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온라인 게임의 플레이어 간 충돌 서사 연구

Title
온라인 게임의 플레이어 간 충돌 서사 연구
Other Titles
A study on conflict narrative between players in online game : focused on
Authors
김정연
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
The purpose of the study is to identify the structure and features of conflict narrative between game players in MMORPGs. In online games, experienced narratives are formed not only by the interaction between players and environments, but also by the interaction between players. Players’ combats, debates and struggles are not just actions nor events. These actions actually construct the conflict narrative in online game. Conflict narrative between players introduces players’ core experiences in online games and in advance, shows the essential behaviors of human being in cyber space. In this kind of view, this study structuralizes and classifies the types of conflict narrative. Above all, this thesis defines the generative structure of the meaning of conflict narrative. Conflict narratives between players are generated individually and synchronously. The word ‘Conflict’ is usually confused with the words match, struggle, interaction and etc. However, only the word conflict can cover the meaning of confrontational situation and active interaction. From this point of view, this thesis defines ‘conflict narrative’ as the experience of online game players during their whole play, include events of real struggles like matches and situations of invisible confrontation. In conflict narrative, players are the main actors of the story and they become ironic character who has both heroic and realistic features. They cannot help participating in successive conflicts because of the interdependent relationships. Also, as players exist in both game space and out of that, conflict narrative moves in and out of game spaces too. As the reason of that every player becomes main actor of the story, conflict narrative is highly uncertain and complicated. This study is aimed at classifying the conflict narratives in 4 types. First, it can be divided in two broad categories, the ideal story and the random story. Second, it can be also divided in two, the in-game narrative and outer-game narrative. Combining these two broad categories, there comes 4 types of conflict narrative. Ideal story in game is the fate story. It imposes players to participate in endless player versus player conflict, which can be represented by sieges of fortress or PvP matches. Ideal story outer game is the carnival story. Carnival story composes a field for fellowship and societal harmony of players. Random story in game appears as struggle story. The struggle is conflict between the players who resist changes in game system and the others who adapt themselves well to game updates. Lastly, random story outer game becomes the ritual story, as players bring their private conflict events to public space. All in all, the conflict narrative between players in online game can be analyzed with the french structuralist Claude Bremond’s theory, the logic of narrative possibilities. The conflict narratives can be divided into several elementary sequences, made up of 3 lementary functions. Diversely combined elementary sequences become complex sequences. Conflict narrative is diachronically progressed by circulation and repetition of the elementary sequences, and the connection between in and outer game space forms synchronous paradigms. With semantic point of view, each conflict narrative indicates its own value, some of which can be binary opposition. Claude Levi-Strauss’s theory about mythical thinking and totemic structure suggests that the contradiction of binary oppositional values can be solved with the mediator. The contradiction between conflict narratives between players also can be solved with the mediator narrative, spontaneously created by players themselves. In conclusion, this paper proves that conflict narrative between online game players has its own structure and generative structure of meaning.;본 연구는 MMORPG에서 발생하는 플레이어 간 충돌 서사를 다룬다. 게임에서 플레이어가 경험하는 서사는 환경 대상의 상호작용에 의해 발생하는 서사뿐 아니라 플레이어 대상의 상호작용에 의해 발생하는 이야기에 의해 풍성해진다. 게임에서 플레이어들이 서로 전투하고 논쟁하고 대립하는 등의 행위는 단순한 행동이나 사건이 아니라, 충돌의 서사를 형성한다. 플레이어 간의 충돌 서사는 온라인 게임에서 발생하는 실제적인 플레이 경험을 보여주고 이로써 가상세계에서 나타나는 인간의 가장 본질적인 행동 양상을 나타낸다. 이러한 관점에서 본 연구는 플레이어 간 충돌 서사의 발생 구조와 유형을 밝히고 고유의 의미 생성 원리를 밝힘으로써 온라인 게임에 대한 보다 심도 깊은 논의를 시도한다. 플레이어 간 충돌 서사는 이야기의 주체인 플레이어 캐릭터에 의해 개별적, 동시다발적으로 발생한다. 갈등, 대립, 전투 등 다양한 용어가 혼용되고 있는 상황에서 충돌이라는 표현은 상호관련된 두 주체가 대치하는 정체적 상황과 자극을 주고받는 활동적 움직임을 모두 포괄하는 서술어이다. 온라인 게임의 충돌 서사에서 플레이어는 충돌의 주체로서 영웅성과 현실성을 모두 지닌 아이러니적 캐릭터가 된다. 그들은 상호의존적인 관계에 놓여 끊임없이 반복되는 충돌에 참여하며 이때 플레이어 간 충돌 서사는 게임 공간의 내적, 외적경계를 넘어 이전되고 확산된다.무수히 많은 플레이어들이 각각 중심이 되어 이야기를 만들어가는 만큼 플레이어 간 충돌 서사는 매우 복잡한 양상으로 나타난다. 이를 거시적으로 조명하고 충돌 서사의 분류체계를 정립하기 위해서 이상적 서사, 우발적 서사의 한 축과 게임 내 공간, 게임 외 공간이라는 또 하나의 축을 이용할 수 있다. 게임 내에서 발생하는 이상적 충돌 서사는 플레이어에게 끊임없는 반복 플레이를 요구하는 숙명 서사로, 게임 외의 이상적 충돌 서사는 화합과 친목의 장을 생성하는 축제 서사로 나타난다. 또한 게임 내의 우발적 충돌 서사는 변화에 순응하지 않는 플레이어들의 투쟁 서사로 나타나며 게임 외의 우발적 충돌서사는 개인적 충돌의 공론화를 통해 공적인 충돌 서사, 즉 제의 서사를 형성한다. 이러한 플레이어 간 충돌 서사는 브레몽의 서사 이론을 바탕으로 분석할 수있다. 브레몽의 이론에 따라 충돌 서사를 이루는 기본 기능들의 연결 구조를 살펴보면 충돌 서사가 순환과 반복에 의해 통시으로 진행되는 동시에 공간을 넘어 확장되면서 공시적 계열체를 형성하는 것을 알 수 있다. 다양한 충돌 서사는 주제를 중심으로 보았을 때 서로 이항대립적 가치를 갖는다. 레비-스트로스에 따르면 토템 신화에서의 이항대립적 가치는 매개항을 통해 중개되기 마련이다. 플레이어들이 참여하게 되는 다양한 충돌 서사의 대립 관계 또한 플레이어에 의해 자발적으로 생성되는 매개 서사에 의해 중개된다. 이를 통해 온라인 게임의 플레이어 간 충돌 서사는 서사로서의 구조적 체계를 갖는 동시에 새로운 의미를 생성하는 고유의 의미생성 논리를 갖는 사실을 확인할 수 있다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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