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청소년의 인지적 정서조절전략과 대인관계문제 및 심리적 안녕감의 관계

Title
청소년의 인지적 정서조절전략과 대인관계문제 및 심리적 안녕감의 관계
Other Titles
The Relations of Cognitive Emotion Regulation Strategies, Interpersonal problem and Psychological Well-being of Adolescents
Authors
김혜원
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
인간의 근본적인 삶의 목표는 행복이라고 할 수 있다. 이에 따라 많은 학자들이 인간의 행복과 인간을 행복하게 만드는 요소에 대하여 연구해 왔다 그러나 현재 한국사회의 행복지수는 OECD 국가 중 최하위를 기록하고 있으며, 이런 현상은 어린 연령층에서 더욱 부각되어 나타나고 있다. 그러나 심리적 안녕감은 인지적 정서조절전략의 사용에 따라 그 수준이 달라질 수 있으며, 청소년의 대인관계문제가 개입하더라도 심리적 안녕감은 다르게 나타날 것이라고 기대할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 심리적 안녕감과 대인관계문제 모두에 영향을 주는 인지적 정서조절전략과 대인관계문제 및 심리적 안녕감의 관계에 대해서 검증하고자 한다. 이를 위해 첫째, 인지적 정서조절전략의 두 측면인 적응적 인지적 정서조절전략 및 부적응적 인지적 정서조절전략과 대인관계문제가 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보았다. 둘째, 인지적 정서조절전략의 두 차원인 적응적인 인지적 정서조절전략, 부적응적 인지적 정서조절전략과 심리적 안녕감의 관계에서 대인관계문제의 매개효과를 검증하였다. 본 연구를 위해 서울 및 경기 소재 고등학교에 재학 중인 남·여학생 350명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 회수된 340부 중 불성실하게 응답하거나 정보를 누락한 설문지 50부를 제외한 290부를 가지고 최종 분석을 실시하였다. 연구를 위한 측정도구로는 인지적 정서조절 전략 척도(Cognitive Emotion Regulation Questionnaire), 대인관계문제 척도 단축형(Short form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scale), 심리적 안녕감 척도(Psychological Well-Being Scale)가 사용되었다. 본 연구에서 인지적 정서조절전략과 대인관계문제 및 심리적 안녕감의 관계를 검증하기 위해 사용된 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 인구사회학적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 주요 변인 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였다. 셋째, 인지적 정서조절전략의 두 측면인 적응적 인지적 정서조절전략 및 부적응적 인지적 정서조절전략과 대인관계문제가 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중선형 회귀분석을 실시하였다. 마지막으로 인지적 정서조절전략의 각 유형인 적응적 인지적 정서조절전략, 부적응적 인지적 정서조절전략과 심리적 안녕감의 관계에서 대인관계문제의 매개효과를 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 매개분석 단계에 따른 위계적 회귀분석과 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 정서조절전략의 두 측면인 적응적 인지적 정서조절전략, 부적응적 인지적 정서조절전략과 대인관계문제는 심리적 안녕감에 영향을 주는 것으로 나타났다. 대인관계문제가 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났으며, 부적응적 인지적 정서조절전략이 심리적 안녕감에 가장 적은 영향력을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 대인관계문제, 적응적 인지적 정서조절전략, 부적응적 인지적 정서조절전략의 하위변인이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 분석한 결과 대인관계문제의 하위변인 중 사회적 억제와 비주장성이, 적응적 인지적 정서조절전략의 하위변인 중 긍정적 재평가, 조망확대, 계획다시 생각하기가, 또한 부적응적 인지적 정서조절전략의 하위변인 중 파국화가 심리적 안녕감에 영향을 주는 주요 하위변인으로 나타났다. 셋째, 인지적 정서조절 전략의 두 차원인 적응적인 인지적 정서조절과 부적응적인 인지적 정서조절과 심리적 안녕감의 관계에서 대인관계문제가 부분 매개하는 것으로 나타났다. 따라서 인지적 정서조절 전략을 어떠한 방향으로 사용하느냐에 따라 대인관계문제의 개입에도 심리적 안녕감에 미치는 영향력이 다를 것이다. 본 연구는 청소년의 인지적 정서조절 전략과 대인관계문제를 통해 심리적 안녕감을 예측했다는 데 의의가 있으며, 이를 통해 청소년들의 대인관계문제를 감소할 전략과 심리적 안녕감을 증가시키는 방안을 마련할 발판을 제공하였다. 그러므로 본 연구의 결과를 통해 청소년에게 적응적인 인지적 정서조절을 함양하도록 교육하기 위한 상담 프로그램의 개발이 필요하다. 결론적으로 본 연구는 청소년의 올바른 인지적 정서조절 전략 함양을 촉구하고 있으며, 이와 관련된 청소년 적응 프로그램의 개발에 시사점을 제시한다.;The ultimate goal of human life is happiness. Focusing this point, many scholars have studied the human happiness and the factors that make human life happy. Especially among the factors that related to the human's happiness, there have been many studies that interpersonal relationship is the main factor that makes it possible to predict the happiness level of Korea society. But recently, Korean society has been ranked the lowest among OECD nations in the sector of interpersonal relationship and this phenomenon stands out in the younger age group. Because interpersonal problem can cause psychological pain, it is very important to make precautions for preventing this pain. So this research is focused on verifying the relations of two sides of emotion regulation strategies of adolescent which are positive and negative cognitive emotion regulation strategies, interpersonal problems, and psychological Well-being. In this study, first, it tries to verify the relations of adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies