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부모의 신체·정서학대 및 방임이 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향

Title
부모의 신체·정서학대 및 방임이 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Physical and Emotional Abuse and Neglect by Parents on the Emotional and Behavioral Problems of Youth : Mediating Effects of Relationships with Teachers and Friends
Authors
반지윤
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
본 연구에서는 부모의 신체·정서학대 및 방임이 청소년의 정서행동문제에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고, 그 과정에서 교사관계와 교우관계의 매개효과를 알아보았다. 본 연구를 위한 연구대상은 한국청소년정책연구원(NYPI)이 실시한 한국아동·청소년패널조사(Korean Children and Youth Panel Survey; KCYPS)의 초4 패널이다. 최종표본으로 추출된 1차년도(2010년도) 초4 패널 2,378명 중 5차년도(2014년도, 중2)에서 표본 유지된 2,070명(표본유지율: 87.1%)을 최종 연구대상으로 선정하여 분석하였다. 본 연구는 부모의 신체·정서학대 및 방임이 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향에 있어 교사관계와 교우관계의 매개효과를 알아보기 위해 SPSS Statistics 19.0과 AMOS 20.0 프로그램을 활용하였고, 구체적인 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 인구사회학적 특성을 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 측정 도구의 문항별 응답 분포에 대한 일반적인 경향을 살펴보기 위해 기술통계를 실시하고, 문항들 간의 내적일관성을 평가하기 위해 신뢰도분석과 요인분석을 실시하였다. 셋째, 인구사회학적 특성에 따라 주요변수의 수준에 차이가 있는지 살펴보기 위해 T-test와 분산분석(ANOVA)을 실시하여 집단 간 평균치 차이 검증을 하였다. 넷째, 주요변수 간 관련성을 살펴보기 위해 상관분석을 실시하였다. 다섯째, 부모의 신체·정서학대 및 방임이 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향에서 교사관계와 교우관계의 매개효과를 알아보기 위해 경로분석을 실시하였다. 여섯째, 매개효과의 통계적 유의미성을 검증하기 위해 Sobel Test를 실시하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 신체·정서학대 및 방임은 청소년의 정서행동문제에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 부모의 신체·정서학대 및 방임 수준이 높을수록, 청소년의 정서행동문제가 심각해짐을 의미하는 것이다. 둘째, 교사관계는 부모의 방임이 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향을 부분매개 하는 것으로 확인되었다. 이는 먼저 청소년이 지각한 부모의 방임 수준이 높을수록 심각한 정서행동문제가 나타남을 의미한다(직접효과). 동시에 이러한 영향력의 관계에서 교사관계가 부분매개 하였다. 다시 말해, 부모의 방임 수준을 높게 지각한 청소년은 교사와 부정적인 관계를 형성하게 되고 그 결과 정서행동문제가 나타남을 의미한다(간접효과). 반면, 부모의 신체·정서학대는 정서행동문제에 직접적인 영향만을 미치는 것으로 드러났다. 즉, 부모의 신체·정서학대가 정서행동문제에 미치는 영향을 교사관계가 매개하지 않는 것으로 확인되었다. 셋째, 교우관계는 부모의 방임이 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향을 완전매개 하는 것으로 확인되었다. 이는 청소년이 지각한 부모의 방임이 청소년의 정서행동문제에 직접적인 영향을 미치지 않고 오직 교우관계를 통해 정서행동문제에 간접적으로만 영향을 미친다는 것을 의미한다. 반면, 부모의 신체·정서학대가 교우관계에 미치는 영향은 유의하지 않았으나 정서행동문제에는 직접적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 즉, 부모의 신체·정서학대가 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향을 교우관계가 매개하지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구의 의의는 부모의 신체·정서학대와 방임 두 개의 변수를 독립변수로 설정하여 각각이 청소년의 정서행동문제에 미치는 영향에 있어서 사회적 지지 체계인 교사관계, 교우관계가 매개역할을 하는지 관심을 갖고 이를 검증하여 아동청소년 교육의 효율적 개입방법을 고찰하였다는데 있다. 이에 본 연구에서는 선행연구를 통해서 청소년의 정서행동문제에 영향을 준다고 규명된 교사관계, 교우관계, 신체·정서학대, 방임 등 심리적 변수 간의 연구가설을 설정하여 그에 따른 경로모형 분석을 시도하였다. 경로분석을 통해 각 변수 간의 영향력과 인과관계를 알아봄으로써, 매개효과를 실증적으로 밝혀낼 뿐만 아니라 가정에서의 부모와의 관계, 선생님과의 관계, 친구와의 관계에서 청소년 개인의 정서행동문제를 효과적으로 개입할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구결과를 기초로 논의를 전개하고, 이러한 결과가 지니는 시사점을 교육·상담적 관점에서 탐색하였다. 마지막으로 본 연구의 한계점과 향후 과제를 제안하였다.;In this study, the effects of physical and emotional abuse by parents on the emotional and behavioral problems of the youth and the mediating effects of relationships with teachers and friends were examined. The subjects of this study were elementary-4 panel of the Korean Children and Youth Panel Survey (KCYPS)conducted by National Youth Policy Institute (NYPI). Among the 2,378 persons of the elementary-4 panel from the first year (2010) who had been finally sampled, 2,070 persons (sample maintenance rate: 87.1%) who were maintained in the sample in the fifth year (2014) were selected and analyzed as the final subjects. To examine the mediating effects of the relationships with teachers and friends in the effects of the physical and emotional abuse and neglect by parents on the emotional and behavioral problems of the youth, SPSS Statistics 19.0 and AMOS 20.0 were used. The specific study method is as follows. First, to examine the sociodemographic characteristics of the subjects, frequency analysis and descriptive statistic analysis were performed. Second, descriptive statistic analysis was performed to examine the characteristics of major variables and reliability analysis was performed to test the internal consistency among the items. Third, to examine differences in the levels of major variables according to sociodemographic characteristics, inter-group differences in averages were verified by conducting t-test and ANOVA. Fourth, correlation analysis was performed to examine correlations among major variables. Fifth, path analysis was performed to examine the mediating effects of the relationships with teachers and friends in the effects the physical and emotional abuse and neglect by parents on the emotional and behavioral problems of the youth. Key findings of this study are outlined below. First, the physical and emotional abuse and neglect by parents had significant effects on the emotional and behavioral problems of the youth. The higher the physical and emotional abuse and neglect by parents were, the more serious the emotional and behavioral problems of the youth became. Second, the relationships with teachers partially mediated the effects of the neglect by parents on the emotional and behavioral problems of the youth. This means that the higher the neglect by parents as perceived by the youth is, the more serious the emotional and behavioral problems become (direct effect). Furthermore, this effect was partially mediated by the relationships with teachers. In other words, the youth who perceive high neglect by their parents form negative relationships with their teachers and show emotional and behavioral problems (indirect effect). On the other hand, the physical and emotional abuse by parents only had direct effect on the emotional and behavioral problems. In other words, the effect of the physical and emotional abuse by parents on the emotional and behavioral problems of the youth was not mediated by the relationship with teachers. Third, the relationship with friends fully mediated the effects of the neglect by parents on the emotional and behavioral problems of the youth. This means that the neglect by parents as perceived by the youth does not have direct effect on their emotional and behavioral problems, but has only indirect effect on their emotional and behavioral problems through their relationship with friends. On the other hand, the effects of the physical and emotional abuse by parents on the relationships with friends were insignificant, but they had direct effect on the emotional and behavioral problems. In other words, the effect of the physical and emotional abuse by parents on the emotional and behavioral problems was not mediated by the relationships with friends. This study is meaningful in that it examined effective intervention methods for the education of children and youth by defining the physical and emotional abuse by parents and the neglect by parents as two variables and by taking interest in and verifying the mediating roles of the relationships with teachers and friends, which are social support systems, and their respective effects on the emotional and behavioral problems of youth. Thus, in this study, research hypotheses were defined regarding psychological variables such as relationships with teachers, relationships with friends, physical and emotional abuse, and neglect which had been found to have effects on the emotional and behavioral problems of youth in previous studies, and an analysis of the path model was conducted. Through the path analysis, the effects and causal relationships among the variables were examined and the mediating effects were empirically revealed. Furthermore, this study attempted to present methods to effectively intervene in the emotional and behavioral problems of individual adolescents in their relationships with parents at home, with teachers, and with friends. The findings of this study were discussed and the suggestions from these findings were explored from the educational and counseling perspectives. Finally, the limitations of this study and recommendations for the future study were presented.
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