonio Rossini, 1792-1868) 19 1. 롯시니 생애 19 2. 롯시니 오페라의 음악적 경향 21 3. <침묵 속에서 슬퍼하네> (Mi lagner tacendo) 22 D. 라벨 (Maurice Joseph Ravel, 1875-1937) 29 1. 라벨의 생애 29 2. 라벨의 음악적 경향 31 3. <5개의 그리스 민요 Cinq Mlodies Populaires Grecques> 32 E. 사무엘 바버 (Samuel Osmond Barber, 1910-1981) 43 1. 바버의 생애 43 2. 바버의 가곡과 음악적 경향 44 3. <은둔자의 노래 Hermit Songs> 45 Ⅲ. 결 론 56 참 고 문 헌 57 ABSTRACT 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3413355 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleProgram Annotation-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle졸업연주 프로그램을 중심으로 한 G. F. Händel, L. V. Beethoven, G. Rossini, M. J. Ravel, S. O. Barber의 성악작품 연구-
dc.title.translatedA study on understanding about fictiveness of modem novel and reconstruction of time in modern novel-
dc.creator.othernameJin, Hee Su-
dc.format.pagev, 60 p.-
dc.contributor.examiner박신화-
dc.contributor.examiner김상곤-
dc.contributor.examiner백정진-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2016. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE