View : 28 Download: 0

요하네스 브람스 비올라 소나타 Op. 120, No. 2의 연구 및 분석

Title
요하네스 브람스 비올라 소나타 Op. 120, No. 2의 연구 및 분석
Other Titles
A study on Johannes Brahms’s Viola Sonata Op. 120, No. 2 in E♭ Major
Authors
백가영
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
낭만주의 음악의 대표적 작곡가로 꼽히는 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 당 시대의 음악적 추세와는 달리 고전주의 음악 어법에 더 많은 관심을 가지고, 그 음악의 정신을 이으려고 노력했던 작곡가이다. 그는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)과 모차르트(Wolfgang Ama- deus Mozart, 1756-1791) 특유의 고전적 형식미를 추구함과 동시에 리스트(Franz Liszt, 1811-1886)와 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)의 음악적 짜임새와 선율구조와 서정적 분위기를 작품에 적용시키고자 노력했다. 본 논문에서 다루게 될 브람스의 비올라 소나타 Op. 120, No. 2이 작곡될 19세기 후반의 음악적 경향은 현대음악(modern music)으로 넘어가기 위한 과도기적 성격의 낭만주의 시대로 분류된다. 조성이 모호해지며 복잡한 화성 구조와 세분화된 리듬이 유행하였으나, 반대로 브람스는 명확한 화성과 고전주의 형식을 유지하기 위하여 노력했다. 브람스의 비올라 소나타 Op. 120, No. 2은 표면적으로는 고전주의적 틀을 유지하고 있으나, 그 내용적인 면에서 낭만주의 특유의 서정적 선율과 더불어 다양한 기교가 사용되어 고전주의 음악 양식과 낭만주의 음악 양식의 이상적인 결합이 이루어 진 곡으로 평가받고 있다. 따라서 본 연구에서 이 곡을 통하여 화성의 구조, 규정된 형식, 선율 흐름, 리듬의 사용 등의 측면에서 그러한 브람스의 성향을 파악하고자 한다. 이를 통하여 브람스의 음악 세계를 이해하고 작곡가가 요구하는 해석에 한걸음 더 가까이 다가가 한층 더 깊이 있는 연주에 도움이 될 수 있도록 기대한다.;Johannes Brahms (1833-1897), one of the representative composers of Rom- anticist music, was a composer who, unlike the musical trends of his time, had a greater interest in the musical grammar of classicism, and strived to keep alive the spirit of Classical era music. Whilst seeking the beauty of form characteristic of Beethoven (Ludwig van Beethoven, 1770-1827) and Mozart (Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791), he tried to apply the musical configuration, melodic structures, and lyrical atmos- phere of the music of Liszt (Franz Liszt, 1811-1886) and Wagner (Richard Wagner, 1813-1883) as well. In the late 19th century, the time when J. Brahms’ Viola Sonata Op. 120, No. 2, which is to be the topic of the present paper, was composed, music was in a period of transition from classical to modern music. Tonality became ambiguous, as complex harmonic structure and subdivided rhythms became the trend, but J. Brahms went the other way, working to maintain clear tonality and the forms of Classicism. Whereas J. Brahms’ Viola Sonata Op. 120, No. 2 maintains a Classical fra- mework on the surface, in terms of its contents, it marries a wealth of techn- iques with the characteristically lyrical melodies of Classicism, and is judged to be a piece that achieves the ideal union of the Classical and Romantic mu- sical styles. Accordingly, the present study intends to study the work to identify J. Br- ahms’ tendencies in terms of tonal structure, regulated forms, the melodic flow, and the use of rhythm. It is hoped that this will help to better understa- nd J. Brahms’ musical world, bringing us a step closer to the interpretation the composer intended and making it possible to play the piece on a more profound level.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE