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비디오 게임 공간의 리듬성 연구

Title
비디오 게임 공간의 리듬성 연구
Other Titles
A Study on Rhythm in Video Game Spaces
Authors
이슬기
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
본 연구의 목적은 비디오 게임 공간에 리듬성이 있음을 밝히고 그 의미를 고찰하는 것이다. 게임 공간은 게임의 주요한 특성 중 하나로 여겨져 다양한 차원에서 논의 된 주제지만, 일반적으로 서사학적 차원에서 공간적 스토리텔링으로서 이야기되거나, 또는 재현적 차원에서 시점이나 이미지의 구성 방식에 대해 논의되었다. 그러나 게임 공간은 사용자의 활동이 전제된 후에 의미를 갖게 되는 공간이기 때문에, 이에 대한 포괄적인 논의가 반드시 필요하다. 이에 본 연구에서는 리듬을 사용자의 활동을 포괄하는 성질이며, 게임 공간에 내재하여 의미를 생성한다고 주장하고자 한다. 리듬은 우리가 시간과 관련하여 가장 기본적으로 인지할 수 있는 개념이며, 비단 음악뿐만 아니라 균질적인 배열, 규칙적인 움직임처럼 시각적, 육체적으로 느낄 수 있는 것이기도 하다. 때문에 게임 공간에서의 리듬이 어떤 것인지 혼란이 가중되는데, 일반적으로 게임에서의 리듬이란 콘텐츠나 사건이 사용자를 몰입시킬 수 있도록 긴장감 있게 배열된 간격을 의미한다. 벤베니스트의 리듬 어원 연구에 따르면 리듬이란 원래 흐르는 형태 속의 특별하고 변화하는 양태였으며, 플라톤에 이르러 규칙적인 형태, 운동의 흐름을 의미하게 된 것이다. 본고는 이를 참고하여, 게임 공간의 리듬이란 단순히 사건이 흥미롭게 배열된 모양이라기 보다 공간 요소와의 상호작용, 사용자의 활동을 통해 발생하는 특정한 감각의 흐름으로 이해한다. 본 연구는 비디오 게임에서 재현되는 공간을 대상으로 하여 리듬이라는 개념을 중심으로 살펴본다. 게임 공간의 리듬성을 분석하기 위해 우선 비디오 게임만이 지닐 수 있는 리듬의 특성을 다른 매체와의 비교를 통해 추출한다. 리듬이 광범위하게 활용되는 개념이니만큼 변별점을 제시하지 않고 유형을 논하게 되면 비디오 게임의 매체적 특성이 간과되고 일반론이 될 우려가 있기 때문이다. 다음으로, 공간 지각에 필요한 감각 수용기관을 기준으로 리듬의 유형을 분류하면 시각, 청각, 운동감각의 리듬으로 나눌 수 있다. 이들은 서로 다른 방식으로 리듬을 지각하게 하지만 서로 일정부분 결합되어 있는 상호관련적인 리듬이다. 비디오 게임은 의미를 생성하는 기호들의 집합으로써 게임 공간의 리듬 역시 한 가지 감각을 통한 리듬이 아니라 다감각이 동시적으로 작용하여 탄생한다. 마지막으로 4장은 리듬 총체적인 공간 인식에 기여하는 바를 도출하고자 한다. 이제까지 비디오 게임 공간의 특성에 대한 연구는 게임 디자인의 측면에서 공간 구조물 또는 공간 유형을 분류한 기능적인 접근이거나 사용자의 항해(navigation)라는 개념으로 포괄적으로 다루어져 왔다. 본고는 비디오 게임의 공간에 리듬적인 특성이 있다는 것을 밝히고 이것이 다시 총체적인 공간 인식에 기여하는 바를 분석하여 게임 공간 본연의 성질을 확인하고자 한다. 이를 통해 리듬적 특성뿐만 아니라 비디오 게임의 주도적인 리듬 모티프를 발견할 수 있을 것으로 기대한다.;This study aims to demonstrate that there is a rhythmicality in a video game space and to examine its meaning. While game space is one of the important characteristics of game and has been the subject of many research at a variety of levels, in general it was studied as a spatial story telling at a descriptive level or in terms of perspective from a representative level. Otherwise the study discussed regarding its configuration mode of images. However, since the game space has its meaning under the assumption that there is a user’s activity, comprehensive discussion regarding this is prerequisite. Therefore, this study attempts to assert that the rhythm can be considered as an attribute which embraces the user’s activity and it creates a meaning by inhering in the game space. Rhythm is the basic concept that we are capable of recognizing with regard to its time, and not only in music but also as a homogeneous arrangement and a regular movement, we are able to feel them visually and physically. Thus, the problem of what rhythms are in a game space intensifies the confusion. In general, rhythms within the game, refer to the contents or accidents which are tensely arranged intervals in order to make users more concentrate. According to the Benbenist’s study on the etymology of rhythms, rhythms are special and changing aspects within flowing shapes, and began to mean a regular form and current of movement not until the age of Plato. This study considers rhythms in a game space as a particular movement of feelings through the interaction with spatial factors and user’s activity rather than a simple arranged shape which are formed interestingly. This study examines mainly the concept of rhythms targeting a reproduced space in a video game. To analyze the rhythmicality in a game space, firstly, it deducted the characteristics of rhythm which can be found only in a video space, by comparing it with other media. This is because, considering that the rhythm is a concept which is widely used, there can be concerns over the possibility that the study can become a broad generality by explaining types of rhythms without discussing their distinctionss. Secondly, it classified rhythms into sight, hearing and the sense of movement rhythms by categorizing types of rhythms based on the criteria of sensing receptors. Although they enable us to recognize rhythms with a number of different ways, they are correlated rhythms which are partially combined. Video game is a group of signs which create meaning, and the rhythms in a game space are also produced when multisensory operates coincidentally. Finally, in the 4th chapter, it aims to deduct the significance of rhythms structure in a video game space, which are formed based on the types of rhythms examined in the 3rd chapter. The previous study regarding the characteristics of video game space has been comprehensively considered as a functional approach, which classified spatial structure or spatial types within a game design level or regarded as the concept of users’ navigation. This study demonstrates that there is a rhythmical characteristic in a video game space and aims to identify its essential disposition by examining its contribution to recognition of space as well. In this sense, it is expected to discover not only rhythmic characteristic but also leading rhythm motifs of video game.
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