which are two sides of cognitive emotion regulation strategies, Interpersonal problem, and psychological Well-being which is evaluation of happiness and psychometric concept. Seconds, this study verified the meditate effect of two sides of cognitive emotion regulation strategies which are positive and negative cognitive emotion regulation strategies, Interpersonal problem, and psychological Well-being. For this study, the study was conducted by targeting 350 high school students who live in Seoul and Gyung-gi, and final analysis is conducted by 290 high school students except for insincere respond or missing the information. And The tools that have been used to conduct this study are Cognitive Emotion Regulation Questionnaire(CERQ), Short form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scale(KIIP-CS), and Psychological Well-Being Scale(PWBS). Analytical method which is used to verify the relation of cognitive emotion regulation strategies, Interpersonal problem, and psychological Well-being is as follows. First, the frequency analysis to determine the demographic characteristics of the study subjects was conducted. Seconds, the Pearson’s correlation analysis to investigate the relations between the main variables was performed. thirds, the multiple regression analysis to the relations of positive and negative cognitive emotion regulation strategies which are two sides of cognitive emotion regulation strategies, Interpersonal problem, and psychological Well-being. Finally, the hierarchical regression analysis and Sobel test is conducted following to Baron ann Kenny(1986)’s mediating analysis step to verify the meditating effect of interpersonal problem in the relations between cognitive emotion regulation strategies and psychological Well-being. This study obtained the following result. Firstly, Psychological well-being is influenced by adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies which are two sides of cognitive emotion regulation strategies and Interpersonal problem. Interpersonal problem gives the most impact and maladaptive cognitive emotion regulation strategies is the least impact. Seconds, The analysis result which is the sub-factors of interpersonal problem, adaptive cognitive emotion regulation strategies, and maladaptive cognitive emotion regulation strategies have an impact on psychological well-being, Social inhibition and Assertiveness of the sub-factors of interpersonal problem, Positive reappraisal, Putting into perspective, Refocus planning of adaptive cognitive emotion regulation strategies, Catastrophizing of maladaptive cognitive emotion regulation strategies ware the main sub-factors which have impact on psychological well-being. Thirds, interpersonal problem mediated in two ways between cognitive emotion regulation and psychological well-being. One is a mediation of interpersonal problem between adaptive cognitive emotion regulation strategies and psychological well-being, and the other is a mediation of interpersonal problem between maladaptive cognitive emotion regulation strategies and psychological well-being. In other words, interpersonal problem has a different effect on psychological well-being in terms of different types of cognitive emotion regulation strategies. This study has meaning from the fact that it predicted the psychological Well-being through the emotion regulation strategies of adolescent and interpersonal problem. This study make us possible to take one more step for preparing solution that reducing interpersonal problem and improving the psychological Well-being. Therefore, the results of this study are urged to correct the regulation strategies for youth cognitive emotion and presents the implications for the development of youth adaptation programs associated with it.
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